5 دی 1395
شماره خبر: 171946

بازار تخصصی بذر کشور در البرز راه اندازی می شود

سپیدار‌آنلاین: گروه اقتصادی

بازار تخصصی بذر کشور در البرز راه اندازی می شود


رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: بازار تخصصی بذر به زودی از سوی موسسه تحقیقات، تهیه و تولید نهال و بذر و با کمک استانداری در استان البرز راه اندازی می شود.
اسکندر زند روز دوشنبه در گردهمایی سالانه بخش تحقیقات سبزی، صیفی و حبوبات آبی که در موسسه تحقیقاتی تهیه، تولید و اصلاح نهال و بذر واقع در کرج برگزار شد، افزود: در دنیا وظیفه تولید بذور هیبرید سبزی و صیفی بر دوش بخش خصوصی است، بنابراین ما به عنوان دولت تا کنون در این بخش ورود جدی نداشتیم. وی تاکید کرد که باید بخش خصوصی در این بخش ورود پیدا کند ولی ما باید تسهیل گر بوده و زمینه های لازم آن را فراهم کنیم. وی اظهار داشت: برای فعال سازی این بخش درصدد استفاده از ظرفیت دانشگاه ها هستیم که به همین منظور کار مشترکی بین دانشگاه ها و محققین بخش صورت خواهد گرفت تا فضای دانش بنیان ایجاد شود. رئیس سازمان تحقیقات، ترویج و آموزش جهاد کشاورزی گفت: به همین منظور یکسری فعالیت های مشترک با دانشگاه تهران و جهاد دانشگاهی آغاز شده است.
وی افزود: یکی از مهمترین اهداف ما استفاده از ظرفیت بخش خصوصی به عنوان اولویت کاری در حمایت از شرکت های دانش بنیان چه در سازمان تحقیقات و چه معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری است که خوشبختانه در بعضی از زمینه ها بخش خصوصی ورود پیدا کرده است. زند ادامه داد: در زمینه بذور خیار، فلفل و بادمجان شرکت های خصوصی خیلی خوبی فعالیت دارند که بذر تولید می کنند و صادرات هم دارند، بنابراین آینده را روی بخش خصوصی می بندیم و بسیار روی آن امیدوار هستیم.
**تولید 417 رقم بذر زراعی
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در زمینه تولید بذور زراعی تا کنون 417 رقم جدید معرفی کردیم که حدود 200 رقم آن ها مربوط به غلات بوده که عمدتا دانه ریز هستندو شامل گندم دیم، گندم آبی، جو، تریتیکاله و چاودار است و بقیه ارقام مربوط به ذرت، پنبه، سبزی و صیفی، حبوبات و بعضی از محصولات مثل دانه های روغنی است. وی تاکید کرد: از این 417 رقم جدید 135 رقم مربوط به گندم است که یک محصول اصلی و استراتژیک است. وی در خصوص تولید بذور اضافه کرد: تولید بذور هسته های اولیه که کار بسیار سنگینی است از سوی دولت انجام می شود و ما هسته های اولیه پرورشی 1 و 2 را خودمان تولید می کنیم و هسته های پرورشی 3، بذر مادری و بذر گواهی شده را به بخش خصوصی واگذار می کنیم. معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تولید بذور گندم تماما به بخش خصوصی واگذار شده، گفت: این امر اشتغال بالایی را در این بخش ایجاد کرده است.
**تولید 500 هزار تن بذر گندم در سال گذشته
زند ادامه داد: در سال گذشته برای اولین بار در تاریخ نزدیک به 500 هزار تن بذر گواهی شده گندم در مزارع زارعین تولید کردیم و بذور ذرت و پنبه نیز کاملا به بخش خصوصی واگذار شده و تولید بذور حبوبات را در حال واگذاری هستیم بنابراین واگذاری این بخش ها به بخش خصوصی و شرکت های دانش بنیان در حال انجام است. وی با بیان اینکه برای رسیدن به این هدف مقدمات زیادی باید فراهم شود، یادآور شد که در تولید بذور به جز هیبرید سبزی و صیفی و دانه های روغنی عمدتا در بقیه ی بخش ها بذور مثل برنج و ذرت، پنبه جو گندم را در داخل تولید می کنیم.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود