15 فروردین 1394
شماره خبر: 139630

تخلفات زیست محیطی روز طبیعت در البرز کاهش یافت

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

تخلفات زیست محیطی روز طبیعت در البرز کاهش یافت


مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز از کاهش تخلفات زیست محیطی در البرز و همکاری مردم در پاکیزه نگه داشتن محیط زیست خبر داد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز درباره تخلفات زیست محیطی روز سیزده بدر گفت: استان البرز به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی از استانهای پرتردد کشور است و هم مسیر جاده چالوس و هم اتوبان کرج – قزوین در تعطیلات نوروز امسال پرتردد بود. حسین محمدی با اشاره به اینکه پیش از آغاز تعطیلات به کمک رسانه های جمعی در بحث فرهنگسازی اقداماتی انجام شد، گفت: توزیع بروشورها و کتاب های آموزشی و پاکسازی رودخانه کرج که جزو مناطق حفاظت شده است و همچنین منطقه حفاظت شده البرز جنوبی طی این مدت انجام شد. وی افزود: با همکاری مجموعه دستگاه های ذیربط از جمله راه و شهرسازی، شهرداری، منابع طبیعی و ... اقداماتی برای نشر فرهنگ حفاظت از طبیعت انجام شد و مشاهدات حاکی از آن است که مردم امسال در مقایسه با سال های گذشته همکاری بهتری داشتند گرچه فرهنگسازی در این بخش به کار و تلاش بیشتری نیازمند است. مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز همچنین افزود: خوشبختانه موردی از آتش سوزی و یا موراد مشابه در ایام نوروز و روزسیزده بدر گزارش نشد. ضمن اینکه اکیپ های ثابت و سیار در شهرستانها و دو اکیپ در مرکز استان در حوزه محیطی و انسانی فعال بودند تا از تخریب و ساخت و سازهای غیرمجاز ممانعت به عمل آورند. محمدی با بیان اینکه با آموزش هایی که از طریق رسانه ها صورت می گیرد سال به سال موضوع حفاظت و اهمیت محیط زیست بیشتر در بین مردم نهادینه می شود، افزود: پیش از نوروز نیز طی جلسه با اعضای تشکل های مردم نهاد سعی شد از همکاری این بخش در پاکسازی و حفظ طبیعت بهره مند شویم. به گفته وی هم اکنون حدود ۱۳ تشکل مردم نهاد در زمینه های محیط زیست در استان البرز فعال هستند و برنامه ریزی برای ارتقای کمی و کیفی این تشکلهای مردمی در دستور کار است. همچنین چند تن از همیاران طبیعت استان البرز در گفتگو با مهر، از همکاری نسبتا خوب مردم در پاکیزه نگه داشتن طبیعت گفتند. احمدخان بیگی همیار طبیعت منطقه طالقان مشارکت مردم را خوب ارزیابی کرد و اظهار داشت: خوشبختانه مردم در منطقه طالقان با همکاری مناسب در جع آوری زباله ها و پسماندهای غذایی سیزده بدر همکاری خوبی داشتند و اجازه ندادند ردپایی از زباله به جای بماند. وی افزود: در سایر بخشها نیز گزارشی مبنی بر تخریب طبیعت و آتش سوزی گزارش نشد و مردم فهیم طالقان و مسافران نوروزی طبیعت زیبا را پاکیزه نگه داشتند.
ابراهیم کوهپر همیار طبیعت روستای گلین رود شهر کوهسار از توابع شهرستان ساوجبلاغ نیز مشارکت مردم در پاکسازی طبیعت را در مقایسه با سال پیش بهتر ارزیابی کرد و گفت: در روز طبیعت سعی شد با توزیع کیسه های پلاستیکی، مردم را به مهربانی با طبیعت و حفظ پاکیزگی محیط زیست تشویق کنیم و شهروندان نیز برای تحقق این هدف به ما کمک کردند و اگر موردی هم پیش آمد با تذکر و همکاری مردم حل شد. کوهپر در ادامه حمایت از همیاران طبیعت را برای فرهنگسازی در بحث محیط زیست و منابع طبیعی ضروری دانست و اظهار داشت: همیاران طبیعت نیاز به حمایت دارند و انتظار این است در صورت وجود مشکل، مراجع ذیصلاح از نهادهای مردمی و همیاران حمایت کنند تا در بسترسازی و نشر فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی زودتر به هدف دست یابیم. وی اقدامات بازدارنده مانند اخذ جریمه از افراد متخلف و کسانی که به تذکرات افراد در لباس همیار طبیعت بی اعتنایی می کنند را در نهادینه شدن فرهنگ حفظ طبیعت موثر دانست و افزود: همیار طبیعت بدون چشم داشت و تنها برای دلسوزی و حفظ محیط زیست وارد این بخش شده است بنابراین انتظار است نهادهای مسئول با همکاری و هماهنگی بین بخشی تمهیداتی برای جا افتادن فعالیت این افراد در بین مردم بیندیشند. یکی از همیاران طبیعت اهل روستای رحمانیه شهرستان اشتهارد با بیان اینکه به دوستی مردم با طبیعت خوشبین هستم، گفت: حدود ۶۰۰ کیسه زباله بین روستائیان و مسافران این منطقه توزیع شد و خوشبختانه آثار چندانی از زباله پس از پایان سیزده بدر در این منطقه مشاهده نشد. وی در عین حال گفت: در یکی دو روز آینده نیز با همراهی تعدادی از جوانان به پاکسازی منطقه خواهیم پرداخت تا در صورت به جا ماندن آثاری از زباله، آن را جمع آوری کنیم.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود