24 اردیبهشت 1394
شماره خبر: 142064

ناتوانی در حفظ زبان انسان را گرفتار می‌کند

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

 ناتوانی در حفظ زبان انسان را گرفتار می‌کند


امام جمعه کرج با بیان اینکه کسانیکه در حفظ زبان خود ناتوان هستند دچار بلاهای مختلفی می‌شوند گفت:کسانی که در حفظ زبان خود ناتوان هستند به بلاهای متعددی گرفتار می‌شوند.
آیت‌الله سید محمد مهدی حسینی‌همدانی در جلسه درس اخلاق این هفته با اشاره به ویژگی‌های انسان‌های اهل دنیا اظهار داشت: اهل دنیا در زندگی خود به خوردن، سخن گفتن بیش از میزان معمول و لباس پوشیدن اهمیت می‌دهند. وی افزود:اهل آخرت برعکس اهل دنیا در خوردن، لباس پوشیدن و بیان سخن و کلام خود مراقب هستند و در این زمینه معتدل عمل می‌کنند. نماینده ولی‌فقیه در استان البرزبا اشاره به حدیث معراج بیان کرد: در حدیث معراج آمده است که انسان به مقام معنویت و کمال نمی‌رسد مگر اینکه مواظب زبانش در بیان سخن بوده و شکم خود را حفظ نماید. امام جمعه کرج با اشاره به احادیث و روایاتات متعدد در مورد حفظ کلام تصریح کرد: براساس روایت های متعددی یکی از راه های به دست آوردن کمال در انسان حفظ زبان است. وی با بیان اینکه کسانی که در حفظ زبان خود ناتوان هستند دچار بلاهای مختلفی می‌شوند گفت:کسانی که در حفظ زبان خود ناتوان هستند به بلاهای متعددی گرفتار می شوند. نماینده ولی‌فقیه در استان البرز با اشاره به روایتی از امیر المومنین حضرت علی (ع) بیان کرد:روایتی از حضرت علی (ع) بیان شده که حضرت فرموده اند:کسی که لباسش در دنیا مرغوب باشد عقاب وی در آخرت زیاد است. وی افزود:در حدیث دیگری از امام حسین(ع) از رسول خدا نقل کرده است که فرموده اند: جدم حضرت رسول الله فرموده:که فرد مومن با یک شکم غذا می‌خورد و منافق با 7 شکم به خوردن غذا مشغول می‌شود.
امام جمعه کرج با بیان زیان‌های سخن گفتن زیاد خاطر نشان کرد: اهل دنیا زیاد سخن گفته و بیان و سخن شان در اختیارشان نیست و این موضوع نشان از کم‌عقلی این افراد دارد. آیت‌الله حسینی‌همدانی با اشاره به اینکه حفظ زبان و پرهیز از سخن گفتن زیاد در روایات متعددی مذمت شده است، گفت: از رسول خدا روایت شده است که عافیت، خوشی و امنیت در رعایت 10 مورد است و 9 مورد در مورد سکوت و پرهیز از سخن گویی زیاد است. وی افزود: مورد دهم نیز ترک نشست و برخاست با سفها است و منظور از ایز سفها انسانهایی هستند که کار غیر عاقلانه انجام می دهند و توصیه شده که از نشست و برخاست با این افراد پرهیز شود. امام جمعه کرج با بیان اینکه انسان‌های اهل آخرت عاقل هستند و تا نیاز به سخن گفتن نباشد سکوت می‌کنند: بیان کرد: عاقل کسی است که با عقلش عبادت خدا را می کند و با این کار برای خود بهشت می‌خرد. وی با بیان اینکه از نشانه‌های مومن حفظ زبان و پرهیز از سخن‌گویی بیهوده است گفت: برخی اوقات پروگویی و سخن زیاد گفتن باعث شعله‌ ور شدن اختلافات و از هم پاشیدگی بنیان خانواده و ایجاد اختلاف در بین یک طایفه می‌شود. امام جمعه کرج با بیان اینکه وقت مومن باید با برنامه ریزی مدیریت شود تصریح کرد: در روایتی از امیرالمومنین(ع) آمده است که حضرت فرموده اند: زبان انسان مانند دارو است که مصرف مقدار کم ان بیمار را درمان کرده و مقدار زیاد ان انسان را هلاک می‌کند.
وی با بیان اینکه کم گویی توصیه اولیای الهی است افزود:زبان انسان درنده است و اگر در این زمینه رها شود انسان را بیچاره می کند.




منبع:تسنیم

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود