23 خرداد 1394
شماره خبر: 143727

رفع تصرف ۱۰ هکتار از عرصه های ملی

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

رفع تصرف ۱۰ هکتار از عرصه های ملی


مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز از رفع تصرف ۱۰ هکتار از عرصه های ملی استان در سه ماه امسال خبر داد.
حسین میررجبی در نشست خبری در آستانه روز جهانی مقابله با بیابانزایی و پیشگیری از حریق در مراتع و جنگلها که با حضور معاون یگان حفاظت سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری در کرج برگزار شد، اظهار کرد: امروز بحران های زیست محیطی و منابع طبیعی مهمترین چالش منطقه و کشور است و نمونه جدی تر آن بحران آب است که شاید چندان قابل مشاهده نباشد. وی با اشاره به جلسه ساعتی پیش شورای برنامه ریزی و توسعه البرز، گفت: جذب اعتبارات همواره از اولویت های ما بوده و در این جلسه نیز بیشترین درخواست ما برای تخصیص اعتبارات در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست بود که امیدواریم با ورود جدی تر به این موضوع بتوانیم اقدامات اثر گذاری برای حفاظت از منابع طبیعی انجام دهیم. میررجبی تاکید کرد: تمام تلاش ما در حوزه منابع طبیعی جذب و هزینه کرد اعتبارات است زیرا معتقدیم منابع طبیعی موهبتی بوده از طرف خداوند مهربان به مخلوقات که گذشتگاه برای ما به ارث گذاشته اند و وظیفه داریم تا با نگهداری و حفظ آن قدردان این نعمت الهی باشیم چرا که آیندگان ما را قضاوت خواهند کرد. این مسئول با بیان اینکه ما در حوزه منابع طبیعی نگهبان و سرباز هستیم، گفت: از شما می خواهیم همواره در کنار ما باشید زیا هر حرکتی که در این بخش انجام شود برای مردم است و با اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به جانعه می توانیم در امر پیشگیری و حفاظت از ین عرصه اقدامات شایسته ای انجام دهیم.
ناوگان آتش نشانی منابع طبیعی البرز تجهیز می شود
میررجبی افزود: امسال از محل اعتبارات سال ۹۳، چهار دستگاه خودرو برای ناوگان آتش نشانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خریداری شد تا در بحث اطفای حریق با سرعت عمل بیشتری ورود کنیم اما در مناطق صعب العبور که امکان استقرار ادوات و خودروهای اطفای حریق نیست، نیازمند مشارکت مردم هستیم. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز تاثیر نقش حضور مردمی در مهار آتش سوزی ها را بسیار تاثیر گذار توصیف و اظهار کرد: در مواقع بحران، فراخوان برای استفاده از ظرفیت های مردمی و "ان جی او" ها و حضور مردم پای کار تاثیری به مراتب بیشتر از حضور نیروهای سازمان دارد و همین امر اهمیت فرهنگسازی در پیشگیری و مراقبت از منابع طبیعی را نشان می دهد.
نقش تاثیرگذار مردم در پیشگیری از حوادث منابع طبیعی
وی با اعلام سامانه ارتباطی ۱۵۰۴ سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور و ۱۵۴۰ اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز، از شهرندان خواست در مواقع بحران و آتش سوزی یا مشاهده هر حادثه منجر به تخریب منابع طبیعی، به منظور اقدام به موقع، مراتب را سریعا گزارش دهند. میررجبی با بیان اینکه یکی از افتخارات ما این است که امروز مردم را در کنار خود می بینیم، گفت: تاسیس صندوق توسعه منابع طبیعی نشان می دهد که مردم با درک دغدغه های منابع طبیعی پای کار آمده اند. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز در بخشی دیگر از سخنانش با اشاره به برنامه های استان در روز جهانی مقابله با بیابانزایی گفت: دستاوردهای پروژه مشارکتی و بین المللی ترسیب کربن در ۲۷ خردادماه همزمان با روز جهانی مقابله با بیابانزایی در محل فرمانداری اشتهارد اعلام خواهد شد. وی افزود: از دهه ۷۰ که طرح های مقابله با بیابانزایی در البرز آغاز شد تا کنون، ۱۱ هزار هکتار عملیات جنگلکاری به اجرا درآمده که حدود شش هزار هکتار از آن در قالب تاغزار بوده و در کل کشور نیز هفت میلیون هکتار جنگلکاری برای مقابله با ریزگردها به اجرا درآمده است.
البرز از استانهای پیشرو در مقابله با زمین خواری
میررجبی با بیان اینکه البرز از استانهای پیشرو در مقابله با پدیده زمین خواری است، تاکید کرد: ارزش افزوده بالا و موقعیت استان سبب شده میزان تصرفات عرصه های ملی باشد اما با همکاری بسیار خوب دستگاه قضا، تصرفات در این بخش کاهش چشمگیری داشته به گونه ای که اداره کل دادگستری استان در سال گذشته رتبه نخست مبارزه با زمین خواری را در کشور به دست آورد که از آنها صمیمانه قدردان هستیم. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز از رفع تصرف ۱۶۰ هکتار عرصه ملی در سال ۹۳ در استان خبر داد و اضافه کرد که در سه ماهه امسال نیز ۱۰ هکتار از عرصه های ملی از دست متصرفان خارج شده است. وی در پایان همچنین میزان آتش سوزی سال گذشته البرز را ۷۰ هکتار از مراتع اعلام کرد و گفت که سال گذشته شاهد بیشترین آتش سوزی در مراتع استان بودیم این در حالیست که در سال های پیش از این، آتش سوزی قابل توجهی در البرز نداشتیم.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود