18 اسفند 1394
شماره خبر: 159988

حفاظت از عرصه‌های ملی البرز با ۲۵ نیرو دشوار است

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

حفاظت از عرصه‌های ملی البرز با ۲۵ نیرو دشوار است


مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت:این اداره کل با تنها ۲۵ نیروی حفاظتی قادر به پاسخگویی به نیاز حفاظتی عرصه ها نیست لذا نیازمند همراهی سایر دستگاه ها هستیم.
شورای حفظ حقوق بیت المال در اراضی ملی و منابع طبیعی استان البرز با حضور رئیس کل دادگستری البرز، رئیس جهاد کشاورزی البرز، مدیرکل منابع طبیعی و جمعی از مسئولان استانی در مرکز آموزشی دکتر جوانشیر کرج برگزار شد. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز در این مراسم اظهار کرد: استان البرز با ۵۱۷ هزار هکتار مساحت دارای ۴۴۰ هزار هکتار اراضی ملی است که برغم مساحت کم در مقایسه با سایر استان های کشور، از موهبت تمام شرایط آب و هوایی کشور برخوردار است که این مهم پتانسیل ویژه ای برای البرز فراهم کرده است.
ارزش افزوده زمین در البرز موجب زمین خواری شده است
حامد فرضی ادامه داد: تمام این شرایط موجب شده تا ارزش افزوده زمین در البرز قابل توجه باشد و به تبع آن متاسفانه انواع تخلفات نظیر زمین خواری، رودخانه خواری، کوه خواری و غیره در این استان به وجود آید بنحوی که طی سنوات گذشته تصرفات افزایش یافته و پرونده های مربوطه نیز بواسطه حجم بالا، آنچنان که مطلوب بود مورد توجه و بررسی قرار نگرفت اما خوشبختانه طی دو سلل اخیر این روند رو به بهبودی بوده است.
۳۵ هزار هکتار اراضی ملی البرز در سال جاری دارای سند شد
وی گفت: در حوزه اخذ سند و تثبیت مالکیت دولت نیز اتفاقات خوبی رخ داده بنحوی که در سالجاری ۳۵ هزار هکتار از اراضی بر اساس سیستم کاداستر دارای سند شد.
برداشت سبزی کوهی موحب حذف گونه ها از طبیعت می شود
مدیرکل منابع طبیفی و آبخیزداری استان البرز بیان کرد: متاسفانه با آغاژ فصل بهار شاهد اتفاقات ناخوشایندی در مناطق خوش آب و هوا نظیر طالقان و برغان هستیم، برداشت سبزی های کوهی و پوشش گیاهی توسط افراد ناآگاه و ناوارد که عمدتا از ریشه کنده می شود موجب حذف این گونه ها از طبیعت خواهد شد. وی ادامه داد: امیدواریم با همکاری دستگاه قضای استان در قانونمند کردن این موضوع، تمهیدات مناسبی اندیشیده شود تا دیگر شاهد تخریب منابع طبیعی به این شکل نباشیم.
معضل خودروهای آفرود در ارتفاعات البرز چاره اندیشی شد
فرضی همچنین با اشاره به پدیده خودروهای آفرود در ارتفاعات شهرستان های ساوجبلاغ و طالقان متذکر شد: در برخی موارد برای جلوگیری از هجوم به طبیعت با کمک اداره کل راه و شهرسازی استان مسیرها بسته شده اما این چاره قطعی کار نیست لذا خواستار دستور مقام قضایی هستیم، البته طی مکاتبات با اداره کل ورزش و جوانان مقرر شد سه فضا در اشتهارد، کرج و ساوجبلاغ در اختیار متقاضیان قرار گیرد تا این مساله از حالت بی برنامگی خارج شود. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز عنوان کرد: یکی دیگر از معضلات تغییر اقلیم در استان است که به تبع آن شرایط آب و هوایی را تحت تاثیر قرار می دهد، همانگونه که الان نیز مشاهده می شود با گذشت تنها چندین روز از ماه پایانی زمستان، مدت ها است که هوا رو به گرمی گداشته و شرایط بهاری و حتی تابستانی است. فرضی این وضعیت را نامطلوب خواند و افزود: اگر این وضعیت استمرار یابد برای تامین علوفه دام مشکل خواهیم داشت زیرا برخی بهره برداران با هجوم زودتر از موعد به مراتع ییلاقی موجبات تخریب آن را فراهم می آورند.
تشدید برخورد با سواستفاده کنندگان از مراتع ییلاقی
وی خطاب به رئیس کل دادگستری استان البرز خواستار تعیین قوانینی بازدارنده برای برخورد با دامدارانی که دام خود را زودتر از موعد وارد مرتع و یا دیرتر از وقت تعیین شده از مرتع خارج می کنند، شد و اضافه کرد: با توجه به وسعت اراضی ملی استان، این اداره کل با تنها ۲۵ نیروی حفاظتی قادر به پاسخگویی نیاز حفاظتی عرصه های منطقه نیست لذا نیازمند کمک سایر دستگاه ها هستیم.
۳۱۸ هکتار از اراضی ملی البرز در سال جاری رفع تصرف شد
در ادامه جلسه فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان البرز ضمن ارائه گزارشی از عملکرد سالجاری اظهار کرد: در سال جاری و در راستای تبصره یک ذیل ماده ۵۵، ۷۵ فقره اجرای حکم با مساحت ۱۴ هکتار در سطح استان اجرا و از اراضی ملی خلع ید شد، همچنین ۷۷ فقره قلع و قمع در مساحت ۳۱۸ هکتار از اراضی ملی صورت گرفت.سرهنگ اردشیر جابریه ادامه داد: طی سالجاری ۸۹ پرونده تنطیم و تحویل مراجع قضایی شد که در مجموع ۵۸ هکتاد را شامل می شود، پروتده های جاری در مراجع قضایی نیز هزار و ۴۷۱ مورد است. وی آرای صادره قضایی له اداره کل منابع طبیعی البرز را ۳۰۵ فقره و آرای صادره علیه اداره کل را ۹۷ فقره برشمرد و متذکر شد: ۶۱ پرونده کنترل دام نیز با ۲۸ هزار و ۶۵۱ راس واحد دامی تشکیل شد.
مالکیت دولت در ۸۴ درصد اراضی ملی البرز تثبیت شده است
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی البرز در پایان در زمینه آمار اراضی ملی اخذ سند شده و فاقد سند از بدو تشکیل استان تاکنون گفت: برای ۸۴ درصد اراضی ملی استان با مساحت ۷۴ هزار هکتار سند اخد شده و ۱۶ درصد نیز در دست انجام است.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود