22 فروردین 1395
شماره خبر: 160933

چگونگي حفاظت از مراتع، چالش اصلي منابع طبيعي است

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

چگونگي حفاظت از مراتع، چالش اصلي منابع طبيعي است


مدير كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان البرز چالش اصلي اين حوزه را مراتع و مراقبت و مديريت آن دانست و گفت: اگر مراتع به درستي مراقبت شوند هيچگاه دچار آسيب در اين حوزه نمي شويم.
حامد فرضي در جمع خبرنگاران با اشاره به اينكه اگر اين عرصه ها به درستي مراقبت شود هيچگاه در اين حوزه دچار آسيب نمي شويم، گفت: استان البرز داراي دو مرتع ييلاقي مناسب در طالقان و آسارا است كه هر ساله دام هاي زيادي ازمناطق قشلاقي نظرآباد، ساوجبلاغ و اشتهارد به مراتع ميان بند و ييلاقي استان انتقال مي يابند كه سبب ضعف مراتع مي شود. وي با اشاره به اينكه از 443 هزار هكتار اراضي ملي استان را 370 هزار هكتار عرصه هاي مرتعي تشكيل مي دهند، اظهار داشت: كنترل، مديريت و مراقبت از اين عرصه ها به عنوان يكي از مهمترين برنامه هاي جدي منابع طبيعي نه تنها استان البرز بلكه كشور است. وي حساسيت اين مراتع براي كشور را به لحاظ ارزش افزوده آن دانست و گفت: يكي از چالش هاي عمده مراتع، دام هاي مازادي است كه هر ساله بدون داشتن مجوز وارد استان شده يا از استان عبور مي كنند. فرضي اضافه كرد: هر ساله حدود 200 هزار راس دام از استان هاي همجوار وارد و از مراتع استان البرز عبور مي كنند كه ورود اين دام هاي عبوري و يا غيرمجاز يكي از دلايل اصلي تخريب مراتع در بالادست ها است. وي به سيل سال گذشته سيجان اشاره كرد و افزود: اگر در بالادست مناطق مرتفع خاك تثبيت نشود پس از باران هاي تند تبديل در پائين دست تبديل به سيلاب هايي كشنده مي شود كه اگر به مديريت مراتع توجه نكنيم بايد بدانيم كه هر سال بيش از سال گذشته شاهد اينگونه فجايع خواهيم بود. مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان البرز بيان داشت: يكي از نقاط آسيب در استان البرز ناهماهنگي هايي است كه در داخل عرصه ها به وجود مي آيد كه خاكبرداري هاي غيراصولي و اجراي پروژه هاي عمراني بدون آمايش سرزمين و هرگونه اقدام ديگري كه خاك را از حالت طبيعي خود خارج كند از جمله اين اقدامات آسيب رسان به مراتع است. وي كنترل دام را يكي از تكاليف اصلي براي حفظ پوشش گياهي مراتع دانست و افزود: در پايان سال گذشته تفاهم نامه اي با شش استان همجوار مبني بر انجام هماهنگي هاي لازم براي كنترل دام در استان البرز منعقد شد و مقرر شد كه انجام هرگونه عمليات اجرائي با هماهنگي سازمان جنگل ها و مراتع كشور صورت گيرد. فرضي، تغيير اقليم را يكي از عواملي دانست كه منجر به پوشش گياهي مراتع مي شود و تصريح كرد: اين عامل يكي از دلايلي است كه دامداران زودتر از موعد مقرر دام ها را وارد عرصه مي كنند و در همين راستا در نيمه نخست فروردين ماه سال جاري از ورود 22 هزار راس دام به عرصه هاي مرتعي جلوگيري شد. وي يادآور شد: با تغيير اقليم وضعيت مراتع و توليد علوفه در اين عرصه ها در حد مطلوب نيست و مراتع بيمار نياز به فرصت دارند تا خود را ترميم و بازآوري كنند.
مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان البرز وجود دامداران غير بومي را نيز يكي ديگر از معضلات دانست و گفت: اجاره پروانه هاي چرا توسط شوراها به دامداران غيربومي كه از قوانين نيز پيروي نمي كنند، باعث مي شود تا اين افراد كه اغلب از افاغنه هستند، حداكثر استفاده را از مراتع داشته باشند. وي افزود: خوشبختانه پس از سخنراني مقام معظم رهبري در اسفند ماه سال 93، مراجع قضايي و نيروي انتظامي همكاري لازم را با منابع طبيعي براي جلوگيري از هرگونه تصرف و تخريبي دارند. استان البرز داراي 517 هزار هكتار مساحت است كه از اين ميزان 443 هزار هكتار عرصه هاي ملي هستند.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود