22 خرداد 1395
شماره خبر: 164339

اعمال روز پنجم ماه مبارک رمضان

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

اعمال روز پنجم ماه مبارک رمضان


روز پنجم ماه مبارک رمضان اعمالی دارد که در ذیل آنها را می خوانیم.
اعمال روز پنجم ماه مبارک رمضان به شرح ذیل است:
اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِيهِ مِنَ الْمُسْتَغْفِرِينَ
وَاجْعَلْنِي فِيهِ مِنْ عِبَادِکَ الصَّالِحِينَ الْقَانِتِينَ
وَاجْعَلْنِي فِيهِ مِنْ أَوْلِيائِکَ الْمُقَرَّبِينَ
بِرَأْفَتِکَ يا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ
خدايا در اين روز مرا از آمرزش جويان درگاهت قرار ده
و قرار ده مرا در اين روز از بندگان شايسته و فرمانبردارت
و در اين روز مرا از دوستان نزديکت قرار ده،
به حق مهرباني‌ات، اي مهربان‌ترين مهربانان
**شـــرح فــرازهاي دعــــــا**
آيت الله مجتهدي تهراني (ره) در شرح دعاي روز پنجم ماه مبارک رمضان آورده است:
اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِيهِ مِنَ الْمُسْتَغْفِرِينَ ؛ خدايا من را در اين ماه رمضان جزو مستغفرين قرار بده، براي استغفار، بايد شرايط استغفار را داشت. کسي که مال حرام خورده که با استغفار کارش درست نمي‌شود. بايد برود و صاحبان مال را راضي کند. با مال حرام و رشوه و ربا رشد کرده‌اي، حال که توبه مي‌کني بايد بروي سود ربا را به صاحبان آن بازگرداني. غذاي کم و حلال بخوري تا گوشت‌هاي تنت که با مال حرام پرورش يافته‌اند، آب شوند.خدايا مرا از مستغفرين قرار بده! يعني اينکه واقعاً استغفار کنم و اگر مال حرامي دارم، آن را حلال کنم. به گناهي که قبلاً کردم فکر نکنم و از آن لذت نبرم. حالا زباني هم استغفار کنيم، خوب است. بعد از نماز مغرب هم 70 بار استغفار وارد است.
نتيجه‌ي استغفار کردن چيست؟
«من اکثرالاستغفار» کسي که زياد استغفار کند، 4 چيز به دست مي‌آورد :
اول «جعل الله له من کل همٍ و غمٍ فرجا» اگر غم و غصه دارد، از غم و غصه‌اش بيرون مي‌آيد.
دوم «من کل خوفٍ امنا» گاهي اخبار ناخوشايند را مي‌دهند. اگر استغفار کني، هيچ خبري نمي‌شود. اگر استغفار کرده‌اي از کسي نترس و فقط از خدا بترس.
سوم «من کل ضيق ٍ مخرجا» صاحب‌خانه تو را جواب کرده؟ سفته‌هايت عقب افتاده؟ گرفتاري؟ اگر استغفار کني همه اين‌ها درست مي‌شود.
و چهارم اينکه «ورزقه من حيث لايحتسب» از جايي که گمان نداري و فکرش را نمي کنيم روزي مي رسد . همسفر خوب پيدا مي‌کني، يک زن خوب نصيبت مي شود و...
اگر در گرفتاري هستيد، اگر مشکل ازدواج داريد، اگر منزل مي‌خواهيد،‌ استغفار کنيد، خدا گره از کارهاتان باز مي‌کند. اما بايد شرايط استغفار را هم مراعات کرد.
شرايط استغفار چيست؟
شخصي در محضر حضرت علي عليه‌السلام گفت: ”استغفرالله”‌ اميرالمؤمنين علي عليه‌السلام فرمود: ”مادرت به عزايت گريه نمايد، آيا مي‌داني استغفار چيست؟ همانا استغفار درجه عليين است و آن اسمي است که به شش معني واقع مي‌گردد:
اول پشيماني بر گذشته مي‌باشد،
دوم عزم و اراده براي دوري از آن گناه تا ابد،
سوم حق مخلوقات را ادا نمايي تا خدا را پاک و مطهر ملاقات کني و حقي از مخلوقات بر عهده تو نباشد،
چهارم اينکه به سوي هر فريضه‌اي که ضايع نموده‌اي روي آورده و حق آن را ادا کني،
پنجم اينکه گوشتي را که به واسطه حرام روييده شده به واسطه اندوه‌ها آب کني تا پوست به استخوان چسبيده و گوشت تازه بين آن‌ها روييده شود،
ششم اينکه درد و رنج فرمان برداري و اطاعت را به جسم بچشاني چنان چه شيريني معصيت را به آن چشانده بودي،
پس در آن هنگام مي‌تواني بگويي ”استغفرالله”‌که در اين روز ما هم از خداوند مي‌خواهيم جزء مستغفرين واقعي که امير مؤمنان علي عليه‌السلام در مورد آن توضيح فرموده‌اند قرارمان داده و توبه ما را بپذيرد...
رزق تنها پول نيست!
رزق همه‌اش پول نيست. در احاديث بسيار بيان شده که اگر فلان کار را بکني ، رزقت زياد مي شود ، منظور از رزق ، رزق معنوياست، رفيق خوب رزق است، همسفر خوب هم رزق است. هر وقت مي‌خواهيد مسافرت برويد، چند بار استغفار کنيد تا يک همسفر خوب داشته باشيد.
وَاجْعَلْنِي فِيهِ مِنْ عِبَادِکَ الصَّالِحِينَ الْقَانِتِينَ ؛ خدايا من را از بندگان شايسته خودت قرار بده. فرمانبردار تو باشم. اطاعت تو را کنم. خدا آدم فرمانبردار را دوست دارد.
هنگامي که بنده در پيشگاه خداوند داراي مقام و منزلت است که واجبات الهي را انجام داده و از محرمات او بپرهيزد. آنگاه است که آن بنده به عنوان بنده صالح که مطيع پروردگار خويش است قرار خواهد گرفت که در اين روز ما نيز از خداوند مي‌خواهيم که ما را جزء بندگان صالح که مطيع اوامر او مي‌باشند، قرار دهد.
وَاجْعَلْنِي فِيهِ مِنْ أَوْلِيائِکَ الْمُقَرَّبِينَ ؛ همان طور که در روايات و آيات آمده است کساني مقرب درگاه الهي قرار مي‌گيرند که هيچ گاه از ياد خداوند در تمام لحظات عمر و حيات خويش غافل نگردند و بندگي خدا را فقط براي رضاي خداوند انجام دهند که براي فهم بيشتر به نمونه بارز آن حضرت امير مؤمنان علي عليه‌السلام اشاره مي‌کنيم که در مناجات با خداوند چنين فرمودند: ”الهي ما عبدتک خوفا من نارک و لاطمعا في جنتک لکن وجدتک اهلا للعباده فعبرتک”‌ ”بار خدايا! تو را به خاطر ترس از جهنمت و يا به جهت طمع به بهشتت عبادت نمي‌کنم، بلکه تو را شايسته عبادت يافتم، پس تو را عبادت مي‌کنم”‌ ما نيز در اين روز از خداوند مي‌خواهيم که به حق لطف و رحمتش ما را از دوستان و اولياء و مقربان درگاهش قرار دهد. انشاء الله که تابع باشيم .
بهشت خدا جدا از بهشت معمول است
بهشت معمولي براي کساني است که غذا و حوري مي‌خواهند؛ اما آن‌ها که خود خدا را مي‌خواهند و عبادت را براي خود خدا کردند و نه براي ترس از جهنم، آن‌ها در بهشت خدا وارد مي‌شوند. آيه قرآن هم وجود دارد. «فادخلي في عبادي و ادخلي جنتي» از خدا بخواهيم که در آن بهشت قرار بگيريم. جنت فردوس، جنت عدن جنت‌هاي متعدد وجود دارد ولي جنت خدا عالي است.
بِرَأْفَتِکَ يا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ ؛ مي‌گويد: خدا به مهرباني خودت، دعاهاي ما را مستجاب کن. اي خدايي که رحمتت از همه رحم‌ها بيشتر است.
نـماز سفــارش شــده در روز پنچم مــــاه رمضــان
علامه مجلسى رحمه الله عليه در زادالمعاد در فصل آخر اعمال ماه رمضان؛ نماز روزهاي ماه رمضان به شرح زير نوشته است:
نماز شب ششم, چهار رکعت, در هر رکعت حمد و سوره تبارک الذى بيده الملک.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود