25 مرداد 1395
شماره خبر: 168377

طرح جهاد دانشگاهی برای توسعه باغات مهد گردوی ایران

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

طرح جهاد دانشگاهی برای توسعه باغات مهد گردوی ایران


معاون امور باغی وزارت جهاد کشاورزی ضمن تاکید بر توانایی جهاد دانشگاهی در زمینه تحقیقات باغی گفت: قرار شد در یک طرح سه جانبه با مشارکت مسئولین استان همدان و شهرستان تویسرکان، سازمان جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران و باغداران تویسرکان، جهاد دانشگاهی در مدت پنج تا 10 سال نسبت به توسعه باغات گردوی این شهرستان اقدام کند.
محمد علی طهماسبی ، در حاشیه بازدید از مزرعه تحقیقاتی جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران در جمع خبرنگاران گفت: کشور ایران به دلیل تنوع آب و هوایی یکی از مراکز اصلی ذخایر ژنتیکی گیاهی به خصوص گیاهان دارویی و درختانی مانند گردو، انار، پسته، بادام و ... محسوب می‌شود. وی به گستردگی اقلیم ایران اشاره کرد و افزود: این گونه‌های مختلف در اقلیم وسیع ایران پراکنده و توسط باغداران در مناطق مختلف کشور تقویت شده‌اند. طهماسبی ادامه داد: در همین راستا یکی از اهداف مراکز تحقیقاتی و شرکت‌های دانش بنیان دستیابی به این ذخایر ژنتیکی است تا ارقامی با بازدهی بالا و مقاوم تولید کنند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی به طرح شناسایی بهترین ژنوتیپ‌های گردو اشاره کرد وگفت: این طرح باید بررسی شود تا ژنوتیپ‌های مناسب با هر منطقه شناسایی و به کار گرفته شود.طهماسبی افزود: روش‌های مختلفی در این زمینه وجود دارد که از جمله آن می‌توان به تکثیر از طریق نهال و یا پیوند سرشاخه نام برد. معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود به دستیابی جهاد دانشگاهی به دانش پیوند در سطح انبوه و سرشاخه کاری گردو اشاره کرد ویادآورشد: در این بازدید که به همراه نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی و فرماندار این شهرستان صورت گرفت قرار شد جهاد دانشگاهی در طرحی سه جانبه باغات گردوی تویسرکان را توسعه دهد. وی اضافه کرد: در این طرح که با مشارکت مسئولین استان همدان و شهرستان تویسرکان، سازمان جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران و باغداران تویسرکان اجرا خواهد شد؛ جهاد دانشگاهی در مدت پنج تا 10 سال نسبت به توسعه باغات گردوی این شهرستان اقدام می کند.طهماسبی در پایان گفت: این طرح پس از بررسی توسط جهاد کشاورزی و در صورت تایید به اجرا گذاشته خواهد شد تا باغات گردوی تویسرکان هم از نظر بازدهی و هم از مقاومت در برابر حوادث غیر مترقبه بهبود یابد.

منبع ایسنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود