26 آبان 1397
شماره خبر: 204986

اجرای پروژه های بیولوژیک در9 محدوده آبخیز البرز

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

اجرای پروژه های بیولوژیک در9 محدوده آبخیز البرز


رئیس اداره مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز گفت که پروژه های بیولوژیک در 9 حوضه آبخیز این استان در حال اجرا است.
محمدعلی قمی افزود: چرای مفرط دام و بهره برداری بی رویه، منجر به کاهش توان و تخریب عرصه های طبیعی استان البرزشده و به همین منظورحفظ، احیاء و توسعه مراتع در اولویت قرار گرفته است.
وی بیان داشت: جلوگیری از فرسایش خاک، افزایش تولید علوفه، اقتصادی کردن مراتع و بالا بردن معیشت بهره برداران از اهداف اجرای پروژه های بیولوژیک در عرصه های منابع طبیعی استان البرز می باشد.
قمی گفت: پروژه های بیولوژیک استان البرز شامل عملیات کپه کاری به مساحت یک هزارو597 هکتار ، بذرپاشی در سه حوضه به مساحت 475 هکتار و حفاظت و قرق است. وی بیان داشت: عملیات کپه کاری در شهرستان کرج در سه حوضه آزادبر در سطح 246 هکتار، ارنگه در سطح 168 هکتار و کندور در سطح هشت هکتار در حال اجرا است. وی افزود: همچنین در شهرستان طالقان این عملیات در پنج حوضه حسنجون در سطح 100 هکتار، مهران-جوستان در سطح 220 هکتار، ناریان - دهدر در سطح 175 هکتار، خچیره-نساء در سطح 300 هکتار و گراپ در سطح 300 هکتار و در شهرستان ساوجبلاغ نیز درحوضه سرهه در سطح 80 هکتار در حال انجام می باشد. رئیس اداره مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز ادامه داد: در حوضه آزادبر گونه های آگروپایرون، چاودار چندساله، چاودار یک ساله، توت روباهی، آویشن، یونجه و بادام ارژن کشت می شوند. وی با بیان اینکه عملیات اجرایی در محدوده آزاد بر تا کنون با 50 درصد پیشرفت فیزیکی همراه بوده، اضافه کرد: میزان بذر مصرفی درمحدوده آزادبر یک هزار و251 کیلوگرم با اعتبار مصوب یک هزار و 476 میلیون ریال است. قمی گفت: درحوضه ارنگه نیز گونه های آگروپایرون، چاودار چندساله، چاودار یک ساله، توت روباهی، بابونه، کما، بومادران، آویشن، یونجه و بادام ارژن کشت می شوند.
وی افزود: میزان بذر مصرفی در محدوده جغرافیایی ارنگه نیز یک هزار و 608 کیلوگرم با اعتبار مصوب یک هزار و 175 میلیون ریال بوده است.این مسئول بیان داشت: همچنین در حوضه کندور نیز گونه های آگروپایرون، چاودار چندساله، چاودار یک ساله، یونجه، بادام تنگرس، بادام آمارا و بادام ارژن کشت می شوند. وی اظهار داشت: میزان بذر مصرفی در محدوده کندور نیز 126 کیلوگرم بوده و برای اجرای این عملیات در کندور 56 میلیون ریال مصوب شده ضمن اینکه جانمایی پروژه و تحویل بذور صورت گرفته است. قمی گفت: در محدوده حسنجون نیز گونه های آگروپایرون، چاودار چندساله، چاودار یک ساله، توت روباهی، بابونه، آویشن، بادام تنگرس و بادام ارژن کشت می شوند. وی افزود: میزان بذر مصرفی در حوزه حسنجون نیز 734 کیلوگرم با اعتبار مصوب 600 میلیون ریال بوده و 80 درصد عملیات کپه کاری نیز انجام شده است. وی ادامه داد: درحوضه مهران-جوستان گونه های آگروپایرون، چاودار چندساله، چاودار یک ساله، توت روباهی، بابونه، کما، باریجه، بومادران، فستوکا، ریواس، آویشن، یونج ، بادام تنگرس و بادام ارژن کشت می شود. قمی بیان داشت: میزان بذر مصرفی در حوزه مهران-جوستان نیز سه هزار و 714 کیلوگرم با اعتبار مصوب یک هزار و 579 میلیون ریال بوده و حدود50 درصد از عملیات کپه کاری صورت گرفته است.
وی گفت: در حوضه آبخیز ناریان-دهدر نیز کشت گونه های آگروپایرون، چاودار چندساله، چاودار یک ساله، توت روباهی، بابونه، کما، باریجه، بومادران، فستوکا، ریواس، آویشن، یونجه، بادام تنگرس و بادام ارژن با میزان بذر مصرفی سه هزار و 175 کیلوگرم انجام شده است. وی افزود: اعتبار مصوب این پروژه یک هزار و 255 میلیون ریال بوده و جانمایی پروژه و تحویل بذور صورت گرفته است. قمی ادامه داد: در حوضه آبخیز خچیره-نساء نیز یک هزار و 999 کیلوگرم بذر برای کشت گونه های آگروپایرون، چاودار چندساله، چاودار یک ساله، توت روباهی، بابونه،کما، باریجه، بومادران، فستوکا، ریواس، آویشن، آنغوزه، یونجه، بادام تنگرس و بادام ارژن با اعتبار مصوب عملیات به میزان یک هزار و 800 میلیون ریال انجام شده است. وی گفت: همچنین در حوضه آبخیز گراپ نیز گونه های آگروپایرون، چاودار چندساله، چاودار یک ساله، توت روباهی، بابونه، کما، باریجه، بومادران، فستوکا، آویشن، آنغوزه، یونجه، بادام تنگرس و بادام ارژن کشت می شوند. وی افزود: برای این حوضه نیز یک هزار و 775 کیلوگرم بذر تامین و اعتبار یک هزار و 800 میلیون ریال مصوب شده ضمن اینکه عملیات کپه کاری در این حوضه آبخیز حدود 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. رئیس اداره مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز اضافه کرد: همچنین درحوضه آبخیز سرهه 698 کیلوگرم بذر برای کشت گونه های آگروپایرون، چاودار چندساله، چاودار یک ساله،توت روباهی،بابونه ، بادام تنگرس، بادام آمارا و بادام ارژن تامین شده ضمن اینکه 560 میلیون ریال اعتبار مصوب طرح بوده است. وی اظهار داشت: عملیات بذرپاشی در استان البرز در مجموع به مساحت 475 هکتار و در سه حوضه ارنگه در سطح 50 هکتار، مهران-جوستان در سطح 250 هکتار و ناریان-دهدر در سطح 175 هکتار انجام خواهد شد. وی یادآور شد: عملیات بذرپاشی با 2 گونه چاودار یک ساله و یونجه صورت خواهد گرفت. استان البرز دارای حدود 530 هزار هکتار اراضی ملی است که از این میزان حدود 470 هزار هکتار را اراضی مرتعی تشکیل می دهد.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود