23 شهریور 1400
شماره خبر: 256136

از دانش فنی استحصال اکسید تیتانیم به روش هیدرو پیرو متالورژی رونمایی شد

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی



پروژه دانش فنی استحصال اکسید تیتانیم به روش هیدرو پیرو متالورژی در مرکز تحقیقات مهندسی مواد پیشرفته دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج صورت پذیرفته است و در آن فرآیند افزایش سرعت عملیات تولید و خلوص بالاتر پودر تولید، انجام شده است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج؛ دکتر حامد ثابت معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج با اعلام این خبر گفت: تولید اکسید تیتانیم یا تیتانیا ((Tio2) که به تیتان نیز مشهور است اولین بار در سال1923 به طور تجاری به روش هیدرو متالورژی مطرح شد، این ماده از سنگ معدن های مختلف از جمله ایلمنیت(تیتانات آهن دو ظریفتی ) به دست می آید.
وی افزود: مهمترین کاربرد تیتان خاصیت رنگدانگی آن است، این ماده غیر سمی و غیر حساسیت زا بوده و بعنوان پایه رنگهای سفید در تولید رنگهای تزئینی، رنگهای براق صنعتی، رنگهای دریایی و.. استفاده می شود، همچنین از خاصیت رنگدانگی آن در تولید کرمهای ضد آفتاب، خمیر دندان، تولید کاغذ، پلاستیک، پارچه و منسوجات (سفید رنگ) استفاده می شود. اصول استحصال تیتان از سنگ معدن ایلمنیت بصورت هیدرومتالورژی( حل در اسید و رسوب) می باشد.دکتر ثابت بیان داشت: در روش ارایه شده فعلی استحصال تیتان از ایلمنیت با روش هیدرو پیرومتالورژی انجام شده است برای این منظور بعد از تولید اکسید تیتانیم دی هیدراته شده عملیات حرارت دهی در محدوده 800-1000 درجه سانتی گراد در کوره مخصوص انجام و اکسید تیتانیم بی آب حاصل گردیده است. از مزایای تولید این روش می توان به افزایش سرعت عملیات تولید و خلوص بالاتر پودر تولید اشاره نمود. وی در پایان اظهار کرد: در حال حاضر دانش فنی تولید محصول فوق تدوین گشته و مرکز تحقیقات مهندسی مواد پیشرفته آماده تولید محصول در مقیاس انبوه می باشد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود