17 بهمن 1401
شماره خبر: 279998

دانشکده هوش مصنوعی در واحد کرج راه اندازی شد

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی



دکتر عباس کریمی معاون آموزشی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج از صدور مجوز راه‌اندازی دانشکده موضوعی هوش مصنوعی در این دانشگاه برای اولین بار در دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد.
دکتر کریمی ضمن اعلام این خبر گفت: به منظور بهبود فرایند آموزش و ارتقاء نگرش، بینش، دانش و کارآمدی دانشجویان و متناسب سازی و تعادل بخشی به دوره‌های تحصیلی و حجم آموزش نظری، عملی و مهارتی و ارتقاء کیفیت و کارآمدی دوره های تحصیلی مبتنی بر سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی و در راستای همگام شدن دانشگاه آزاد اسلامی با پیشرفت های علمی روز دنیا خصوصاً در حوزه فناوری‌های پیشرفته مانند هوش مصنوعی (AI) و همچنین تحقق اقدامات مرتبط با دانشکده های موضوعی در سند تحول و تعالی دانشگاه و نیز تاکید ریاست عالی دانشگاه، راه اندازی دانشکده موضوعی هوش مصنوعی، به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در دستور کار قرار گرفت. در این راستا برنامه‌های ارائه شده توسط واحد کرج در چندین جلسه شورای برنامه ریزی و راهبردی دانشکده موضوعی هوش مصنوعی به ریاست دکتر علی اکبری معاونت علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی و با بهره گیری از نظرات متخصصین، بررسی و در نهایت موافقت اصولی با تأسیس دانشکده هوش مصنوعی از سوی سازمان مرکزی صادر گردید.
وی اظهار داشت: در دانشکده های موضوعی هوش مصنوعی دانشگاه آزاد اسلامی، بر سه رویکرد (علم برای هوش مصنوعی)، (هوش مصنوعی برای علم) و(هوش مصنوعی برای هوش مصنوعی) تاکید خواهد شد. از نظر علم و فناوری، قرن ۲۱ بی تردید به هوش مصنوعی (AI) تعلق دارد و جمهوری اسلامی ایران نیز بایستی از قافله پیشرفت در این عرصه عقب نماند و این رسالتی است که بر دوش تمامی تصمیم‌گیران و فعالان عرصه علم و دانش و فناوری کشور قرار دارد و دانشگاه آزاد اسلامی نیز در دهه پنجم حیات پر افتخار خود با جدیت در این عرصه نیز پیشگام خواهد بود. در این راستا، دانشکده هوش مصنوعی می‌تواند برای دانشجویان رشته‌های مختلف بستری فراهم کند تا ضمن آشنایی با این فناوری، در جهت کاربست آن در حوزه های مختلف استفاده کنند و در رشته تخصصی خود و با هدف توسعه و پیشرفت کشور آن را به کار گیرند. این کار مصداق رویکرد (هوش مصنوعی برای علم) خواهد بود. وی درباره رویکرد (علم برای هوش مصنوعی) که هدف دوم تاسیس دانشکده های هوش مصنوعی است، تاکید کرد: در این زمینه تاثیر رشته‌های غیر از هوش مصنوعی بر هوش مصنوعی بررسی خواهد شد. به طور مثال، تاثیر علوم شناختی یا ریاضی و حتی علوم انسانی بر هوش مصنوعی بررسی می‌شود. اما هدف سوم دانشکده های هوش مصنوعی تحقق رویکرد (هوش مصنوعی برای هوش مصنوعی) است. این رویکرد به دنبال ارائه روش‌های نوین و نیز بهبود روش‌های موجود هوش مصنوعی است. دانشکده موضوعی هوش مصنوعی واحد کرج در راستای تحقق هر سه رویکرد مذکور فعال خواهد بود و به این منظور،برنامه های آموزشی دانشکده جهت ارائه به دانشجویان در همین چارچوب تنظیم خواهد شد. لازم به یادآوری است که از سوی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برای واحد کرج رسالتی ویژه جهت توجه خاص به رویکرد (هوش مصنوعی برای هوش مصنوعی) تعیین شده است. در راستای سوق دادن پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویان به موضوعات مرتبط با هوش مصنوعی نیز، برنامه‌هایی علمی در زمینه هوش مصنوعی به منظور درج در سامانه پژوهشیار در دست تدوین است که واحد کرج از واحدهای فعال در این زمینه می باشد.
معاون آموزشی و مهارتی واحد کرج با تاکید بر ظرفیت ها و پتانسیل های ویژه و منحصر به فرد استان البرز اظهار داشت: تحصیل بیش از ۱۰۰ هزار دانشجو در مراکز آموزش عالی و پژوهشی استان، حضور حدود ۲۵۰۰ عضو هیئت علمی، وجود بیش از ۶۶ مرکز آموزش عالی در استان، دارا بودن ۲۵ شهرک، منطقه و ناحیه صنعتی، وجود ۳ پارک علم و فناوری به همراه ۱۱ مرکز رشد، وجود بیش از 3650 واحد صنعتی و ۱۵۰ برند ملی، قطب بودن در تولید محصولات دارویی، خودرویی و صنایع غذایی، دسترسی به شاهراه شرق به غرب کشور، راه آهن سراسری و فرودگاه پیام، وجود بیش از ۳۵ مرکز تحقیقاتی ملی و راهبردی در استان، چهارمین قطب تولیدات دامی، وجود بستر مناسب جهت ایجاد قطب سوم خودروسازی کشور، همجواری با پایتخت و امکان استفاده از کارآفرینان، سرمایه‌گذاران، شتاب‌دهنده‌ها، رتبه چهارم اشتغال در بخش خدمات و وجود مناطق زیبای گردشگری و آثار تاریخی و فرهنگی از مهمترین ویژگیهای اشاره شده توسط ایشان بود.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج نزدیک به ۴۰ هزار دانشجوی در حال تحصیل و بیش از ۵۰۰ عضو هیات علمی تمام وقت دارد به پتانسیل‌های ویژه این دانشگاه در حوزه هوش مصنوعی و فناوری اطلاعات اشاره و بیان داشت: از جمله این پتانسیل‌ها وجود بیش از ۴۱ عضو هیات علمی در رشته های هوش مصنوعی، مهندسی کامپیوتر، مهندسی برق و مهندسی مکانیک است. از مهمترین زمینه های پژوهشی استادان این دانشکده می توان به داده کاوی، هوش محاسباتی، طراحی سیستم های خبره، رباتیک، یادگیری ماشین، پردازش تصویر، پردازش داده های حجیم، بازی‌های رایانه‌ای، گرافیک کامپیوتری و آزمون نرم افزار اشاره نمود.
دکتر کریمی افزود: یکی دیگر از ویژگی هایی که در این دانشکده هوش مصنوعی پیش‌بینی شده توسعه آموزشهای مهارتی و دانش افزا به عنوان پشتوانه رشته های موجود دانشکده است. هر دانشجو پس از ورود به این دانشکده آموزش های دانشگاهی و مهارتی را همزمان طی می نماید، به گونه ای که دانشجویان از همان سال اول ورود به دانشگاه توانایی وارد شدن به بازار کار را در قالب طرح پویش و یا حضور در مدارس عالی مهارتی خواهند داشت. همچنین با ارتباطی که دانشکده با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای دارد دانشجویان می توانند هنگام آموزش دروس تخصصی با شرکت در طرح کهاد گواهینامه معتبر از سازمان فنی و حرفه‌ای را نیز دریافت نمایند. آماده سازی دانشجویان جهت شرکت در مسابقات مهارتی با همکاری سازمان آموزش فنی حرفه ای و در نهایت اعزام منتخبین این کشور به مسابقات مهارتی جهانی از دیگر مزایای دانشکده هوش مصنوعی است. راه اندازی آزمایشگاه های فوق تخصصی در زمینه هوش مصنوعی و علم داده و نیز مراکز تحقیقاتی دانش بنیان مانند مرکز تحقیقاتی بازیهای کامپیوتری و نیز آزمایشگاههای شبیه سازی و امنیت سایبری داده کاوی و آموزش ماشین و رباتیک از دیگر طرح های در دست اقدام این دانشکده می باشد. وی در پایان ابراز امیدواری کرد که دانشکده هوش مصنوعی با ایجاد یک محیط پویا، خلاق و با نشاط علمی در تحقق اهداف تعیین شده و تربیت دانش آموختگانی اخلاق‌مدار، مسئول در قبال جامعه و طبیعت، متخصص در تراز اول کشور، پویا، کارآفرین، با تفکر میان رشته ای و توانا در کار گروهی در حوزه هوش مصنوعی موفق باشد.
لازم به ذکر است دانشکده هوش مصنوعی واحد کرج در فضایی بالغ بر ۱۱ هزار متر مربع و در ۶ طبقه بنا شده است که دارای ۵۰ کلاس آموزشی می باشد. این دانشکده در حال حاضر بیش از ۶ هزار دانشجو در سه گروه آموزشی مهندسی کامپیوتر، مهندسی برق و مهندسی مکانیک دارد که در گرایش های مختلف و در مقاطع تحصیلی مختلف در حال تحصیل هستند. ضمن اینکه برای اخذ بیش از ۱۲ رشته تحصیلی جدید برای این دانشکده اقدام شده است که بیشتر این رشته ها در مقاطع تحصیلات تکمیلی بوده و مرتبط با حوزه‌های مختلف هوش مصنوعی هستند. رشته هوش مصنوعی (کارشناسی ارشد)، مهندسی فناوری اطلاعات گرایش های تجارت الکترونیکی و کسب و کار هوشمند (کارشناسی ارشد و دکتری)، مهندسی کامپیوتر- بیوانفورماتیک (کارشناسی ارشد)، مهندسی کامپیوتر- بازی‌های رایانه‌ای (کارشناسی ارشد)، مهندسی کامپیوتر-علم داده ها (کارشناسی ارشد)، علوم کامپیوتر گرایش محاسبات نرم و هوش محاسباتی (کارشناسی ارشد و دکتری)، علوم شناختی گرایش رایانش و هوش مصنوعی (دکتری) و مهندسی مکانیک گرایش طراحی کاربردی (دکتری) و... از مهمترین رشته های جدید در دست اقدام می باشند.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود