5 اردیبهشت 1403
شماره خبر: 303622

اختلالات یادگیری و شکست‌های متعدد یکی از دلایل ناامیدی از ادامه تحصیل است

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

اختلالات یادگیری و شکست‌های متعدد یکی از دلایل ناامیدی از ادامه تحصیل است


یک کارشناس آموزش گفت: امروزه یکی از مهمترین دلایل بازماندگی از تحصیل، ورود به بازار کار و نیاز به کسب درآمد است و این موضوع یا به این علت است که خود دانش آموز به ورود به بازار تمایل دارد و یا به علت اینکه خانواده او را ترغیب می‌کند، اتفاق می‌افتد.
فاطمه مهدیار رودسری گفت: مشکلات خانوادگی از جمله موارد موثر در ترک تحصیل هستند که طیف گسترده‌ای داشته و می‌تواند شامل مشکلات مالی خانواده، مشکلات والدین با همدیگر، مرگ یا بیماری یکی از والدین، بدرفتاری‌ها، اعتیاد والدین و شغل والدین باشد. همه این‌ عوامل روی اینکه فرد در چرخه تحصیل باقی بماند یا خیر موثر هستند. مثلاً اگر خانواده در سطح مالی پایین و فقر قرار دارد و در این بین یکی از اعضای خانواده هم بیمار باشد، معمولاً فرزندان به این سمت سوق داده می‌شوند که به جای مدرسه کار کنند و کمک حال خانواده باشند.این کارشناس آموزش ادامه داد: اختلالات روانشناختی مختلف در دانش آموزان می‌تواند باعث کنار گذاشتن مدرسه شود. مثلاً اگر افسردگی داشته باشند، ترجیح می‌دهند که در اجتماع همسالانشان قرار نگرفته و در معرض موقعیت‌هایی که توسط دیگران قضاوت می‌شوند، قرار نگیرند. دانش‌آموزانی که اضطراب‌های خیلی شدیدی را تجربه می‌کنند، ترجیحشان این است که در مدرسه حضور نداشته باشند، به خصوص اگر تجربه‌ای از این دست داشته باشند که در مدرسه معلم آنها را در جمع تحقیر کرده و باعث شده باشد که اضطرابشان شدیدتر شود.وی در ادامه با اشاره به تاثیر اختلالات یادگیری در بازماندگی از تحصیل گفت: اختلالات یادگیری و شکست‌های متعدد تحصیلی یکی دیگر از دلایلی است که منجر به ناامیدی از تحصیل می‌شود. منظور از اختلالات یادگیری صرفا چیزی نیست که ما به عنوان اختلال یادگیری تخصصی در مقطع ابتدایی می‌شناسیم، بلکه وقتی دانش آموز عملکرد درسی ضعیف‌تری دارد و قادر نیست که خود را به سطح کلاس و انتظارات معلم برساند، دائماً شکست را تجربه می‌کند، با این شرایط وقتی خودش را در جمع کلاس قرار داده و می‌بیند که سایرین می‌توانند، اما او نمی‌تواند، این باعث می‌شود که احساس حقارت به او دست داده و اینگونه استدلال کند که من دائما در حال شکست خوردن هستم، پس به جای اینکه برای مدرسه وقت بگذارم بهتر است که روی کار دیگری برنامه ریزی کنم که در آن شکستی نباشد.وی ادامه داد: برخورد نامناسب کادر مدرسه و حتی والدین و سایر همسالان باعث می‌شود که عزت نفس دانش‌آموزان آسیب ببیند، وقتی بچه‌ها تحقیر شده و عزت نفسشان آسیب ببیند ترجیح می‌دهند که مدرسه را رها کنند. دریک شرایط خوشبینانه اگر از طرف خانواده حمایتی اتفاق بیافتد، خانواده کمک می‌کند با تغییر مدرسه شرایط حل شود. ولی اگر این تحقیر شدن و از بین بردن عزت نفس از طرف خانواده هم وجود داشته باشد، ممکن است در نهایت به صورت پنهانی ترک تحصیل اتفاق بیفتد.
الگوهای اشتباه و بی اعتمادی به تاثیر تحصیل در موفقیت‌های آینده
مهدیار رودسری افزود: تاثیر و الگو گرفتن اشتباه از فضای مجازی و تصور نادرست از جامعه و آینده مورد انتظار از علت‌هایی است که امروزه خیلی به آن برخورد می‌کنیم. دنیای مجازی باعث شده دیدگاه نسل امروز به دنیای واقعی تغییر کرده و یک نگرش متفاوتی را در ذهنشان تصور کنند که واقعیت موجود با آن تفاوت داشته و فکر ‌کنند اگر ترک تحصیل کنند می‌توانند آدم موفق‌تری شوند. علاوه بر این بعضی از دانش‌آموزان در حاشیه و محله‌هایی زندگی می‌کنند که متاسفانه افراد نابابی در آن وجود دارد یا در مسیر مدرسه و حتی در محله‌های سطح بالا با افرادی آشنا می‌شوند که مناسب نیستند و این باعث می‌شود که به راه نادرست کشیده شده و از مدرسه کناره بگیرند.وی افزود: متاسفانه برخی از دانش‌آموزان نسبت به اینکه مدرسه می‌تواند به آنها کمک کند تا آینده بهتری را بسازند، بی‌ اعتماد شده‌اند، برای همین نسبت به گذشته انگیزه کافی برای رفتن به مدرسه ندارند. در بسیاری از موارد هم ارزش‌های مدرسه و خانواده با یکدیگر تطابق پیدا نمی‌کند و این باعث می‌شود که بچه‌ها از مدرسه رفتن و این تناقض ارزشی که وجود دارد، خسته شوند و به این نتیجه برسند که بین خانواده و مدرسه، یکی را باید انتخاب کنند و قاعدتاً نمی‌توانند خانواده‌شان را رها کنند، پس رها کردن مدرسه را انتخاب می‌کنند.وی ادامه بیان کرد: امروزه دانش آموزان بسیاری از شیوه‌های نوین آموزشی در جهان را می‌شناسند و به خاطر گسترش فناوری‌، دائماً شیوه‌های تدریس در مدارس خود را با شیوه‌های مدارس دیگر کشورها مقایسه می‌کنند و این باعث می‌شود که بیشتر انگیزه‌شان را برای بودن در مدارس و کلاس‌های درس از دست داده و دائما به این فکر کنند که چرا دانش‌آموزان جوامع دیگر باید از بهترین شیوه‌های آموزشی برخوردار باشند که می‌توانست شامل حال آنها هم باشد و به وسیله آن آینده بهتری داشته باشند. لذا با این دید مدل آموزشی که در حال دریافت آن هستند، را بی‌فایده می‌دانند.

منبع ایسنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود