20 مهر 1404
شماره خبر: 332685

رؤسای دانشکده‌ها رهبران میانی تحول در دانشگاه هستند

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی



شانزدهمین جلسه هیئت‌رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج به ریاست دکتر حسین کلانتری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز و واحد کرج، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین امیر ابراهیم‌زاده، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان البرز و سایر اعضا در سالن جلسات شهید رئیسی واحد کرج برگزار گردید.
دکتر حسین کلانتری در این نشست با قدردانی از تلاش‌ها و دلسوزی‌های رؤسای دانشکده‌ها در مسیر اداره، ارتقای آموزش، پژوهش و خدمت به جامعه دانشگاهی گفت: پیش از هر چیز، لازم می‌دانم از زحمات و دلسوزی‌های شما در مسیر اداره‌ی دانشکده‌ها، در راه اعتلای آموزش، پژوهش و خدمت به جامعه دانشگاهی، صمیمانه قدردانی کنم. بی‌تردید، سنگ بنای هر دانشگاه موفق، بر مدیریت مؤثر، هماهنگ و آینده‌نگر دانشکده‌ها استوار است.
وی افزود: در برخی دانشکده‌ها هنوز هماهنگی، انسجام و هم‌افزایی کافی شکل نگرفته است. تصمیم‌ها گاه پراکنده‌اند، ارتباط‌ها کم‌اثر شده‌اند و گاهی جریان کار میان مدیر، استاد، کارمند و دانشجو منقطع است. این وضعیت نشان می‌دهد که در بخشی از دانشکده‌ها، نقش مدیریتی رئیس دانشکده در هدایت، نظارت و حل چالش‌ها به‌اندازه‌ای که باید، فعال و اثرگذار نیست.
دکتر کلانتری با بیان اینکه دانشکده یک ساختمان نیست، سلول زنده‌ی دانشگاه است، اظهار کرد: اگر در جایی که علم تولید می‌شود، نسل تربیت و آینده ساخته می‌شود، مدیریت دچار رکود یا ضعف باشد، این نارسایی در کل سیستم دانشگاهی انعکاس پیدا می‌کند.وی در ادامه با اشاره به تجربه‌ی دانشگاه‌های بزرگ جهان مانند Harvard، Cambridge و KAIST گفت: رئیس دانشکده نه فقط مدیر اجرایی، بلکه رهبر میانی سازمان است؛ کسی که می‌تواند شکاف میان سیاست‌های کلان و واقعیت‌های میدانی را پر کند، تصمیم‌ها را به اقدام تبدیل نماید و امید و انسجام را در مجموعه خود زنده نگه دارد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز با تأکید بر اینکه این دانشگاه در مسیر سند تحول و تعالی به مدیرانی اندیشه‌ورز، برنامه‌محور و اهل اقدام نیاز دارد، خاطرنشان کرد: اگر در دانشکده‌ای ناهماهنگی وجود دارد، اگر مسائل کوچک به بحران‌های بزرگ تبدیل می‌شوند و اگر انگیزه در میان کارکنان و دانشجویان رو به کاهش است، یعنی مدیریت آن دانشکده نیازمند بازنگری در دیدگاه ها، روش ها و شیوه های عملکردی است.
دکتر کلانتری در بخش دیگری از سخنان خود اصول مدیریت مؤثر و تحول‌گرا را تشریح کرد و گفت: مدیریت واقعی یعنی حضور در میدان. هیچ مدیری نمی‌تواند از پشت درهای بسته دانشکده را هدایت کند. مدیر باید با حضور فعال در محیط، عملکرد بخش‌های آموزشی و اداری را رصد کند و با رویکرد پیشگیرانه از تبدیل مشکلات کوچک به بحران جلوگیری نماید. قرآن می‌فرماید: فَاسْتَبِقُوا الْخَیْرَاتِ — در کار خیر پیش‌قدم شوید، نه منتظر بمانید.
وی افزود: قدرت مدیر در برقراری ارتباط است، نه در صدور دستور. رئیس دانشکده باید شنونده‌ی واقعی بوده تا بتواند الهام‌بخش باشد. تشکیل جلسات گفت‌وگو با استادان، کارکنان و دانشجویان، ایجاد فضای امن برای تبادل نظر و افزایش سرمایه‌ی اجتماعی از طریق اعتماد متقابل از عوامل کلیدی موفقیت در مدیریت است. مطالعات دانشگاه Harvard در سال ۲۰۲۴ نشان می‌دهد مهم‌ترین شاخص موفقیت رؤسای دانشکده‌ها، سرمایه‌ی اجتماعی (Social Capital) است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز خاطرنشان کرد: مدیریت بدون هدف یعنی تکرار روزمرگی. هر دانشکده باید بداند چه می‌خواهد، چه دارد و به کجا باید برسد. تدوین نقشه‌ی راه سالانه، تعیین شاخص‌های عملکرد و ارائه‌ی گزارش‌های منظم از اقدامات، لازمه‌ی مدیریت راهبردی است. هیچ مدیری به‌تنهایی موفق نمی‌شود؛ قدرت واقعی رئیس دانشکده در ایجاد گرو های متحد و هماهنگ است. شوراهای تخصصی باید فعال باشند، تفویض اختیار هوشمندانه انجام گیرد و روحیه‌ی همکاری و مسئولیت‌پذیری تقویت شود.
او با تأکید بر اینکه سرمایه‌ی اصلی دانشگاه، انسان‌ها هستند، تصریح کرد: اگر انسان ها رشد نکنند، سازمان هم رشد نمی‌کند. با این چشم انداز، بایسته است که استعدادها شناسایی شوند، آموزش‌های مهارتی هدفمند برای استادان و کارکنان برگزار شود و مسیر پیشرفت شغلی برای نیروهای دانشگاه فراهم گردد. پژوهش‌های MIT نشان می‌دهد یادگیری درون‌سازمانی، مهم‌ترین محرک پیشرفت دانشگاه‌هاست.
کلانتری گفت: دانشجو محور اصلی مأموریت دانشگاه است. اگر رئیس دانشکده حامی و شنونده باشد، اعتماد دانشجو تقویت می‌شود. باید ارتباط مستقیم میان مدیریت و دانشجو برقرار شود، مشکلات آموزشی و رفاهی به سرعت پیگیری گردد و روحیه‌ی خلاقیت و مشارکت در دانشجویان رشد یابد. در دانشگاه‌های برتر جهان، رئیس دانشکده نخستین مرجع گفت‌وگو با دانشجو است، نه آخرین پناهگاه شکایت.
وی افزود: دوران آموزش ایستا به پایان رسیده است و دانشکده‌ها باید برای دنیای فردا آماده شوند. استفاده از فناوری‌های نوین آموزشی، بهره‌گیری از هوش مصنوعی، یادگیری ترکیبی و تشکیل کمیته‌های نوآوری از الزامات تحول روز است. قرآن کریم می‌فرماید: وَأَعِدُّوا لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ — برای آینده آماده باشید.
دکتر کلانتری با تأکید بر اهمیت عدالت، اخلاق و کرامت مدیریتی گفت: اقتدار پایدار از عدالت و ادب زاده می‌شود. هیچ سازمانی بدون عدالت و کرامت انسانی رشد نمی‌کند. تصمیم‌گیری منصفانه، رعایت کرامت استاد، کارمند و دانشجو در هر تصمیم و شفافیت در ارزیابی از ارکان مدیریت موفق است. امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: العدلُ أساسُ البقاء — عدالت، پایه‌ی ماندگاری سازمان است.
وی افزود: در دنیای امروز، دانشگاهی موفق است که بتواند از دانش، درآمد تولید کند. مدیریت دانشکده باید به‌سمت استقلال مالی و خلق ارزش افزوده حرکت کند. طراحی دوره‌های مهارتی ویژه‌ی صنعت، استفاده از ظرفیت پژوهش‌های کاربردی، ایجاد واحدهای دانش‌بنیان و بهره‌گیری از ظرفیت‌های دانشگاه برای کسب درآمد مشروع از راهکارهای تحقق این هدف است.
کلانتری تأکید کرد: مدیری که خود را ارزیابی نمی‌کند، در مسیر تکرار خطاها گام می‌گذارد. دانشکده باید عملکرد خود را تحلیل کرده و مسیر اصلاح را شناسایی کند. ارزیابی مستمر، تحلیل نقاط قوت و ضعف و مستندسازی دستاوردها باید به فرهنگ مدیریتی تبدیل شود.
وی در جمع‌بندی سخنان خود اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز در آستانه‌ی دوره‌ای است که آینده‌ی آن نه با شعار، بلکه با عمل، برنامه و رهبری هوشمندانه‌ی شما رقم می‌خورد. هر استاد باانگیزه، هر دانشجوی امیدوار، هر کارمند متعهد و هر دستاورد علمی ماندگار، حاصل مدیریت دقیق شماست. اگر دانشکده‌ای پویا و الهام‌بخش است، ریشه‌اش در حضور مؤثر و برنامه‌محور ریاست آن نهفته است. باشد که با نیت الهی، همت والا و نگاه توسعه‌گرا، هر یک از شما دانشکده‌ای بسازید که الگوی علم، اخلاق، کارآمدی و تحول در دانشگاه آزاد اسلامی باشد؛ دانشکده‌ای که از آن، مدیرانی اندیشه‌ورز، استادانی مؤمن و دانشجویانی توانمند برخیزند.
حجت‌الاسلام والمسلمین امیر ابراهیم‌زاده نیز در ادامه جلسه با تبریک و تقدیر از تلاش‌های مسئولان دانشگاه، با تأکید بر اهمیت اخلاق، تربیت و نیکوکاری در دانشگاه گفت: بر اساس روایات، پنج کار سبب طول عمر و برکت انسان می‌شود: نیکی به والدین و صله ارحام، زیارت امام حسین علیه‌السلام که ایام آن از عمر انسان محسوب نمی‌شود و موجب افزایش رزق و سعادت می‌گردد، صدقه دادن که فقر را دور و عمر را طولانی می‌کند، وضو گرفتن که موجب برکت و طول عمر می‌شود، و اعمال سه‌گانه شامل طولانی کردن رکوع و سجده و اطعام دیگران که انسان را به سعادت و زندگی طولانی می‌رساند.
وی افزود: خوش‌رفتاری با خانواده، رعایت اخلاق و صداقت، زیارت‌ها و اعمال مستحب باید در زندگی دانشگاهیان نهادینه شود. این ارزش‌ها نه تنها موجب طول عمر و سعادت دنیوی می‌شود، بلکه سبب نیک فرجامی و رشد انسانی در محیط دانشگاه خواهد شد. همه ما باید تلاش کنیم که اخلاق، تقوا و خدمت به دیگران را در رفتار روزمره خود سرلوحه قرار دهیم.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود