21 فروردین 1391
شماره خبر: 6144

تداوم کاوش‌های باستان‌شناسی در منطقه ینگه امام

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

تداوم کاوش‌های باستان‌شناسی در منطقه ینگه امام

سرپرست هیئت کاوش تپه ینگه امام در استان البرز اعلام کرد: با وجود اتمام زمان تعیین شده برای فصل سوم کاوش‌ها در این منطقه، این عملیات تداوم خواهد یافت.
ولی‌الله دهقانی اظهار داشت: تپه ینگه امام که دارای یک کاروانسرای قدیمی و امام‌زاده است، از جمله مهمترین آثار تاریخی منطقه به شمار می‌آید. وی تصریح کرد: به همین دلیل طی چند سال اخیر یک گروه کارشناس متخصص اقدام به کاوش‌های باستانی در این منطقه کرده و در حال حاضر فصل سوم کاوش‌ها نیز رو به پایان است. این محقق ادامه داد: با وجود آنکه زمان پیش‌بینی شده برای فصل سوم کاوش در منطقه فوق به پایان رسیده، آثار ارزشمندی در این محدوده کشف شده که نیاز است کاوش‌ها را ادامه دهیم. دهقانی افزود: خوشبختانه طرح ما از سوی میراث فرهنگی و نهادهای مربوطه تمدید شده و در سال جاری نیز کاوش‌ها در منطقه باستانی ینگه امام ادامه می‌یابد.
* تحقیق برای یافتن آثار جدید از تمدن در روستای ینگه امام
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه دستاورد کاوش‌های باستانی در این منطقه چگونه بوده است؟ گفت: در حال حاضر تنها یک کاروانسرا و امام‌زاده در ینگه امام باقی مانده است.
سرپرست هیئت کاوش تپه ینگه امام در استان البرز ادامه داد: بر اساس یافته‌های تاریخی و باستانی این منطقه در گذشته‌های دور روستایی بوده است که گفته می‌شود با ورود یکی از نوادگان امام موسی کاظم (ع) به روستا و به شهادت رسیدن وی، نام روستا به ینگه امام تغییر یافته است. دهقانی افزود: گروه در حال حاضر به دنبال یافتن آثار دیگری از جمله بناهای تاریخی بر جای مانده از روستای ینگه امام هستند که در زیر خاک مدفون شده است. وی تاکید کرد: تداوم کاوش‌های باستانی در این منطقه لازم و ضروری بود که خوشبختانه مسئولان مربوطه با این امر موافقت کردند. لازم به توضیح است،‌ کاروانسرای معروف ینگه امام در محدوده شهرستان ساوجبلاغ اثری تاریخی مربوط به دوران صفویه است که در کنار یک امام‌زاده قرار دارد. بر اساس یافته‌های محققان، این روستا در دوران باستان دروازه ورودی شهر ساوجبلاغ با قدمت حدود 7 هزار سال بوده است.



منبع: خبرگزاری فارس

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود