27 آبان 1394
شماره خبر: 153117

عدم ترویج فرهنگ کتابخوانی؛ سرانه مطالعه را به قهقرا می‌برد

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

عدم ترویج فرهنگ کتابخوانی؛ سرانه مطالعه را به قهقرا می‌برد


رئیس شورای اسلامی شهر کرج اظهار داشت: سرانه مطالعه در قهقرای کامل به سر می برد و متاسفانه اهتمامی برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی به چشم نمی خورد.
محمود دادگو ادامه داد: کتاب غذای روح انسان است و جامعه بشری را به سمت و سوی کمال و تعالی و معنویت رهنمون می سازد. در اهمیت کتاب همین بس که معجزه جاویدان حضرت خاتم محمد (ص) نیز کتاب مقدس قرآن است و خداوند عالم به وسلیه کلمات و جملات انسانها را از تاریکی به نور دعوت کرده است. رئیس پارلمان شهری کرج افزود: متاسفانه در جامعه دسترسی جوانان و نوجوانان به دخانیات و برخی محصولات ناهنجار فرهنگی از دسترسی آنها به کتابخانه یا کتابفروشی آسان تر است و این مهم نشانگر غفلت و بی توجهی مسئولان امر می باشد؛ پُر واضح است که طرح برخی موضوعات در خصوص ترویج فرهنگ کتابخوانی جنبه شعاری دارد و فاقد روح عملیاتی است.
باید کتاب را به سبد مصرف خانوار اضافه کرد
وی با بیان اینکه باید کتاب را به سبد مصرف خانوار اضافه کرد و به نشر کتاب هایی متناسب با نیازها و مطالبات اقشار مختلف مردم روی آورد، تصریح کرد: البته آنچه عرضه را رقم می زند، تقاضا می باشد و اکنون مردم به دنبال تازه های نشر یا خریداری و مطالعه کتاب نیستند که بخشی از آن ریشه در فقر اقتصادی و مشکلات مالی خانوارها دارد. دادگو همچنین گفت: اینکه در قانون آمده بخشی از درآمد شهرداریها به حساب نهاد کتابخانه های عمومی واریز شد، صحیح نیست و باید به سمتی حرکت کنیم که امکان نظارت دقیق بر نحوه هزینه کرد این بودجه وجود داشته باشد و یا مدیریت شهری بتواند راساً نسبت به احداث کتابخانه عمومی یا راه اندازی کتابخانه سیار اقدام نماید. رئیس پارلمان شهری کرج خاطر نشان کرد: متاسفانه آمارهای ارائه شده پیرامون سرانه مطالعه از شفافیت لازم برخوردار نیست و بعضاً حتی مطالعه کتاب های درسی توسط دانش آموزان را نیز به این آمار اضافه می کنند. البته فقر شدید سرانه مطالعه در ایران موضوع قابل کتمانی نیست و مردم به نوعی با کتاب قهر و بیگانه هستند و بدتر آنکه جامعه کتابخوانی را به طبقه روشنفکر نسبت می دهد حال آنکه کتاب متعلق به همه انسانها و تمام اقشار ملت است نه تفکر و جنسی خاص. وی در پایان از بخش های فرهنگی مدیریت شهری کرج تقاضا کرد؛ برنامه ای شفاف، کارآمد، جامع و علمی را به منظور ترویج فرهنگ کتابخوانی در ایران کوچک تهیه و تدوین نمایند و با جذب اعتبارات حمایتی و تخصیص بودجه ویژه نسبت به پیاده سازی آن همت گمارند.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود