1 اسفند 1394
شماره خبر: 158977

نشست ((کتاب خوان)) در استان البرز برگزار شد

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

نشست ((کتاب خوان)) در استان البرز برگزار شد


کتابخوان های البرزی و علاقمندان به کتاب و کتابخوانی در سیصد و پنجاه و چهارمین نشست کتاب خوان استان البرز حضور یافتند و پای صحبت های ده معرفی کننده کتاب نشستند.
در کتابخانه عمومی امیر کبیر کرج؛ کتابخوان های البرزی و علاقمندان به کتاب و کتابخوانی در سیصد و پنجاه و چهارمین نشست کتاب خوان استان البرز حضور یافتند. در این نشست ده تَن به معرفی کتاب پرداختند که خلاصه‌ای از کتاب‌های ارائه شده به شرح زیر است:
« درسهای از امام:پنج پیام تاریخی امام خمینی(ره)» نوشته رسول سعادتمند / ارائه توسط: مصطفی تک فلاح (کتابدار)
کتاب حاضر در حقیقت مجموعه‌ای است از پنج پیام مهم و تاریخ‌ساز امام خمینی که هرکدام تأثیرات داخلی و بین‌المللی ویژه‌ای برجای گذاشته است. منشور روحانیت که دستورالعملی برای امروز و فردای حوزه‌های علمیه است، منشور برادری راه‌کار و روشن‌کننده مسیر جناح‌های مختلف درون حاکمیت است، پیام به گورباچف که در آن از پیش‌بینی فروپاشی کمونیسم و لزوم توجه به اسلام سخن گفته شده است، منشور برائت که پیام به حجاج ایرانی و تبیین برائت به عنوان یکی از ارکان توحیدی و از واجبات سیاسی حج بود و بالاخره پیام درباره قبول قطعنامه سازمان ملل که به ختم جنگ انجامید و در آن خطوط مبارزه همیشگی با استکبار جهانی ترسیم گردیده است.
« نایی ز نیستان محمد» نوشته سیدمجید جوادی زاویه/ ارائه توسط: سیدمجید جوادی زاویه (نویسنده)
کتاب کتاب نایی ز نیستان محمد تالیف دکتر سیدمجید جوادی زاویه با تکیه بر منابع دینی و روایات مورد اطمینان به طور نسبتا مفصل ابعاد مختلف زندگانی رسول اکرم(ص) را برای مخاطب بازگو کرده است.اثر حاضر در برگیرنده اشعار فارسی می‌باشد. در کتاب فوق نگارنده ابتدا مکه را مورد بررسی قرار داده است. جریان غار حراء، اجداد پیامبر اکرم(ص)، پدر و مادر حضرت، ولادت پیامبر(ص)، ازدواج حضرت با حضرت خدیجه(س)، نگهداری امام علی(ع)، عوامل شخصیتی پیامبر اکرم(ص) مانند نظافت، شجاعت، نماز و قوت اراده، جریان معراج و رد استدلال منکرین، معجزه‌های پیامبر(ص) در مکه، روش دعوت حضرت در مکه، بحث هجرت مسلمانان به مدینه، برخورد پیامبر(ص) با قبیله‌ها و معرفی افرادی که پیامبر را مسخره کرده‌اند از دیگر مباحث این جلد است و همچنین نویسنده برخی از داستان‌هایی که برگرفته از روایات ضعیف هست را ذکر و رد می‌کند. « ولایت فقیه» نوشته روح الله الموسوی الخمینی ره / ارائه توسط: حجت الاسلام حسینی نوری (رییس محترم شورای سیاست گذاری ایمه جمعه استان البرز و عضو کتابخانه)
ولایت فقیه یا نامه‌ای از امام موسوی کاشف‌الغطاء یا حکومت اسلامی مجموعه‌ای از ۱۳درس‌گفتار روح‌الله خمینی در حوزه علمیه نجف در مبحث «ولایت فقیه» است که در بهمن ۱۳۴۸ایراد شده‌اند. این کتاب در سال ۱۳۴۹برای نخستین بار در بیروت چاپ و به ایران فرستاده شد و در سال ۱۳۵۶با ضمیمه سخنرانی دیگری به نام «جهاد اکبر» به طور رسمی در ایران چاپ و پس از آن نیز بارها تجدید چاپ شد. ترجمه این کتاب اولین بار در سال ۱۹۷۰به چاپ رسید و احتمالاً تأثیرگذارترین سند نوشتاری‌ای است که در دوران مدرن در حمایت از حکومت دینی نوشته شده است. از عناوین بخش‌های کتاب می‌توان به این موارد اشاره کرد: «ضرورت و بداهت ولایت فقیه، نقش استعمار در معرفی ناقص و نادرست اسلام، خودباختگی افراد جامعه در برابر پیشرفت‌های مادی غرب، اعتقاد به ضرورت تشکیل حکومت جزء ولایت است، لزوم موسسات اجرایی، سنت و رویه رسول اکرم(ص)، ضرورت استمرار اجرای احکام، رویه امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب(ع)، ماهیت و کیفیت قوانین اسلام، احکام مالی، احکام دفاع ملی، احکام احقاق حقوق و احکام جزایی، حکومت بر وفق قانون، منصب قضا متعلق به کیست، مقاومت در مبارزه‌ای طولانی، اصلاح حوزه‌های روحانیت، از بین بردن آثار فکری و اخلاقی استعماری، اصلاح مقدس‌نماها، آخوندهای درباری را طرد کنید و حکومت‌های جائر را براندازیم.
« اینجا آلونک ننه علی است» نوشته سیاوش امیری/ ارائه توسط: طا هره عباسپور (کتابدار)
کتاب «اینجا آلونک ننه علی است» که سیاوش امیری گردآوری و تألیف آن را بر عهده داشته است در ایام پیش رو به مناسبت فرا رسیدن هفته دفاع مقدس با تخفیف ۵۰درصدی به مخاطبان عرضه می‌شود. این کتاب که انتشارات فن آوران توتیا نشر آن را بر عهده داشت شرح کوتاه اما گویا و در عین حال مستندی از زندگانی شبانه روزی نزدیک به سی سال بانو «ننه فتح اللهی مِرِشت» معروف به «ننه علی» مادر شهید «قربانعلی رخشانی مهماندوست» است که در گلزار شهدای بهشت زهرا(س) و در آلونکی بر فراز مزار فرزند شهیدش در قطعه ۲۴شهدا زندگی می کرد. ننه علی نماد پایداری و اسوه ی ایثار، شکیبایی و مهر مادری بود که با زندگی سخت و مشقت بار در جوار شهدای به خون خفته تصویری بدیع و فوق العاده درخشان از اوج وفاداری خالصانه به آرمان‌های بلند شهدا را در معرض دید همگان به نمایش گذاشت. روح بلند این شیرزن غیور و بردبار و مادر شهید مهربان، سرانجام در سن ۹۰سالگی و در روز سوم اسفندماه ۱۳۹۰روح بلندش به ملکوت اعلی پر کشید و با فرزند شهیدش همسایه شد.
« وهابیت بر سر دو راهی» نوشته ناصر مکارم شیرازی/ ارائه توسط: حجت الاسلام والمسلمین قادر محمدی (امام جمعه محترم چهارباغ و عضو کتابخانه)
کتاب وهابیت بر سر دو راهی کتابی است که با قلم روان آیت الله مکارم به نگارش در آمده است و خواننده بسیار راحت می تواند با آن ارتباط برقرار کند؛ در این کتاب بعد از بیان ریشه های تاریخی شکل گیری این فرقه به بیان شبهات آنها راجع به شیعه و پاسخ به آن شبهات می پردازد.کتاب به صورتی تدوین شده که برای عموم نافع است اما برای شبهات تخصصی تر و جدید تر وهابیان به نظر باید به کتب دیگر مراجعه کرد. هچنین در این کتاب برخی تناقضات موجود در فرقه وهابیت مطرح می شود که شنیده ها حاکی بر این است که وهابیان در صدد اصلاح آن برآمده اند و برخی از آنها را مرتفع کرده اند لذا شاید نیاز باشد تا ویرایش های جدید از کتاب منتشر شود. با تمام تفاسیر کتاب بسیار خوب و روانی است و خواندن آن را بخصوص برای شروع کنندگان تحقیق پیرامون وهابیت پیشنهاد می کنم.
« آه با شین» نوشته محمد کاظم مزینانی/ ارائه توسط: سالومه شریفی (عضو کتابخانه)
آه با شین روایت فعالیت یک مبارز انقلابی چپ با فضای فکری کمونیستی است که از دهه 20 شمسی و بدو تولد شخصیت اصلی داستان آغاز میشود و تا سال 90 ادامه دارد. در این رمان به نوعی به تناقضات و تفاوتهای نسلی بین شخصیت اصلی و فرزندش اشاره شده است. این رمان که برگزیده جشنواره داستان انقلاب است اخیرا به عنوان رمان برگزیده جایزه جلال که بعنوان گرانترین جایزه ادبی کشور محسوب می شود معرفی شده است. نطفه شازده در همین عمارت کاشته شده بود، در همین اتاق پنج دری، پای طاقچه های گچ بری شده و سقف آینه کاری، مثل نطفه یک دختر و هفده پسر دیگر، از زن های صیغه ای و عقدی، آسمان اعیانی عمارت، زن هایی با پیراهن حریر عروسی و یقه دالبردلبرانه، روی قالیچه ای ترکمنی که دو تا غزال از دویست سال پیش میان رج های ابریشمی آن گیر افتاده بودند و هرچه می دویدند به جایی نمی رسیدند.
« شکار کرکس‌ ها» نوشته محمد ستاری وفایی/ ارائه توسط: سحر غلام زاده (کتابدار)
این اثر به قلم سردار محمد ستاری وفایی، موسس قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص)، به نحوه پشتیبانی از ساخت جاده و سنگر در جبهه های دفاع مقدس می پردازد. ماجراهای این کتاب از جبهه های غرب کشور آغاز می شود و پایان آن به عملیات خیبر می رسد. در کنار آن چند روایت از حوادث قبل از پیروزی انقلاب و جریان درگیری با گروهک دموکرات در منطقه غرب کشور هم آمده است. « ورود به لانه عقاب : روایتی نو از تسخیر لانه جاسوسی » نویسنده مهدی شریفی/ ارائه توسط: مسعود خدابنده (کارشناس ستاد اداره کل کتابخانه های عمومی استان البرز)
بدون تردید، بررسی تاریخ روابط ایران و آمریکا در طی دو سده گذشته و به خصوص نیم‌قرن گذشته، نیاز به اسناد، خاطرات و تحقیقات وسیعی دارد. در این میان، خاطرات دانشجویان پیرو خط امام که با شناخت، آگاهی و هوشیاری ضرورت دوران انقلاب، این مرکز توطئه و پایگاه «سیا» را در ایران فتح و چنان ضربه‌ای بر اقتدار، موقعیت و توانمندی آمریکا وارد نمودند که پس از سه دهه امکان بازسازی، بازیابی و برنامه‌ریزی را از دست داده، نه تنها در ایران، در سطح جهان دچار معضل و مشکل شد. خاطرات جمع‌ زیادی از جوانان ایرانی در آن روزگار، می‌تواند راهگشای معضلات سیاسی تاریخی، به ویژه دریافت علل تسخیر لانه جاسوسی ـ سفارت آمریکا ـ در ایران باشد. کتاب حاضر، حاوی خاطراتی از خانم «معصومه ابتکار» برادران «اصغرزاده» و «سیف‌اللهی» درباره تسخیر لانه جاسوسی در 13 آبان 1358 است. در پایان کتاب، اعترافات مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی آمریکا درباره تسخیر لانه جاسوسی به همراه تصاویری از مبارزات مردمی در آن دوران آورده شده است.
« یک دسته گل برای تو » نویسنده پروین کاشانی/ ارائه توسط: نسرین پورمحمد (کتابدار)
در مجموعة حاضر، گزیده‌ای از خاطرات پرستاران و امدادگران آبادانی در هشت سال جنگ تحمیلی که در گنگرة ملی شهیده «مریم فرهانیان»، ارائه شده، به نثر در آمده است. هدف از ارائة این خاطرات ترسیم رشادت و مجاهدت زن ایرانی در اذهان و افکار عمومی مردم است. عنوان موضوعی برخی از این خاطرات عبارت است از: «ردّپا/ مینا چودری»؛ «در حسرت رفتن / اعظم لطیف کار»؛ «جنگ روانی / صغرا ناصری» و...

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود