6 شهریور 1395
شماره خبر: 169087

28 دستاورد مهم دولت تدبیر و امید در نظام تعلیم و تربیت کشور

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

28 دستاورد مهم دولت تدبیر و امید در نظام تعلیم و تربیت کشور


مدیر کل آموزش و پرورش البرز گفت: دولت تدبیر و امید در کارنامه عملکرد سه ساله 28 دستاورد مهم در نظام تعلیم و تربیت کشور داشته است.
خسرو ساکی افزود: وزارت آموزش و پرورش در دولت تدبیر و امید مبتنی بر رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و توصیه های رئیس جمهوری و برنامه ارائه شده به مجلس شورای اسلامی به منظور کیفیت بخشی فعالیت های خود سیاست های اجرایی - عملیاتی را در پیش گرفته است. وی اظهار کرد: ساماندهی و بهسازی نیروی انسانی، توسعه مشارکت، ارتقاء مدیریت آموزشگاهی، عملیاتی کردن بودجه و تمرکز زدایی را در کشور اجرایی کرده و با تهیه نقشه راه سند تحول بنیادین و اجرای این سند را در مسیر اقدام و عمل قرار داده است. وی با اشاره به رشد کمی و کیفی فرآیند تعلیم و تربیت در مدارس کشور در دولت تدبیر و امید، خاطر نشان شد: در این گفت و گو تنها به بخشی از مهمترین اقدامات و دستاوردهای وزارت آموزش و پرورش که در همه استان های کشور اجرایی- عملیاتی شده است می پردازم. مدیر کل آموزش و پرورش البرز تشکیل شورای راهبردی اجرای سند تحول به منظور مدیریت و راهبری یکپارچه تحول در آموزش و پرورش، تدوین برنامه های زیر نظام های اصلی پنج گانه ی سند تحول ، استقرار نظام جامع برنامه ریزی در تمام سطوح آموزش و پرورش، اعمال تغییرات لازم بر اساس سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی تا پایه نهم، استقرار پایه دهم از ابتدای سال تحصیلی
96-95 و آماده سازی 140 عنوان کتاب جدید التالیف با رویکرد تحولی را از جمله اقدامات و دست آوردهای مهم دولت تدبیر و امید در نظام تعلیم و تربیت کشور برشمرد. ساکی از تدوین نقشه راه سند تحول آموزش و پرورش ، تدوین و تالیف کتاب های جدید دوره متوسطه و طراحی رشته های جدید فنی و حرفه ای و کاردانش ، آموزش تفکر و چگونه اندیشیدن ، پرورش مهارت های پژوهش گری ، سبک زندگی اسلامی - ایرانی و مطالعات زیست اجتماعی و سواد رسانه ای بعنوان دیگر دست آوردهای ماندگار دولت تدبیر و امید در عرصه تعلیم و تربیت ایران اسلامی یاد کرد. وی گفت: طراحی و اجرای برنامه های رتبه بندی معلمان به منظور بهبود معیشت و ارتقای منزلت معلمان و توانمند سازی حرفه ای آنان از مهرماه 1394 ، تاسیس و توسعه مراکز زفاهی و درمانی فرهنگیان از 335 مرکز در سال 92 به 389 مرکز ، تدوین و تصویب برنامه های راهبردی دانشگاه ها ی فرهنگیان و تربیت دبیری شهید رجایی در افق 1404، اهتمام به توسعه تشکل های دانشجویی و کرسی های آزاد اندیشی با تاکید بر هویت معلمی ، بازنگری و اصلاح برنامه های درسی دوره کارشناسی بر اساس اقتضائات سند تحول بنیادین ، طراحی و معماری برنامه درسی تربیت معلم جمهوری اسلامی ایران با رویکرد معلم اندیشمند براساس مبانی نظری سند تحول بنیادین از دیگر اقدامات دولت تدبیر و امید در نظام تعلیم و تربیت کشور است. مدیر کل آموزش و پرورش البرز ادامه داد: احیای 600 مرکز دارالقرآن در سطح کشور ، کیفیت بخشی به مدارس قرآنی و اجرای برنامه های ملی حفظ موضوعی قرآن با شرکت بیش از چهار میلیون دانش آموز ، اجرای طرح انس با اهل بیت (ع) با مشارکت بیش از شش میلیون دانش آموز، بهره گیری از ظرفیت تشکل های مردمی ، تعمیق فرهنگ اقامه نماز در مدارس کشور با رویکرد عملی و اقامه نماز جماعت در بیش از 55 هزار مدرسه با حضور 18 هزار نفر امام جماعت روحانی و 37 هزار نفر از معلمین واجد شرایط را از دیگر اقدامات دولت تدبیر و امید در عرصه نظام تعلیم و تربیت در کشور عنوان کرد. ساکی انتقال ارزش های دفاع مقدس و اعزام بیش از 600 هزار دانش آموز به اردوهای موثر راهیان نور، صیانت از سلامت جسمی -روحی و تاکید بر نشاط افزایی در مدارس با اجرای المپیاد درون مدرسه ای با مشارکت بیش از 6 میلیون دانش آموز، تدوین نظام جامع مشاوره و هدایت تحصیلی دانش آموزان و توسعه ی ' شبکه ملی مدارس ایران ' و اجرای برنامه جامع کار آفرینی برای تربیت دانش آموزان کار آفرین را از دست آوردهای مهم دولت تدبیر و امید در مدارس کشور ذکر کرد. وی اظهار کرد: دولت تدبیر و امید همچنین بستر سازی برای تحقق اقتصاد مقاومتی و توسعه آموزش های فنی و حرفه ای و توسعه پژوهش سراهای دانش آموزی از 289 در سال 92 به 500 پژوهش سرا و تجهیز 64 پژوهش سرا به آزمایشگاه های نانو را برای اولین بار در ایران اسلامی بوجود آورد. مدیر کل آموزش و پرورش البرز افزایش پوشش تحصیلی دانش آموزان ابتدایی از 3/98 در سال تحصیلی 93-92 به 45/98 در سال تحصیلی 95-94 و اجرای طرح شهاب از سال تحصیلی 93-92 با پوشش دانش آموزی 386 هزار نفر در سال تحصیلی 95-94 را از دیگر اقدامات مهم و ارزنده دولت تدبیر و امید در نظام تعلیم و تربیت کشور عنوان کرد. ساکی گفت: افزایش پوشش پیش دبستانی از 2/38 در سال تحصیلی 93-92 به 1/57 در سال تحصیلی 95-94 و پوشش تحصیلی دختران از 07/ 48 در سال تحصیلی 93-92 به 20/48 در سال تحصیلی 95-94 از دیگر اقدامات بر جسته دولت در طول سه سال گذشته در وزارت آموزش و پرورش است. به گفته وی : افزایش پوشش تحصیلی دانش آموزان فنی و حرفه ای و کاردانش از 84/57 در سال تحصیلی 93-92 به 60/61 در سال تحصیلی 95-94 و افزایش دانش آموزان مدارس غیر دولتی به کل دانش آموزان از 73/ 8 در سال تحصیلی 93-92 به 67/10 در سال تحصیلی 95-94 را از دیگر اقدامات دولت تدبیر و امید در عرصه تعلیم و تربیت کشور یاد کرد. وی تاکید کرد: بر اساس فرمایش رهبر معظم انقلاب ' تحول در آموزش و پرورش یک کار بنیانی است' که توسعه فرآیند تعلیم و تربیت ، گسترش عدالت آموزشی ، کیفیت بخشی به فرآیند تعلیم و تربیت نیاز به مشارکت همه دلسوزان عرصه تعلیم و تربیت در کشور به ویژه خیرین مدرسه ساز و مشارکت تنگاتنگ مردم در البرز این ایران کوچک به تعبیر رهبر معظم انقلاب داریم. البرز 430 هزار دانش آموز و 25 هزار فرهنگی دارد.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود