31 مرداد 1396
شماره خبر: 182846

نگاه کلان و حمایت خیرین چاره کاستی های آموزشی در البرز

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

 نگاه کلان و حمایت خیرین چاره کاستی های آموزشی در البرز

رشد شتابان جمعیت ناشی از مهاجرت های بی رویه سبب کاستی های فراوان دراستان نوپای البرز شده که مهمترین مشکل این استان در بخش فضاهای آموزشی است.
کمبود و فرسودگی مدارس، تجهیزات و زیر ساخت های آموزشی و فرهنگی بنا به گفته مسئولان وکارشناسان سبب مشکل عمده برای بخش تعلیم و تربیت استان شده است. ورود دانش آموزان جدید در استان بر مشکلات آموزشی البرز در هر سال تحصیلی می افزاید و این درحالی است که بخشی از فضاهای آموزشی موجود فرسوده و نیازمند نوسازی و بازسازی هستند.در برخی سال های اخیرجمعیت دانش آموزی البرز حتی به مرز 600 هزار نفر رسید که البته در سال تحصیلی 96- 95 شمار دانش آموزان استان 440 هزار نفر اعلام شد. تراکم بالای دانش آموزی در بسیاری از کلاس های درس همواره با گلایه مندی مردم و معلمان استان همراه بوده که به گفته کارشناسان این در کاهش کیفیت آموزشی تاثیر منفی دارد. بیان کاستی ها در بخش فضای آموزشی استان البرز بارها توسط مسئولان این استان از جمله استاندار البرز تکرار شده و از مسئولان کشوری و خیرین مدرسه ساز تقاضای توجه و کمک به این استان شده است. استاندار البرز ضمن تائید فقر و محرومیت این استان در بخش زیر ساخت های آموزشی اظهار داشت: افزایش سرانه های آموزشی در البرز نیاز به اعتبارات ملی دارد. سید حمید طهایی در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: با وجود تلاش های انجام شده در 4 سال اخیر ولی هنوز استان البرز با کمبود کلاس درس و سرانه های آموزشی در مناطق شهری و روستایی مواجه است. استاندار البرز با بیان اینکه اکنون 2 هزارو 443 مدرسه در این استان واجود دارد، افزود: 30 درصد این فضاها فرسوده است و اکنون 11هزار کلاس درس کم داریم. وی گفت: برای رسیدن به شاخص های استاندارد ملی در حوزه آموزش و پرورش البرز، بودجه استان کفاف نمی دهد. طهایی یاد آور شد: جمعیت دراستان البرز به صورت دائم در حال افزایش است و از این رو ما همواره با کمبود در سرانه های آموزشی مواجه هستیم. استاندار البرز بهره گیری از ظرفیت خیرین مدرسه ساز را یکی از راهکارهای جبران این کمبودها در البرز عنوان کرد و خاطرنشان کرد: وقت آن رسیده تا وزارت آموزش و پرورش آژیر خطر را به دلیل کمبود فضای آموزشی و ناکافی بودن کلاس های درس از جمله در البرز به صدا درآورد و بخش خصوصی را برای جبران کمبود مدارس به میدان بیاورد. طهایی گفت: استان البرز به عنوان یک استان نو پا در کشور بدون ردیف بودجه کار خود را آغاز کرد و همین امر نیز سبب بروز کمبودهای زیرساختی در تمامی بخش ها شد. وی یاد آور شد: در آستانه مهرماه قرار داریم و به جهت رشد مستمر جمعیت در این استان، گاهی برای آغاز بکار دانش آموزان در سال جدید تحصیلی به جای تشکیل کلاس درس جدید، باید یک مدرسه راه اندازی کنیم. مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز نیز در این زمینه گفت: برای رسیدن به حد استاندارد، فضاهای آموزشی در این استان کم است. خسرو ساکی افزود: سرانه کلاس درس در استان نسبت به کشور پایین است و اگر تعداد مدارس خالی در مناطق دورافتاده و روستاهای طالقان، اشتهارد و نظرآباد را نیز در نظر بگیریم این سرانه از میزان اعلام شده نیز کمتر می‌شود. وی بیان کرد: بدون شک کمبود کلاس درس در استان مشکلات زیادی ایجاد می‌کند که مهمترین آنها کاهش عملکرد دانش آموزان و معلمان است. ساکی گفت: درزمان حاضر 50 درصد مدارس این استان دونوبتی هستند در حالی که 10 درصد مدارس کشور به صورت دونوبتی اداره می‌شود. مدیر کل آموزش و پرورش البرز یاد آور شد: در این وضعیت گاه برای ورود و خروج مدارس دونوبت مشکل ایجاد می‌شود و گاه فرصت نظافت مدارس برای نوبت عصر هم باقی نمی ماند. ساکی تصریح کرد: بودجه ساخت کلاس های درس ازمحل اعتبارات ملی، تخریب و بازسازی مدارس، اعتبارات استانی و کمک های خیرین تامین می‌شود.
وی از افزایش اعتبارات ملی، افزایش مشارکت های خیرین و توسعه مدارس غیر دولتی به عنوان راه حل های اساسی برای کاهش مشکلات فضاهای آموزش در استان البرز یاد کرد. مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز البرز هم گفت: کمبود فضاهای آموزشی در این استان تنها با همت خیرین نیک اندیش قابل حل است. حسن مهرانی اظهار کرد: در مدارس شهری و روستایی البرز 440 هزار دانش آموز در پایه های مختلف مشغول تحصیل هستند در حالی که از فضای آموزشی مناسب برخوردار نیستند. وی اظهار کرد: تراکم بالای دانش آموزان در کلاس های درس به دلیل کافی نبودن فضای آموزشی از جمله دغدغه های مهمی است که باید مورد توجه خیرین مدرسه ساز استانی - کشوری قرار گیرد. وی گفت: با تدابیر و برنامه ریزی های اساسی در امر مدرسه سازی در استان البرز تلاش خود را دو چندان کنیم. وی به افزایش جمعیت دانش آموزی هر ساله دراین البرز پرداخت و خاطر نشان کرد: باید گام های خود را برای توسعه و افزایش کلاس های درس در البرز مستحکم تر کرده و با توسعه فضاهای آموزشی مشکلات را در این زمینه کمتر کنیم. مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز البرز ادامه داد: استان البرز برای رفع کمبودها در فضاهای آموزشی نیاز به مشارکت های مردمی و خیران دارد لذا در این زمینه باید فرهنگ سازی های بسیاری صورت گیرد تا بتواند به اهداف خود دست پیدا کند. مهرانی تصریح کرد: همه دانش آموزان البرز در انتظار حمایت خیرین نیک اندیش به ویژه در جشنواره های خیرین هستند.
وی تاکید کرد: جمعیت دانش آموزی البرز با جمعیت کل برخی از استان های کشور برابری می کند که لازم است به ساخت فضاهای آموزشی در این استان ، گام های استواری از سوی خیرین مدرسه ساز برداشته شود.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود