20 مهر 1392
شماره خبر: 107787

آلمان اولین کشوراروپایی که با حافظ آشنا شد

سپیدار‌آنلاین: گروه گفتگو

آلمان اولین کشوراروپایی که با حافظ آشنا شد


آلمانی ها را می توان اولین مللی در اروپا نامید که با حافظ آشنا شدند و پی به عظمت او بردند، اندیشه های لسان الغیب آنچنان متعالی است که بسیاری از ملل اروپا مانند انگلیس و فرانسه را نیز مجذوب خود کرد.
هرساله در تقویم ملی کشور بیستم مهر به عنوان یادروز حافظ نامگذاری شده است. شاعری که هیچگاه در مختصات جغرافیایی کشور خود محدود نشد و سراسر کره زمین را تحت تاثیر اندیشه و تفکرات متعالی خود کرد. اندیشمندان آلمانی، آمریکایی، انگلیسی، هلندی و فرانسوی آنچنان تحت تاثیر اندیشه های لسان الغیب قرار گرفتند که حتی برخی از آثار خود را با این تاثیر خلق کردند.
اسماعیل آذر محقق، نویسنده و استاد دانشگاه درباره تاثیر حافظ در خارج از مرزهای ایران پرداخته است.
غیر از ایرانی ها کدامیک از کشورها به حافظ توجه دارند؟
دکتر آذر: آلمانیها اولین کشوری بوند که در اروپا افتخار آشنایی با حافظ را پیدا کردند البته ملل دیگر از جمله انگلیسیها ، فرانسویها، هلندیها، اسپانیایی ها ، ایتالیایی ها نیز قبل از آلمانیها با ایران آشنا بودند و ارتباط داشتند ولی نخستین آنها آلمانیها بودند که پی به عظمت حافظ بردند. نخستین آلمانیهایی که از طرف امپراطور آلمان با ماموریت رسمی وارد ایران شدند ردلف دوم(RUDELF) و ماتیاس(MATTIHAS) بودند. این اتفاق زمان شاه عباس روی داد. از قرن شانزدهم به بعد عده ای از سیاحان اروپایی ازجمله آلمانیها به ایران سفر کردند. در قرن هفدهم آدام اولئاروس با یک هیئت چهل نفره به ایران آمد و در سفرنامه خود از حافظ و سعدی نوشت و البته بخشهایی از گلستان را هم ترجمه کرد. از نخستین کسانیکه دیوان حافظ را به آلمانی ترجمه کردند هامر پورگشتال اتریشی بود، او در سال 1812 میلادی نظرش به حافظ جلب شد و بخشی از دیوان حافظ را به گونه ای ترجمه کرد که مورد توجه گوته شاعر نامی آلمانی قرار گرفت. فردریش زکرت هم که فارسی را در وین آموخته بود به ترجمه دیوان حافظ همت گماشت. شخصیت دیگری که کرسی خاورشناسی را رسما در آلمان دائر کرد، فردریش اشلگل بود که در سال 1802 به پاریس رفت و زبان فارسی را نزد سیلوستردوساسی فرا گرفت.
رابطه گوته و حافظ چگونه بوده است؟

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود