2 بهمن 1392
شماره خبر: 114446

گفتگویی شیرین با یکی از ستاره‌های آوای باران

سپیدار‌آنلاین: گروه گفتگو

گفتگویی شیرین با یکی از ستاره‌های آوای باران


گفتگويي پرفراز و نشيب و جذاب كه در آن از هر دري حرف زديم. از شرايطي كه در سينما وجود دارد تا ماجراي همكاري هايش با حسين سهيلي زاده و البته برادرزاده اش برسام...
سياوش خيرابي يكي از بازيگران جوان تلويزيون است كه اكثر كارهايش مورد توجه مخاطبين جعبه جادويي قرار گرفته است. او كه با بازي در «ترانه مادري» حسين سهيلي زاده توانست نام خود را به عنوان ستاره جديد تلويزيون مطرح كند، اين روزها يك بار ديگر و اين بار در قالب نقشي متفاوت در «آواي باران» توانايي هاي خود را نشان مي دهد. سياوش اين بار با بازي در نقش فريد كه شخصيتي است جدي و گاهي خشك، نشان داد به بلوغ بازيگري نزديك شده و مي توان روي او به عنوان يك بازيگر توانمند حساب كرد. به بهانه درخشش سياوش درد نقش فريد «آواي باران» به سراغ او رفتيم و ساعتي را در منزلش به گفتگو نشستيم. گفتگويي پرفراز و نشيب و جذاب كه در آن از هر دري حرف زديم. از شرايطي كه در سينما وجود دارد تا ماجراي همكاري هايش با حسين سهيلي زاده و البته برادرزاده اش برسام...
چرا وارد حرفه بازيگري شدي؟ آمدي كه فقط در تلويزيون فعاليت كني يا هدفت حضور در سينما بود؟
فكر مي كنم اولويت اصلي هر بازيگري سينماست. شروع من با تلويزيون بود، اما باندبازي هاي سينما اجازه نداد من و هم نسل هايم به جايگاهي كه شايد حق مان هم بود، دست پيدا كنيم.
باند بازي يعني چي؟
يعني يك سري از افراد كه در سينما نفوذ دارند، از آدم هاي خودشان در كارهاي سينمايي استفاده مي كردند و هيچ وقت فرصت لازم را به من و امثال من نمي دادند. يكسري افراد هستند كه سال هاست نقش آدم هاي تينيجر را بازي مي كنند (در حالي كه الان شرايط سني شان به اين نقش ها مي خورد) و اين در حالي است كه ما بازيگران جوان زيادي داريم كه بتوانند در اين ظاهر ديده شوند.
يكي از آدم هايي كه نفوذ زيادي در سينما دارد، آقاي شريفي نياست. مثلاً چرا با او كار نمي كني؟
آقاي شريفي نيا به من لطف دارند و براي چند پروژه مثل «اخراجي ها ۲»، «اخراجي ها ۳»، «رسوايي» و «معراجي ها» به من پيشنهاد كار دادند اما هر بار اتفاقي افتاد كه همكاري ما ميسر نشد.
قبل از مشهور شدن شما، بازيگراني مثل حامد كميلي و پوريا پورسرخ بودند كه كارشان از تلويزيون شروع كردند، اما خيلي زود وارد سينما شدند و بد هم كار نكردند. اين اتفاق چرا براي نسل شما نيفتاد؟
دليل اصلي اش همان چيزي است كه گفتم، در واقع فرصت لازم و كافي به من داده نشد تا به چيزي كه دوست دارم دست پيدا كنم. البته اين حرف ها به اين معني نيست كه تلويزيون بد است و من كار كردن در آن را دوست ندارم. تلويزيون رسانه فراگيري است كه همه، آن را تماشا مي كنند، در حالي كه سينما اين طور نيست و مخاطب محدودتري نسبت به تلويزيون دارد. در مورد نسل هاي قبلي ما هم فكر مي كنم خيلي ها بودند كه از تلويزيون آغاز كردند، اما در سينما نتوانستند آنطور كه بايد و شايد موفق باشند. به شخصه فكر مي كنم فقط حامد بهداد بود كه از تلويزيون شروع كرد و در ادامه توانست خودش را در سينما هم تثبيت كند.
با اين تفاسير تو بي خيال سينما شده اي؟
نه، من هنوز هم كار كردن در سينما را دوست دارم.
گفتي فرصت كافي به ما داده نشد، فكر مي كني به جز باندبازي چه عواملي باعث شد اين فرصت براي شما فراهم نشود؟
حداقل براي من يكي از دلايلي كه شايد باعث شد فرصت كافي برايم فراهم نشود، نقش هايي است كه بازي كردم. نقش هايي كه از من ديده شده، بيشتر بچه شيطون و تينيجر و... بود. فكر مي كنم مدل پيشنهادهايم بعد از «آواي باران» تغيير خواهد كرد.
امسال جشنواره فيلم نداري؟
نه، هر سال نزديك ايام جشنواره كه مي شود عزا مي گيرم كه چرا امسال من فيلمي در جشنواره ندارم. اما خب من چه كار مي توانم انجام دهم؟ نه لابي كردن بلدم و نه از آن بازيگرها هستم كه موقع كار به كارگردان ها و دستيارها زنگ بزنم، بگويم حواس تان به من باشد.
به نظر مي رسد در «آواي باران» به يك نوع پختگي و بلوغ در بازي دست پيدا كرده اي...
راستش هميشه به دنبال اين بودم كه نقش متفاوتي را تجربه كنم كه حال و هوايش نسبت به نقش هايي كه برايت گفتم، فرق داشته باشد. يك بار هم تا مرز چنين نقش متفاوتي در سريال «زير هشت» آقاي مقدم رفتم، اما اين همكاري ميسر نشد. بعد از سريال «سه، پنج، دو» با آقاي سهيلي زاده صحبت كرديم و به اين نتيجه رسيديم كه مدل نقش هايم بايد عوض شود. آقاي سهيلي زاده گفتند من خودم تو را در اين نوع نقش ها (تينيجر) جا انداختم، خودم هم كاري مي كنم كه كاركترت كلاً عوض شود. من هم از اين موضوع استقبال كردم و گفتم اميدوارم زماني دوباره با هم كار كنيم كه من يك نقش متفاوت را بازي كنم. اين اتفاق خيلي زود افتاد و در «آواي باران» نقش متفاوتي را تجربه كردم.
نقشي كه در «آواي باران» داري، آنقدر متفاوت تر از نقش هاي قبلي ات است كه فكر مي كنم چند قسمت طول كشيد تا مخاطب بتواند تو را در اين قالب جديد قبول كند، قبول داري؟
زماني كه آقاي سهيلي زاده من را براي نقش فريد انتخاب كردند، خيلي از عوامل سريال با اين انتخاب مخالفت كردند، اما آقاي سهيلي زاده پاي من ايستادند و گفتند سياوش مي تواند اين نقش را درست بازي كند. نمي خواهم بگويم اين اتفاق افتاده، اما من همه تلاشم را كردم كه جواب اعتماد آقاي سهيلي زاده را به خوبي بدهم.
فريد يك جاهايي رابين هود است. اينكه اين نقش اينقدر مثبت است، در فيلمنامه بود يا خودش بهش رسيدي؟
من چيز خاصي به نقش اضافه نكرده ام و طبق فيلمنامه جلو رفته ام. حتي يك جاهايي با نظر آقاي سهيلي زاده خشونت را هم به شخصيت فريد اضافه كرديم تا اين شخصيت، يك نواخت نباشد. اگر دقت كني مي بيني كه رفتار فريد در محل كارش با رفتاري كه در خانه از او مي بينيم، متفاوت است.
فكر مي كنم ترانه خواجه اميري، قصه «آواي باران» را لو مي دهد. اين طور نيست؟
واقعيتش اين است كه اين ترانه قبلاً نوشته شده بود و اين طور نبود كه شاعر با خواندن سناريو ترانه بنويسد. به همين دليل حرفي كه مي زني با واقعيت فاصله دارد. بايد صبر كني تا قصه به پايان برسد (خنده).
در اين كار هم با مشكل همزماني پخش و تصويربرداري مواجه شده ايد، سخت نيست؟
ببين فكر مي كنم اين موضوع آنقدرها هم سخت نيست. اكثر سريال هاي شبانه موفق، با اين اتفاق دست و پنجه نرم مي كنند. به نظرم اين همزماني، از اين جهت كه عوامل سريال از مخاطب فيدبك مي گيرند و ادامه سريال را با توجه به نظرات مردم جلو مي برند، اتفاق خوبي است.
فكر مي كني تركيب تو و سام به عنوان زوج پدر ـ پسر درآمده است؟
شايد چون سام پيش از اين در نقش شخصيت هاي جوان ديده شده، يك مقدار براي مردم سخت است كه او را در نقش پدر من قبول كنند. اوايل كار يك مقدار باور كردن اين رابطه براي خودمان هم سخت بود، اما الان ديگر همه چيز سرجاي خودش قرار دارد و با هم راحتيم. فكر مي كنم سام خيلي جا افتاده اين نقش را بازي كرده و توانسته به خوبي از عهده اين نقش بربيايد.
«آواي باران» نقطه عطف كارهاي سياوش خيرابي است؟
من هميشه در مصاحبه هايم گفته ام كه «ترانه مادري» بهترين كارم است اما الان فكر مي كنم تازه از «آواي باران» دارم بازيگري را شروع مي كنم. تا الان فقط ديده شدم اما از اينجا به بعد مي خواهم بيشتر بازي ام را نشان دهم.
تو تا امروز در كارهاي موفق سهيلي زاده حضور داشته اي. با توجه به اينكه از كارگردانان ديگر هم

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود