25 مرداد 1393
شماره خبر: 127433

87 درصد از سهم اشتغال البرز را مردان در دست دارند

سپیدار‌آنلاین: گروه گفتگو

87 درصد از سهم اشتغال البرز را مردان در دست دارند


آخرین وضعیت اشتغال در استان البرز، اعتبارات تخصیص یافته به این بخش، وضعیت تزریق تسهیلات به حوزه کارآفرینی، نرخ بیکاری، شمارگان ایجاد شغل، تعداد بیمه شدگان و موضوعاتی از این قبیل دستمایه گفتگوی با مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان البرز است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان البرز که به تازگی و مجددا از سوی وزارت مربوطه در این سمت ابقا شده است به برخی از سوالات پیرامون اشتغال استان البرز پاسخ گفت. علی ایمانی در ابتدای سخنان خود در خصوص وضعیت اشتغال استان البرز و همچنین وضعیت کارآفرینان و بنگاه های زودبازده در استان اظهار داشت: در خصوص حمایت از كارآفرینان و تقویت و توسعه بنگاهها، برنامه های مناسبی در كشور و به تبع آن در استان البرز منظور شده است تخصیص اعتبار 243 میلیارد تومان، از نمونه های آن است كه رقم خوبی است به شرط آنكه در بخش ارایه تسهیلات توسط بانك ها نیز شاهد تعدیل باشیم. این مسئول ادامه داد: چون نرخ تسهیلات 26 درصدی به خودی خود رغبت را برای دریافت تسهیلات كاهش می دهد، هرچند برخی از كارآفرینان بناچار مجاب می شوند كه وام ها و تسهیلات را اخذ كنند، بدیهی است نمی توان به بانك ها هم خرده گرفت و به دلیل بالا بودن نرخ تورم، نرخ فروش پول كه همان سود بانكی است تابع سیاست های بانكداری كشور برنامه ریزی می شود، خوشبختانه دولت تدبیر و امید در صدد كنترل تورم وتثبیت آن و در آتیه كاهش نرخ سود بانكی است كاهش نرخ تورم 5/41 درصدی در سال 91 به 5/25 درصد درسال 92 و سه ماهه سال جاری حكایت از حركت دولت به پویایی در زمینه اقتصاد كشور است.
عدم سنخیت مدارک دانش آموختگان با نیاز بازار، یک مشکل اساسی
وی عدم سنخیت مدارک دانش آموختگان با نیاز بازار را یک مشکل اساسی در این بخش توصیف کرد و گفت: اما در مهارت آموزی و بحث اشتغال بایستی توجه داشت این مشكل یک مسئله كشوری و كلی است و یک مقوله همه گیر، در نتیجه تمامی ارگانها و نهادها و مسئولان در كاهش و رفع آن باید دخیل باشند و ارگانی نمی تواند بگوید من بی ارتباط با وضعیت بیكاری واشتغال هستم. در این رابطه نیز شورای عالی اشتغال برنامه های مدون و خوبی تدوین و تدارك دیده كه در حال برنامه ریزی و نهایی كردن آن است كه با ابلاغ آنها به استان ها عملیاتی خواهد شد. ایمانی اضافه کرد: در خصوص اشتغال نباید فراموش كرد كه یكی از مهمترین آسیب ها و موانع، عدم تطابق و عدم سنخیت دانش آموختگان با نیاز بازار كار است كه مطمئنا" اگر بخواهیم توسعه را شاهد باشیم باید در این زمینه بسیار كار شود، در واقع حمایت ویژه از مهارت آموزی در كسب و كارهای خرد و كوچك بازار محور باید از آموزش و پرورش آغاز شود و حدالامكان دانشگاهها با توجه به عدم نیاز بازار كار به دانش آموختگان رشته های علوم انسانی و علوم پایه پرهیز نماید و از ادامه رشته های آموزشی فوق خودداری كند.
زنان البرز 33 درصد از جویندگان کار استان را تشکیل می دهند
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان البرز در بخش دیگری از سخنانش افزود: یك مشكل دیگری كه كاملا در عرصه نیروی كار مشهود است خلا بین كارگر ساده (دیپلم) تا كارشناسی است كه با تربیت كاردان و با رشته های فنی، كاربردی می توان نیروی مورد نیاز بازار كار را تامین کرد. از طرفی جویندگان كار خانم نیز آمار چشم گیری را تشكیل می دهد مثلا در استان البرز در سال 91 تعداد جویندگان كار زن 33 درصدجویندگان كل را تشكیل می داد در سال 92 این درصد به 38 افزایش یافت، این هم زنگ خطری است. نرخ بیكاری دانش آموختگان نسبت به نرخ بیكاری عام دو برابر و این رقم در بین بانوان دانش آموخته بعضا تا 4 برابر هم می رسد.
ضرورت توجه به مرتفع كردن مشكل امنیت شغلی و تعادل دستمزدها با نرخ تورم
به گفته این مسئول یكی از آسیب هایی كه موجب عدم تمایل و رغبت در جذب فرصت های شغلی بوجود آمده از طرف جویندگان كار حتی فاقد مهارت و ساده اخیرا مشاهده می شود، بهانه كردن پایین بودن حداقل دستمزد و قراردادهای موقت كار است كه موجب شده مراكز تولیدی موفق به جذب نیروی انسانی مورد نیاز خود نشوند. ایمانی در این خصوص یادآور شد: جویندگان كار برای ارتزاق خانواده حاضر به امضای قراردادهای یك ماهه ای می شوند كه در آن امنیت شغلی را حس نمی كند و در آن چاشنی فرهنگ مصرف گرایی و لوكس طلبی شغلی عجین می شود و همین امر آسیب جدی را به درآمد ملی و راندمان كار وارد می كند كه ضرورت اصلاح دو طرفه را می طلبد. در نتیجه اقداماتی كه در خصوص اشتغال زایی باید بدان توجه كرد مرتفع كردن مشكل امنیت شغلی و تعادل دستمزدها با نرخ تورم موجود، احیاء فرهنگ كار با بازنگری در محیط های كاری در بخش های كشاورزی، صنعتی و خدمات است كه در حال حاضر بعنوان كار كم شان وبعضا دون برای ما تلقی می شود. مثلا كارهای كشاورزی و مزرعه داری یا حفر چاه و امور ساختمانی كه كارهای لوكس شمرده نمی شوند امروزه توسط اتباع خارجی انجام می پذیرد.
شغل فقط پشت میز نشینی نیست
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان البرز با بیان اینکه در بحث كاهش نرخ بیكاری به معنی و مفهوم اشتغال هم باید توجه ویژه ای داشت، اظهار داشت: امروزه شغل را متاسفانه فقط پشت میز نشینی یا در واحد تولیدی یا خدماتی كاركردن می دانند در حالی كه شغل معنا و مفهوم فراتری دارد. مثلا در حوزه خود اشتغالی كه خوشبختانه جوانان متعددی جویای آن هستند خدمات مهمی را به جامعه ارائه می دهند چه بسا كه درآمد بیشتری هم برای فرد خوداشتغال و خویش فرما كه به نوعی كارآفرین نیز می توان قلمدادش نمود ایجاد می كند. اگر گفته می شود در یكسال بطور مثال 20 هزار شغل در استان البرز ایجاد شده مجموعه آمار افزایشی بیمه شدگان اصلی اجباری( كار تابع وحقوق بگیر) و جایگزین های افراد بازنشسته و همچنین شاغلین در صنوف كه كسب و كاری را راه انداختند یا در مشاغل مجازی كه بیشتر در IT است فعالیت می كنند محسوب می شود.
آمار اشتغال البرز در سال 91 و 92
این مسئول در ادامه عنوان کرد: پس باید همه شغل ها را مد نظر داشت و مسیرها را روان سازی و موانع را از پیش روی كارآفرینی و خوداشتغالی برداشت و حركتی جدی كرد این به یك بسیج عمومی و جهادی نیاز دارد. ادارات در آسان سازی و روان سازی ماموریت های خود و پرهیز از هرگونه بروكراسی و مانع تراشی اقدام کنند. باید كسب اعتماد كنیم و نسبت به هم باورهایمان را افزایش دهیم. در سال 91 تعداد آمار اشتغال اجباری طبق آمار اداره كل تامین اجتماعی استان البرز 252 هزار بود، این آمار در پایان سال 92 حدود 260 هزار نفر بود و البته تعداد كثیری هم در سال 92 بازنشسته شدند كه به آمار اشتغال 92 اضافه می شوند. هر چند این میزان اشتغال كافی نیست ولی اعلام اینکه در این زمینه رشد منفی داشتیم از طرف بعضی نقادان كم مهری محسوب می شود. وی اضافه کرد: بدیهی است افزایش این آمار بارقه امیدی است كه با روی كارآمدن دولت اعتدالی، تدبیر و امید بوجود آمده و موجب ارتقاء انگیزه در آنها شده و باعث شده كه واحدهای تولیدی با توجه به امید ایجاد شده تعدیل های نیروی انسانی را كمتر كنند و حدالامكان در جذب نیروی كار اقدام نمایند. واحد های تولیدی امروز هم در انتظار تحركات امیدواركننده تر در صحنه های داخلی و خارجی هستند كه با كاهش تورم افزایش امنیت كسب وكار، ارتقاء تجارت خارجی، اصلاح در قوانین با ارایه لوایح از طریق مجلس شورای اسلامی، ساماندهی امور بانكی واعتباری، قطع كردن رانت خواری محقق می شود.
مهاجرت درحوزه اشتغال استان تاثیر ویژه ای می گذارد
ایمانی با اشاره به اینکه استان البرز یكی از مهاجر پذیرترین استان های كشور است، افزود: رشد جمعیت كشور در سال 91 حدود 3/1 درصد بوده در صورتی كه این رشد در این استان 4/3 درصد است، رشد بومی 1/1 درصد است یعنی هر ساله بیش از 2 درصد جمعیت مهاجر به استان افزوده می شود. همین مهاجرت در حوزه اشتغال استان تاثیر ویژه ای می گذارد و برنامه ریزی های همسو با این واقعیت ضرورت امر است. باید توجه داشت بیش از90 درصد جمعیت استان شهرنشین و كمتر از 10درصد جمعیت آن روستانشین هستند كه بدیهی است همیشه جمعیت شهری متقاضی شغل هستند تا جمعیت روستایی واین هم باز یكی از ویژگیهای خاص استان البرز است. وی اضافه کرد: در خصوص آمار سهم اشتغال باید گفت كه هم اكنون در حدود 87 درصد از این سهم را مردان شاغل و مابقی را بانوان دردست دارند. از كل تعداد جویندگان كار نیز تقریبا 73 درصد را مردان و 27 درصد زنان تشكیل می دهند كه این آمار در سالهای اخیر در كاریابی های استان تا 38 درصد نیز افزایش یافته است.
20 كاریابی در استان فعالیت می كنند
وی در پاسخ به پرسشی در خصوص وضعیت کاریابی های استان نیز اعلام کرد: در حال حاضر 20 كاریابی در استان فعالیت می كنند و در تلاش هستیم نسبت به ارتقاء آنها در سال جاری اقدام کنیم، درصدد كاریابی های تخصصی نیز در سطح استان هستیم هم از نظر تقسیم بندی در گروه های فنی و حرفه ای و هم رشته فعالیت اقتصادی مثل كشاورزی و صنعتی. ضمنا تشكیل كاریابی بین المللی را نیز در استان درحال برنامه ریزی هستیم. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان البرز افزود: كاریابی ها حتما باید در بحث مشاوره شغلی مهارت و آموزش به جویندگان كار توجه بیشتری نمایند. كاریابی ها حسب تكلیف نسبت به معرفی افراد جویای كار جهت مهارت آموزی به مراكز فنی و حرفه ای اقدام می كنند ولی دو مشكل در این مورد وجود دارد: اول اینكه آموزش فنی وحرفه ای به لحاظ معرفی های متفرقه در زمانهای متفاوت در رشته های گوناگون نمی تواند دوره آموزشی با توجه به تكمیل دوره های آموزشی خود داشته باشد و همچنین کم بودن تعداد افراد برای دایر شدن یک دوره و تفاوت مدرک تحصیلی معرفی شدگان هم در تشكیل نشدن كلاس ها تأثیر گذار است. به گفته وی در این خصوص یا دوره تشكیل نمی شود یا خود كارجویان بویژه دانش آموختگان رغبت و تمایلی به آموزش ندارند. ایمانی در پایان این گفتگو اظهار داشت: برای حل مشكلات فوق اخیرا این اداره كل مبادرت به تشكیل جلسه ای با حضور كاریابی ها و انجمن صنفی كاریابی های استان و اداره كل آموزش فنی وحرفه ای استان البرز کرد و در این جلسه كاریابی ها مكلف شدند نسبت به استخراج آمار جویندگان كار در مقاطع تحصیلی كارشناسی و بالاتر، كاردانی و دیپلم به عنوان آمار متقاضیان كار اقدام کنند. از طرفی نیاز بازار كار نیز كه از طرف بنگاهها به عنوان فرصت شغلی نیروی كار در خواست شده چه كار گمارده ها و چه كمبود نیروی كار برای نیاز سنجی جمع آوری و به این اداره كل اعلام می شود تا با هماهنگی و مبادله تفاهم نامه و معرفی افراد جویای كار به مهارت آموزی و آماده نمودن نیروی كار به بازار اقدام شود. مهارت آموزی برای جذب بازار كار یك ضرورت است و حسب اعلام مسئولان سازمان آموزش فنی و حرفه ای 70 درصد مهارت آموختگان جذب بازار كار شده اند.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود