4 اسفند 1393
شماره خبر: 138153

اینانلو: معضل بیکاری در اشتهارد حل شده است

سپیدار‌آنلاین: گروه گفتگو

اینانلو: معضل بیکاری در اشتهارد حل شده است


فرماندار اشتهارد با بیان اینکه معضل بیکاری در اشتهارد حل شده است، گفت: هفته دولت سال آینده "آب شیرین‌کن" کل شهر اشتهارد با اعتباری بالغ بر ۲۵۰ میلیون تومان برای اجرای خطوط لوله‌گذاری نصب می‌شود.
21 خرداد 91 پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، شهرستان شدن اشتهارد را اعلام‌کرد؛ به این ترتیب مردم اشتهارد به آرزوی نه چندان دست‌یافتنی شهرستان‌شدن رسیدند. آرزوی دیگر مردم اشتهارد اما همچنان آرزوست؛ "لذت نوشیدن آب شیرین". ابوالفضل اینانلو فرماندار اشتهارد در این رابطه می‌گوید: این آرزو هم هفته دولت سال آینده محقق می‌شود. مسیر دستیابی اشتهارد به آب شیرین، انتقال پساب تصفیه شده کرج به اشتهارد، موضوع تصفیه‌خانه شهرک صنعتی اشتهارد در کنار بحث جذب سرمایه‌گذار در حوزه گردشگری و تجهیز و توسعه امکانات بهداشتی و درمانی از جمله مواردی است که ابوالفضل اینانلو تشریح می‌کند. آنچه در ادامه می‌خوانید مشروح گفت‌وگوی تسنیم با فرماندار اشتهارد است.
اشتهارد تنها شهرستانی است که علی‌رغم تغییر مدیریت‌ها در استان البرز شرایط باثباتی را شاهد بوده، این ثبات چقدر در عملکرد شما که در این مدت فرماندار اشتهارد بوده‌اید تأثیر داشته است؟
اینانلو: ما همه از فرزندان نظام هستیم، زمان انقلاب مطیع امام(ره) و امروز مطیع مقام معظم رهبری هستیم؛ همیشه سعی کرده‌ام در کارها مسائل جناحی را مدنظر نداشته باشم. این نوع کار توانسته‌ است ثبات را در مجموعه مدیریتی شهرستان اشتهارد به دنبال‌داشته‌ باشد؛ به اعتقاد من ثبات مدیریت، وحدت را در شهرستان اشتهارد ایجاد کرده و بیشترین موفقیت‌ها در اشتهارد از همین ثبات نتیجه‌ شده‌ است. از زمان شکل‌گیری شهرستان اشتهارد بحث انتقال آب و درمان از جمله اولویت‌ها در شهرستان بوده که اقداماتی هم در این زمینه صورت‌گرفته است. در اشتهارد به علت وجود شهرک صنعتی مشکل اشتغال نداریم و می‌توان گفت برخلاف دیگر شهرستان‌های استان، اشتهارد با معضل بیکاری روبه‌رو نیست؛ به عنوان مثال در سفر استاندار به اشتهارد در هفته دولت و ملاقاتی که با مردم داشتند یک نفر هم برای کار‌ و‌ اشتغال نیامده‌بود، البته نمی‌توان انکار کرد نیروهای تحصیل‌کرده‌ای داریم که رشته‌های تحصیلی آنها با کارهای موجود در شهرک همخوانی ندارد. با این وجود می توانم بگویم کسی که بخواهد برای امرار معاش در اشتهارد سراغ کار برود فضا برای جذب او وجود دارد، حتی به اداره‌کل‌ کار استان هم اعلام کردیم که ظرفیت شهرک صنعتی اشتهارد می‌تواند به دیگر شهرستان‌های استان هم در معضل بیکاری کمک کند.
پساب تصفیه شده شهر کرج به اشتهارد منتقل می‌شود
موضوع آب از گذشته در اشتهارد مطرح بود، در سالهای اخیر موضوع آب شرب در اشتهارد به یک مسئله غیرقابل انکار تبدیل شده؛ آیا شهرستان شدن در روند حل مشکلات آب اشتهارد تأثیری داشته‌ است؟
اینانلو: از وقتی اشتهارد به شهرستان ارتقا‌ پیدا کرد موضوع انتقال پسآب تصفیه شده کرج به اشتهارد مطرح شد؛ محل قرارگیری تصفیه خانه فاضلاب کرج مرز بین اشتهارد و ماهدشت است، همین نزدیکی تصفیه‌خانه به اشتهارد و کمبود آب در اشتهارد، انگیزه طرح انتقال پسآب تصفیه شده از کرج به اشتهارد شد. اشتهارد در مقوله آب از نظر کیفی و کمی دچار مشکل است و برای برون رفت از این مشکل گزینه‌هایی همچون انتقال آب از طالقان و سد رودک بوئین زهرا مطرح بود ولی هیچکدام جواب نداد؛ بهترین گزینه انتقال پسآب تصفیه شده کرج بود، با پیگیری‌های هر چهار استانداری که تا امروز در البرز مسئولیت برعهده گرفته‌اند این راه‌حل پیگیری و در مقاطع مختلف جلساتی برگزار و نهایتاً طرح پذیرفته شد. خروجی این تصفیه خانه 1400 لیتر در ثانیه خواهد بود که 700 لیتر به اشتهارد و مابقی به ماهدشت و کرج اختصاص‌داده‌ می‌شود؛ در حال حاضر خروجی تصفیه خانه 500 لیتر است که متأسفانه این 500 لیتر هدر رفته و وارد رودخانه شور می‌شود، البته برخی کشاورزان ماهدشت با ترفندهایی این آب را برای آبیاری مزارع اطراف تصفیه‌خانه استفاده می‌کنند. درباره مراحل کار هم باید بگویم، پیمانکار و نوع پیمان(بیع متقابل) مشخص شده است، به این صورت که پیمانکار هزینه انتقال را از طریق فروش آب به واحدهای صنعتی تأمین‌‌ می‌کند؛ مسیر انتقال مشخص شده، مخزن طبیعی در دست آماده‌سازی است تا از این طریق هم سرعت کار بالا برود هم بتوانیم سفره‌های آب زیرزمینی را بهبود ببخشیم.
برای بهره‌برداری از خروجی فعلی تصفیه‌خانه برنامه کوتاه‌ مدتی دارید؟
اینانلو: اتفاقاً به دنبال همین هستیم تا از طریق کانال یا لوله این اتفاق بیفتد.
به هر حال کانال یا لوله کشی هم زمان‌بر هستند!
اینانلو:بله زمان‌بر است و در حال حاضر و در کوتاه مدت تنها کشاورزان ماهدشت هستند که از این آب استفاده می‌کنند.
از24 دی 91 که طرح مطالعاتی انتقال آب کلید خورد بیش از دو سال می‌گذرد؛ اکنون که قراردادها بسته شده‌ است زمان دقیق انتقال پسآب تصفیه شده کرج به اشتهارد چه زمانی است؟
اینانلو: در این‌باره نباید فراموش کنیم پیمانکار بیشتر از ما برای اتمام پروژه عجله دارد تا با توجه به نوع پیمان که بیع متقابل است بتواند با انتقال و فروش آب به سود خود برسد؛ با این وجود زمانی که به ما اعلام کردند یک سال و نیم آینده است.
در صحبت‌های‌تان به موضوع مشکلات کیفی آب اشتهارد هم اشاره‌ای داشتید، بحث شوری آب که از گذشته تا امروز مردم نسبت به آن گله‌مند هستند کی قرار است از لیست مشکلات اشتهارد پاک شود؟
اینانلو: هفته دولت سال آینده "آب شیرین‌کن" کل شهر اشتهارد نصب می‌شود و اعتباری بالغ بر 250 میلیون تومان برای اجرای خطوط لوله‌گذاری از چاه تا آب شیرین کن در نظر گرفته شده‌است؛ خود آب شیرین‌کن هم 4 میلیارد و 500 میلیون تومان هزینه دارد که آب‌و‌فاضلاب تأمین‌ می‌کند؛ شهرداری هم برای محل نصب آب شیرین‌کن یک هکتار زمین اختصاص‌ داده‌ است.
جانمایی تصفیه خانه شهرک صنعتی اشتباه بود
بحث دیگری که در اشتهارد مطرح است بحث تصفیه‌خانه شهرک صنعتی است، که از سال 84 برای تصفیه روزانه 3000 لیتر پساب شهرک صنعتی به صورت ناتمام و با جانمایی نادرست احداث شده بود، در حال حاضر وضعیت تصفیه‌خانه چگونه است؟
اینانلو: همانطور که اشاره کردید نظر کارشناسان بر‌این است که جانمایی تصفیه خانه بدون مطالعه و اشتباه بوده چون در مسیر بادهای غالب شهرستان اشتهارد قرار گرفته است، متأسفانه مسیری که برای فاضلاب انتخاب کردند و از طرف دیگر اجرای نادرست سیستم‌های فاضلاب، مشکل انتشار بوی بد را برای مردم منطقه به‌ویژه در تابستان به بار آورد و مردم به شدت معترض این امر بودند. با تمام این اوصاف در حال حاضر اصلاح کلی در مجموعه تصفیه خانه صورت می‌گیرد که اگر این فرایند به انجام برسد، بسیاری از مشکلات تصفیه‌خانه رفع خواهد شد؛ از سوی دیگر محیط‌زیست را هم ملزم کردیم که برای رعایت استاندارهای زیست محیطی نظارت‌های لازم را داشته باشد.
گروهی از کشاورزان معترضند که پسآبهای تصفیه خانه شهرک صنعتی وارد مزارع آنها شده و خسارتهایی را وارد کرده است، این موضوع صحت دارد؟
اینانلو: بله متأسفانه تا حدودی این اتفاق افتاده‌ است، آب‌هایی که از سال‌ها قبل در یک فضای خاکی جمع شده بود به زمین‌های کشاورزی نفوذ‌ کردند؛ امسال در 2 یا 3 ماه این آب‌ها تخلیه شد و در مسیر زهکش قرار گرفت و به سمت رودخانه شور رفت، ولی در این مسیر پساب‌ها در برخی زمین‌های کشاورزی نفوذ‌ پیدا‌ کرد.
خسارت کشاورزان پرداخت شد؟
اینانلو: پیگیر هستیم از طریق شهرک صنعتی خسارت کشاورزان پرداخت شود.
علی‌رغم امتیازات شهرک صنعتی، این شهرک تهدیداتی هم برای اشتهارد دارد و آن هم بحث آلایندگی است، با این شرایط که منابع آلودگی در شهرستان وجود دارد باید راهکارهای مقابله‌ای چون درختکاری اندیشیده شود؛ این اتفاق چقدر در شهرستان اشتهارد افتاده است؟
اینانلو: حتی زمانی که هنوز استان البرز شکل نگرفته‌ بود اشتهارد از نظر سرانه فضای سبز جز شهرهای اول یا دوم استان تهران بود؛ و در حال حاضر هم در البرز اول هستیم؛ در اشتهارد با وجود آب‌وهوای کویری و با توجه به کمبود آب، 40 هکتار کمربند سبز داریم، که شهرداری آنها را آبیاری می‌کند. ما هم قبول داریم محیط‌ زیست اشتهارد و مسائل پیرامون آن با وجود شهرک صنعتی در معرض تهدید است و باید فضای شهرستان را تلطیف کنیم. کلاً 20 واحد آلاینده در شهرک صنعتی داریم، با توجه به پیگیری‌هایی که از سوی حفاظت محیط‌زیست صورت گرفته امیدواریم امسال محیط‌ زیست سالم‌تری داشته باشیم. ضمن اینکه بحث درختکاری را هم در برنامه‌ها داریم، چراکه آقای استاندار هم تأکید دارند اشتهارد را باید بتوانیم از حالت کویری خارج کنیم؛ بین دو جاده رفت و برگشت اشتهارد به طول 7-8 کیلومتر درختکاری شده است( از امامزاده سلیمان تا اشتهارد) و ادامه این مسیر تا رودخانه شور در دستور کار است تا فضای سبز خوبی در این مسیر داشته باشیم.
یکی از پتانسیل‌هایی که در اشتهارد همیشه به آن اشاره شده بحث جذب توریست و گردشگر بوده؛ انتظار می‌رفت با ارتقای اشتهارد به شهرستان ویژگی‌های گردشگری آن پیگیری شود، چقدر در این زمینه پیش رفته‌اید؟
اینانلو: برای جذب گردشگر باید بگویم در اشتهارد فضای بکری داریم، نیازمند سرمایه‌گذار هستیم که بتواند این ویژگی بالقوه را به فعلیت برساند؛ سرمایه هم باید سرمایه قابل توجهی باشد؛ ما در حوزه جذب سرمایه‌گذار برای اشتهارد فعال هستیم، واگذاری زمین را در شهرک صنعتی تسهیل کردیم، در حوزه گردشگری اگر کسی که توانمندی داشته باشد و اعلام آمادگی کند، حمایت های لازم از سوی ما صورت‌ خواهد‌ گرفت؛ هتلی برای اشتهارد برنامه ریزی شده، تالاری را هم شهرداری احداث کرده که سوئیت‌هایی برای آن تعبیه شده‌است و می‌تواند مورد استفاده مسافران قرار گیرد.
اشتهارد در گذشته در حوزه کشاورزی دستی بر آتش داشته و به عنوان مثال در تولید پنبه حرف برای گفتن داشت، در حال حاضر وضعیت کشاورزی در اشتهارد چگونه است؟
اینانلو: از گذشته تعداد قنات‌ها در اشتهارد بیشتر بود و کمتر چاه داشتیم، به واسطه خشکسالی‌های چند سال اخیر بسیاری از قنات‌ها خشک شد و کشاورزی ما از رونق افتاد؛ البته کسانی که توانسته‌اند سیستم‌های جدید آبیاری را در مزارع خود اجرا کنند موفقیت‌های بسیاری داشتند؛ پنبه،‌گندم و جو همچنان از عمده محصولات کشاورزی اشتهارد است، ضمن اینکه یونجه،‌ذرت و پسته در تولیدات کشاورزان اشتهارد وجود دارد. با همه این اوصاف قبول دارم کشاورزی در اشتهارد پیشرفت خوبی نداشته است ولی امیدواریم با انتقال آب به اشتهارد بتوانیم کشاورزی را در اشتهارد احیا کنیم یا حداقل وضعیت موجود را حفظ کنیم؛ به هرحال نمی‌توان نادیده گرفت که از یک طرف صنعتی شدن اشتهارد و اینکه که 1400 هکتار از زمین‌های مستعد کشاورزی تبدیل به شهرک صنعتی شدند و از سوی دیگر کم آبی سبب عدم رونق باغداری و کشاورزی شده است.
وضعیت درمان، اورژانس و آتش نشانی اشتهارد مطلوب است
با توجه به وجود شهرک صنعتی و جاده ترانزیتی به استان‌های غربی کشور در اشتهارد وضعیت بیمارستان‌ها، اورژانس و آتش‌نشانی و آمادگی برای حوادث احتمالی را چطور ارزیابی می‌کنید؟
یکی از اولویت‌های مهم بعد از بحث آب، بحث درمان است؛ در این حوزه در اشتهارد خیلی‌خوب کار شد؛ زمانی که جاده ما یک باند بود ما در این جاده تصادفات بسیاری داشتیم که با دو باند‌شدن مسیر، این حوادث رانندگی به حداقل رسیده است.
با توجه به ترانزیتی بودن جاده لازم بود مرکز درمانی خوبی در اشتهارد داشته باشیم، بنابراین بیمارستان را به هر نحو ممکن تقویت کردیم، امسال یک میلیارد و 800 میلیون تومان اعتبار تملک و دارایی برای تجهیز، تعمیر و نگهداری بیمارستان در نظر گرفته‌ایم و با پیگیری‌های خوب آقای استاندار، 40-50 درصد یعنی حدود 900 میلیون تومان از اعتبار مذکور تخصیص یافته است. در اشتهارد مرکز دیالیزی هم داریم که توسط یک خیر ساخته و تجهیز شده است و به صورت رایگان به بیماران سرویس می‌دهد، در حال حاضر10 تخت دیالیز با 2 یا 3 بیمار دیالیزی در اشتهارد داریم و بقیه دیالیزی‌ها از شهرهای اطراف می‌آیند. ساختمان بهداشت و درمان را با کمک شهرداری در 6 طبقه راه‌اندازی‌کردیم؛ که خدمات خوبی به مردم ارائه می‌دهد و در مجموع اعتماد مردم نسبت به بیمارستان اشتهارد جلب‌شده‌است.
در مورد آتش‌نشانی چطور؟
اینانلو: فضایی برای باند هلی‌کوپتر در حال آماده‌‌سازی است و شهرداری آمبولانسی مجهز برای بیمارستان خریده‌ است؛ آتش‌نشانی خوبی در شهرستان داریم، شهرک صنعتی آتش‌نشانی مجزایی دارد با این وجود با تصویب شواری شهر و با کمک شهرداری ماشین آتش‌نشانی برای شهرک صنعتی خریداری خواهد شد. سه اورژانس مستقر در مسیر اشتهارد داریم؛ اورژانس در بخشداری پلنگ‌آباد، دیگری در فضای شواری‌ شهر و شهرداری اشتهارد و اورژانس سوم برای بوئین زهرا پیش‌بینی شده است که مستقر شود؛ در مجموع می‌توانم بگویم در حال حاضر وضعیت درمان، اورژانس و آتش‌نشانی ما در حد مطلوبی است.
در مورد جاده اشتهارد به نظرآباد مشکلات امنیتی و روشنایی جاده مطرح است،‌ ولی به این موضوع توجهی نشده است علت چیست؟
اینانلو: اشتهارد وظیفه‌ای که نسبت به آن جاده داشته‌، انجام داده‌ است، بحث امنیت و روشنایی جاده باید پیگیری شود، برای این جاده پیش‌بینی امنیتی و انتظامی کردیم، قرار است کانکس نیروی انتظامی در آن مسیر مستقر شود تا ناامنی برای متخلفین و امنیت روانی برای مسافرین به همراه داشته باشد؛ ضمن اینکه باید با فرمانداری و شهرداری نظرآباد تبادل نظری صورت بگیرد تا ادامه آن مسیر یعنی کمربندی که به اتوبان متصل خواهد شد انجام و ازسوی دیگر بحث روشنایی مسیر حل شود.
شهرستان شدن اشتهارد از موضوعاتی بود که توسط مسئولان اشتهارد به جد پیگیری می‌شد، علی‌رغم مشکلاتی که اشتهارد از نظر جمعیتی برای شهرستان شدن داشت بالاخره شهرستان شد، این اتفاق در روند پیشرفت و توسعه اشتهارد چه تأثیراتی داشته است؟
اینانلو: من از صفر تا 100 شهرستان شدن اشتهارد در جریان کار بودم، یکی از امیدهای مردم اشتهارد شهرستان شدن این منطقه بود از این جهت که شهرداری اشتهارد یک ارزش افزوده‌ای دریافت می‌کند که تا قبل از شکل‌گیری شهرستان اشتهارد این ارزش افزوده در کرج بزرگ تقسیم می‌شد، آن هم کرج قبل از جدایی فردیس؛ بنابراین اشتهارد نقطه‌ای در دل کرج بود و دیده نمی‌شد؛ پیگیری‌ها صورت گرفت، اشتهارد شهرستان شد و تازه توانسته‌ایم به صورت تقریبی به حقمان برسیم؛ ما مؤدیان بزرگی داریم که دفاتر آنها در تهران است حتی استان البرز هم دستیابی به مالیات آنها ندارد؛ و البته این موضوع هم از طریق مجلس در دست پیگیری است که اگر این مالیات‌ها جذب شود ما ارزش افزوده مضاعفی را بدست خواهیم‌ آورد.
وضعیت درآمدی چطور است؟
اینانلو: 6 ماه اول سال 91 اشتهارد در وضعیتی بود که شهردار می‌گفت در پرداخت حقوق کارکنان دچار مشکل است، بعد از سال 91 اکثر امور با حمایت شهرداری انجام می‌شود؛ اگر کمک شهرداری نبود ما در راه‌اندازی فرمانداری و ادارات تابعه مشکل داشتیم. همزمان با شهرستان شدن اشتهارد, دولت با تحریم‌ها و رکود اقتصادی مواجه شد طوریکه ما هنوز کمک ویژه‌ای که برای راه اندازی باید دریافت می‌کردیم در قالب اعتبارات تملک و دارایی دریافت نکردیم، اگر کمک شهرداری نبود در بسیاری از امور کارها پیش نمی‌رفت، شهرداری در تقویت بیمارستان اشتهارد کمک ویژه‌ای داشت، 600 میلیون تومان برای ساخت 4 طبقه پرداخت کرد، مصلای شهرستان، شبکه بهداشت، تجهیز بیمارستان موجود در اشتهارد و بسیاری مقولات دیگر با کمک شهرداری اتفاق افتاد.
در حال حاضر همه ادارات در اشتهارد حضور دارند؟
اینانلو: به جز سه اداره راه، مسکن و شهرسازی، منابع طبیعی و میراث فرهنگی، بقیه ادارات در اشتهارد حضوردارند. سه اداره دیگر هم پیگیر استقرار هستند، البته به خاطر فاصله‌ای که اشتهارد با کرج داشت، قبل از شهرستان شدن هم بسیاری از ادارات کل دفتر نمایندگی در اشتهارد داشتند که با شکل گیری شهرستان تبدیل به اداره شدند.
فرض کنید مسئولان عالیرتبه مثل رئیس جمهور این مصاحبه را می‌خوانند خواسته شما به عنوان فرماندار اشتهارد چیست؟
اینانلو: بعد از انقلاب توجه ویژه‌ای به اشتهارد شده است، ولی اگر بخواهم خواسته‌ای مطرح‌کنم، آن درخواست توجه و عنایت ویژه در بحث آب است؛ همچنین بحث‌های فرهنگی و درمان!





منبع:تسنیم

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود