30 آبان 1394
شماره خبر: 153295

کتاب شاهرگ حیاتی جامه است

سپیدار‌آنلاین: گروه گفتگو

کتاب شاهرگ حیاتی جامه است


از تمام مشارب دینی و اهل حکمت و دانش ، در طول تاریخ ، توصیه های ارزنده ای چه در آثار مکتوب و چه به صورت نقل های سینه به سینه به دست ما رسیده است. تا جایی که لذت مدامش خواندند ، لذتی که هیچ گاه حلاوتش زایل نمی شود.
خواندن و حرکت از تاریک سرای نادانی به سمت بهشت دانایی ونیز مبارزه مداوم با جهالت و بی سوادی از جمله برجسته ترین توصیه های دینی و آموزه های گران قیمتی است که همواره به بشر گوشزد می شده است و با اطمینان باید اعتراف کرد تمام سعادت بشر و تغییر مشی و منش زندگی پریشان بدوی وحرکت به سمت مدنیت و حیات اجتماعی اش مرهون آموزه هایی است که در قالب معتبری به نام «کتاب » چه کتابهای آسمانی و چه غیر آن ارمغان داده شده است. حسین ذکریاپور رییس اداره کتابخانه های کرج که هدایت کتابداران کتابخانه های عمومی این شهرستان را بر عهده دارد ، از این لذت فرحبخش کتاب و مطالعه برایمان می گوید.
کتاب شاهرگ حیاتی جامه است!
او معتقد است وقتی ابونصر فارابی برای مطالعه کتاب ها شبها از نور چراغ پاسبانان محلی استفاده می کرد. در دوران کودکی سخت فقیر و بی پول بود کتاب را از دارندگان کتاب، آن چنان گدایی می کرد که افراد فقیر یک پول سیاه را از ثروتمندان گدایی می کردند با توسعه همه جانبه و دسترسی آسان به کتاب و منابع علمی ، امروز ما چه وظیفه ای داریم ؟ آیا به مانند ابونصر فارابی برای دسترسی به ابن گنجینه عظمی تلاش کرده ایم؟ رییس اداره کتابخانه های عمومی کرج نگاهی به کتاب روی میز خود میکند، گویا خواندش نا تمام مانده است. بر میگردد و ادامه می دهد: در اهمیت کتاب همین بس که همه پیامبران کتاب داشتند ، وحتی آنان که با کتابی خاص مبعوث نبوده اند، باز بر اساس کتب پیامبران پیشین رفتار نموده اند. "کتاب به منزله شاهرگ اجتماع است که از مسیر آن مهمترین مواد حیات روحی یعنی علم و دانش و کمال ، تا دورترین نقاط عالم به همه افراد بشر می رسد.
پیشرفت جوامع، با رونق فرهنگ کتاب خوانی درآمیخته است
او در واقع کتاب را سرمایه معنوی ملت ها ، کشورها و وسیله ارتباط نسل می داند و می افزاید: هیچ ملتی ، هیچ چیز ارزنده ای بدون داشتن کتاب نمی تواند عرضه کند . این کتاب است که فرهنگ غنی یک جامعه را به سایر جوامع نشان می دهد. این مدرس دانشگاه در ادامه می افزاید: پیشرفت جوامع ، با رونق فرهنگ کتاب خوانی، همزاد هم اند . وهرجا که کتاب از رونق افتاده و رسم کتاب خوانی جدی گرفته نشده ، امیدی به طی طریق سعادت ، برای آن جامعه نباید داشت.و جان کلام اینکه کتاب یکی از اهرم های پیشرفت وتعالی هر جامعه ای است. رییس دبیرخانه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان کرج خاطرنشان می کند: جالب اینجاست که ارتباط ما مسلمانان با ادیان آسمانی دیگر و با پیروان مکاتب توحیدی نیز با کلمه کتاب شکل می‌گیرد. ما آنها را اهل کتاب می‌دانیم و کلمه اهل کتاب ارتباط ویژه ما مسلمانان با همه فرق و ادیانی است که به نزول کتاب آسمانی معتقدند. اولین کلمه و دستور اسلام به پیامبر اسلام اقراء می باشد که 3 بار دستور داده : بخوان ، بخوان و بخوان...امر نشده است نگاه کن، امر نشده است تفکر کن، بلکه دستورداده شده بخوان...
تا افق 1404 سرانه زیر بنایی کرج باید 8 برابر فعلی باشد
از عضو شورای فرهنگ عمومی شهرستان کرج می خواهیم تا درباره کتابخانه های عمومی کرج برایمان توضیحاتی را ارائه دهد .او بیان می کند:در شهرستان کرج 18 کتابخانه نهادی و 17 کتابخانه مشارکتی و یک کتابخانه سیار روستای در حال حاضر به عموم مخاطبین در شهرستان خدمات می رسانند. که طبق استاندارد و افق 1404 سرانه زیر بنایی حداقل باید 8 برار برابر شود. ذکریاپور ادامه می دهد: در حال حاضر 70.000 نفر در شهرستان کرج عضو کتابخانه های عمومی هستند که طبق جمعیت بالای شهرستان کرج این آمار عضویت بسیار پایین می باشد البته آمار عضویت رابطه مستقیمی با کم بودن تعداد کتابخانه ها نیز دارد . ان شاء الله با ساخت کتابخانه مرکزی در استان و در شهرستان کرج این کمبود فضای زیربنایی کمی جبران خواهد شد.
همت کتابخانه های عمومی کرج در روزهای رویداد بزرگ فرهگی کشور !
از برنامه های که در هفته کتاب برگزار شد و یا ادامه دارد صحبت می کند و می افزاید: ایام هفته کتاب بهترین فرصت برای ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، فرهنگ سازی در خصوص مقوله اهدای کتاب ، معرفی برنامه های کتابخانه های عمومی، ایجاد ارتباط بین آحاد مختلف مردم و کتابخانه های عمومی می باشد. به طبعبرنامه های متنوعی نیز به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در کتابخانه های عمومی شهرستان کرج در حال برگزاری می باشد، برگزاری همایش تجلیل از کتابداران کتابخوانان نمونه شهرستان کرج با حضور استاندار ،برگزاری نشست کتابخوان جهت معرفی کتابهای مفید توسط مسئولین نویسندگان و...، افتتاح کتابخانه سیار روستایی فروغ دانایی در شهرستان کرج ،ایجاد و فعالیت 18 ایستگاه فعال مطالعه در نقاط پر تردد شهرستان کرج ( ترمینالها، بیمارستانها ، دادسراهای عمومی، ایستگاه مترو و.... ،افتتاح کتابخانه جلال آل احمد در کمالشهر با 350 متر زیر بنا، ایجاد و غنی سازی بخش کودک در کتابخانه های عمومی ،عضویت رایگان در کتابخانه های عمومی ، برگزاری نمایشگاه کتاب از منابع موجود و تازه های کتاب در کتابخانه ها از جمله آنهاست .
از گروه های مطالعاتی تخصصی حمایت جدی می کنیم
حسین ذکریاپور از ایجاد و حمایت از گروههای مطالعاتی تخصصی در کتابخانه های عمومی خبر می دهد و بیان می کند: جلسات نقد کتاب با حضور مولفین و ناشرین و نویسندگان بومی را در کتابخان های عمومی برگزار کردیم ، قفسه های مجزا جهت حمایت از نویسندگان و مولفان و ناشران بومی در تمامی کتابخانه های عمومی ایجاد کردیم. مسابقات فرهنگی متنوع کتابخوانی برای قشرهای مختلف جامعه اجرا کردیم و به دنبال غنی سازی تنها کتابخانه تخصصی و بخش نابینایان استان البرز در کتابخانه امیر کبیر هستیم که با یاری خدا به این امر مهم دست خواهیم یافت. برگزاری کارگاه های نویسندگی ، روش های صحیح مطالعه ، شاهنامه خوانی و مهارت های زندگی را نیز در کارهای خود دنبال می کنیم.
کتابخانه های عمومی از کودکان غافل نیست!
رییس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان کرج می افزاید: در حال حاضر در تمامی کتابخانه های شهرستان کرج بخشی مستقل و با کتابهای ویژه کودکان ایجاد شده تا کودکان به راحتی بتوانند در محیطی شاداب و زیبا کتاب بخوانند از بازی های هدفمند و مفید فکری استفاده کنند. در این بخش کارشناسانی متخصص رشته کتابداری و آموزش دیده حوزه رفتار کودک با ارائه روش های مختلف جذب این قشر به کتاب و کتابخوانی به خصوص مهارت بالا در قصه خوانی انجام وظیفه می کنند. ضمنا کلاسهای توجیهی ویژه مادران کودکان و آشنایی آنها با روش ها و مزیت های قصه گویی و کتاب خواندن در کتابخانه ها برگزار می شود. امید است تلاش کتابداران و کارکنان نهاد کتابخانه های عمومی که به نظر می رسد با یک دست و بی صدا انجام می شود به نتایج مورد نظر و مطلوب اداره کل کتابخانه های عمومی استان البرز ختم شود.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود