16 آذر 1394
شماره خبر: 154254

گفتگوی تصویرالبرز با دوبلور فیلم محمد رسول الله(ص)

سپیدار‌آنلاین: گروه گفتگو

گفتگوی تصویرالبرز با دوبلور فیلم محمد رسول الله(ص)


حسن خلقت دوست دوبلور نقش حمزه در فیلم تحسین برانگیز محمدرسول الله (ص) از زندگی خود،رادیو و دوبله می گوید.
اکران فیلم محمد رسول الله و درخشش این فیلم در سینماهای ایران و جهان موجب شد به سراغ یکی از عوامل این فیلم ماندگار برویم. در فیلم محمدرسول الله تازه ترین اثر مجید مجیدی تنها بر روی دو بازیگر اصلی فیلم صدا گذاشته شد نقش ابوطالب با بازی مهدی پاکدل باصدای استاد منوچهر اسماعیلی و نقش حمزه باصدای حسن خلقت دوست بر روی پرده سینماهای کشور رفت حسن خلقت دوست از گویندگان تحصیلکرده و آکادمیک استان البرز است که برای دوبله نقش حمزه از سوی مجید مجیدی انتخاب شد و یکی از نقش های ماندگار سینمای ایران و جهان را صداپیشگی کرد. در یک بعد از ظهر پاییزی به استودیو رادیو البرز رفتم تا با این هنرمند البرزی هم کلام شویم و برای ما از سالهای در کنار رادیو دوبله بگوید و او همچون همیشه با چهره خندان و متانتی که در رفتار و کلام داد با من هم صحبت شد ، که باهم می خوانیم:
-حسن خلقت دوست خودش رو چطور معرفی می کنه؟
(با خنده) همانطور که گفتی حسن خلقت دوست هستم متولد چهارم بهمن ۱۳۵۷ و از کودکی در کرج زندگی کرده ام و الان هم متاهل هستم.
-از چه سالی کار هنری رو شروع کردین و چطور به این کار علاقه مند شدید؟
از ۱۲ سالگی با ساز ملودیکا که از پدرم هدیه گرفتم آشنا شدم و به این سازعلاقه مند شدم و با توجه به کارکردی که این ساز داره به ساخت ملودی علاقه مند شدم و پس از اون سراغ ساز سنتور رفتم و البته پیانو رو خیلی دوست داشتم اما چون گران بود تهیه آن خیلی سخت بود ، و سخت تر از آن یادگیری خودم بود چون در خونه تنها یاد گرفتم و استادی نداشتم و البته این خودش خیلی کمکم کرد و پس از آن خیلی مشتاقانه کار هنر را انجام دادم و با گروهی آشنا شدم که کار ساخت موسیقی برای تاتر آنان را انجام می دادم و کمکم به سمت تاتر کشیده شدم و توانستن در سط ح حرفه ای حدود ساالهای ۷۴ و ۷۵ جوایزی هم دریافت کنم.
-بعد هم کم کم خودتون کار تاتر را شروع کردی؟
ورود من به بازیگری تاتر سال سوم ابتدایی بود گروهی اومده بودن مدرسه و نفراتی رو انتخاب می کردن که من هم یه نقشی رو بازی کردم(کمی فکر میکند) اسمش هم رنگ ننگ را پاک نمی کند بود، البته بعدها با نمایش باغ زالزالک نوشته دکتر داود فتحعلی بیگی و کارگردانی محمد عسگری بازی کردم که موجب شد این کار رو حرفه ای تر هم دنبال کنم هرچند هنوز خودم را تاتری نمی دونم و بیشتر موسیقی کار می کنم.
-دردانشگاهم موسیقی خوندی؟
بله در دانشگاهم موسیقی خوندم و عمران و ادبیات، یادم می آید زمانی که کنسرواتوار بین الملل می خوندم باید دو تا ساز انتخاب می کردم یکی ساز اصلی که گیتار بود و ساز فرعی پیانو بود ،و آن زمان استاد پارسی که سالها در ایتالیا اپرا می خواند و بر روی بسیاری از فیلمها اپرا خوانده یک روز دستم را گرفت و گفت ایشون باید باس دانشگاه رو بخواند ولی من قبول نکردم( سرش را تکان می دهد و با حسرت) ولی الان اگر آواز جهانی می خواندم مسیر دیگری را طی می کردم.
-کار رادیو رو از کی شروع کردی چون در طول مصاحبه حرفی از رادیو نزدی؟
من سال ۸۱ با یکسری از دوستان آشنا شدم که برای صداوسیما کار تبلیغاتی انجام می دادند، فعالیتم را با ساخت موسیقی برای آنان شروع کردم. درآن موقعها با مرحوم حسین باغی آشنا شدم و کار رو از ایشون یادگرفتم و می شود گفت تنها استاد من حسین باغی خواهد بود. در سالهای ۸۴-۸۵ با رادیو هم از طریق شرکت تبلیغاتی که داشتم همکاری می کردم تا وقتی که از طریق امیرمحمد صمصامی که گوینده رادیو کرج بود متوجه شدم واحد دوبلاژصداوسیما تست می گیرد و پس از مراحلی موفق شدم قبول شوم و دوره هایی را برایمان گذاشتند که در آنها شرکت می کردم. پس از آن متوجه شدم رادیو البرز تست می گیرد که با هشت بار تست دادن که چهارتا در کرج و چهارتا هم در تهران بود و در نهایت تیر ۸۷ وارد رادیو البرز شدم.
-تا الان چه برنامه هایی داشتی و در چه فضاهایی کار کردی؟
کارم را با برنامه های مذهبی شروع کردم و در اولین کارم صحیفه سجادیه را خواندم که یکی از شیرین ترین کارهای من بوده، و بعد از آن هم در برنامه های چالشی،شب ،سرگرم کننده و ورزشی همچون صبح البرز، درجستجوی فردا،برآستان جانان و… کار کردم.
-بعد هم سال جاری رادیو جوان راه پیداکردی درآنجا چه برنامه هایی داری؟
در رادیو جوان هم همین مسیر را طی کردم و در برنامه های اذانگاهی کارکردم، اینجا شب نیست و سینما هویت – سلطه که بررسی سینمای هالیوود و ایران است را گویندگی می کنم.
--حسن خلقت دوست این سوال کلیشه ای هست اما می خواهم از زبان خودت بشنوم می شود در کار گویندگی سریع مسیری را طی کنی؟
در هیچ هنری که رادیو هم یک هنر است یک شبه ره صد ساله طی نمی شود فرقی نمی کند گزارشگر،تهیه کننده و گوینده حتما باید یک چیز در چنته داشته باشند و تجربه ای پشت سر داشته باشی و هم علاقه وهم ذات هنری بسیار اهمیت دارد و بازهم ضرب المثل معروف که شایدم کلیشه ای باشد اما واقعیت دارد” نابرده رنج گنج میسر نمی شود، مزدآن گرفت جان برادر که کار کرد”. -درسالهای اخیر افرادی وارد کار گویندگی شدند که نه تخصصی داشتند و نه تجربه ای ، و علاقه مندان به گویندگی وقتی این افراد را می بینند و یا صدایشان را می شنوند به هرحال به ذهنشون میرسد که این کار زیاد هم ربطی به رنج زیاد نداره، نظرتو چیه؟
حرفت رو قبول دارم در سالهای اخیر افرادی با لابی گری و بدون هیچ فیلتری وارد کار شدند که نه متاسفانه اطلاعات عمومی، مطالعه روزانه ندارند و موسیقی نمی دانند و تخصص در کار گویندگی نادیده گرفته شده است ، اما یک نکته نه تنها در کار گویندگی درکار رسانه اگر کاربلد نباشی مردم ترددت می کنند . دیده شده که یکسری افراد از طریق اینترنت اطلاعات کم عمقی دریافت می کنند و برنامه رو اجرا می کنند و این را بگویم صرفا داشتن صدای خوب کافی نیست و البته نکته جالب اینکه افرادی نه صدا دارند و نه سواد و فقط با لابی وارد کار می شوند و گوینده می شوند و بعدا هم پست می گیرند که این فاجعه است. و یک نکته اساسی اینکه هروقت یک گوینده مردم را دست کم بگیرد نابود می شود.
-کار گویندگی چقدر مطالعه می خواهد و خودت چقدر مطالعه می کنی؟
تا شش ماه پیش حداقل یک ساعت در روز مطالعه دارم ولی الان بدلیل کارهای پیش اومده در رادیو کمتر مطالعه می کنم که این یه مقدار خطرناک است.
-کاری رو انجام دادی که بعدا پشیمون بشی؟
من شاخصه و ملاکی دارم که با هیچ فردی تعارف ندارم و اصولا کاری رو که نپسندم انجام نمی دهم و معذرت خواهی می کنم.
-الان چکار می کنی و چه کاری رو در دسترس داری؟
وقتی کار رادیو رو انجام میدی همونطور که میدونی ۹۹ درصد از کارهایی که انجام میدادی رو نمیتونی انجام بدهی و تداخل کاری زیادی برام در این سالها پیش اومده است در واقع وقتی هدفی را دنبال می کنی باید سربقیه هدفها را ببری واین یعنی اینکه وقتی رادیو را انتخاب می کنی و امرار معاش می کنی باید این کار رو ادامه بدهی و در این سالها هم برای فیلم کوتاه و هم تاتر پشتهاد داشتم که از اینکه ازدست دادم پشیمانم و الان فقط تو خونه موسیقی کار میکنم و آهنگ می سازم.
-علاوه بر موسیقی ، سالها تاتر هم کار کردی فکر می کنی الان تاتر چه جایگاهی در کشورمان دارد؟
سوال خوبی است اما اگر بخواهی صحبت کنی خیلی جای حرف است اما دریک جمله متاسفانه آنطور که باید به هنر پرداخته شود نشده است و تاتر هم یکی از آن هنرهاست.
-از بازیگران تاتر کار کدام یک رو بیشتر می پسندی؟
از آقایان مرحوم احمد آقالو و از خانم ها هم که تقریبا همه خوب هستند اما اگر بخواهم نام یکی را انتخاب کنم به خانم سوسن تسلیمی باید اشاره کنم. - اگر موافق باشی بریم سراغ شاهکار مجید مجیدی و فیلم محمد رسول الله که این روزها در جهان بسیار خوش درخشیده و توانسته نظر کارشناسان و منتقدان و از همه مهم تر مردم را جلب کند و تو در این افتخار شریک تیم مجید مجیدی بودی و تونستی یکی از نقش های سخت رو در کنار استاد منوچهراسماعیلی دوبله کنی از این تجربه بگو؟
بزرگترین افتخار هنری من صحبت به جای نقش حضرت حمزه (سیدالشهدا)عموی پیامبر بود . این اتفاق زمانی افتاد که کار تاتری بر روی صحنه داشتم با عنوان خداحافظ که نویسنده آن محمد یعقوبی بود و کارگردانش محمد عسگری بود که در همان زمان دستیار مجید مجیدی در محمد رسول الله بود. در آن زمان مجید مجیدی به سرکار ما در کرج آمد و اتفاقا در آن روز استاد جلال مقامی هم برای دیدن کار ما آمده بود . و در هنگام دیدن تاتر استاد مقامی به مجیدی گفته بود اگر قرار بشه برای دوبله نقش های فیلم محمد رسول الله صدایی را انتخاب کنی با اشاره به من گفته بودند این صدا را انتخاب کن و سه سال از آن شب گذشت که مشغول تدوین و صداگذاری فیلم محمد رسول الله بودند که در آن موقع هم با محمد عسگری کاری را داشتیم به نام مهمان سرای دو دنیا که بازهم آقای مجیدی هم آن کار را می دید و بدون آنکه در جریان باشم قرار بود در دو نقش صدا گذاشته شود یکی برای نقش ابوطالب با بازی مهدی پاکدل که استاد منوچهر اسماعیلی از بزرگان دوبله کشور انتخاب شده بود و نقش دیگر حضرت حمزه که حمیدرضا تاج دولتی بازی می کرد. یک روز از دفتر آقای مجیدی تماس گرفتن و گفتن برای تست دوبله بیا اگر صدات نشست کار را انجام دهیم. یادم می آید برای تست آقای دلپاک صداگذار نهایی فیلم صدای من را روی نقش حضرت حمزه پسندید اما گفت آقای مجیدی هم باید نظر بدهد و در آخر چند روز بعد تماس گرفتن و گفتن برای دوبله نقش حضرت حمزه بیا و کار رو شروع کن و من هم یکی از افتخارات زندگیم نصیبم شد.
حرف آخر:
سلامتی برای همه مردم ایران
مصاحبه: ناصرترکیان
عکس از مصطفی بیات

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود