18 بهمن 1394
شماره خبر: 158147

ناگفته های سرپرست حوزه هنری البرز در خصوص وضعیت سینما هجرت کرج

سپیدار‌آنلاین: گروه گفتگو

ناگفته های سرپرست حوزه هنری البرز در خصوص وضعیت سینما هجرت کرج


سرنوشت قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین سینمای استان البرز این روزها در تلاطم است و مردم این استان چشم انتظار تصمیمی قوی، منطقی و البته همت استانی برای سینما هجرت هستند.
این سینما که متعلق به حوزه هنری است خاطرات بسیاری را برای اهالی فرهنگ و هنر استان زنده می کند ولی در حال حاضر به دلیل طرح اصلاح خیابان تهران در معرض تخریب و تعطیلی قرار گرفته است. این روزها مجموعه مدیریت حوزه هنری کشور و استان البرز در صدد حفظ حقوق فرهنگی شهروندان البرزی هستند تا بتوان ضمن همکاری برای اجرای طرح های عمرانی شهر، پردیس سینمایی جدیدی برای استان ساخته شود. در این رابطه به گفتگو با دکتر "اسماعیل آجرلو" سرپرست حوزه هنری استان البرز نشستیم تا از قصه پر غصه سینما هجرت گفته ها و یا شاید ناگفته هایی بشنویم.
آقای دکتر با سلام و سپاس از وقتی که در اختیار قرار دادین.
موضوع تخریب سینما هجرت این روزها توجه همه را به خود جلب کرده است. لطفا مردم استان را از مسائل مربوط به سینما مطلع نمایید.
سینما هجرت محمل هزاران خاطره از نسل های مختلف مردم شهر کرج و استان البرز است و یقیناً مردم به سینما و سرنوشتش حساس هستند. ورودی شهر کرج از خیابان تهران با بار ترافیکی شدیدی مواجه است و مردم در سختی قرار می‌گیرند، پس از برنامه‌ریزی‌های شهرداری کرج به منظور مناسب سازی پل ورودی و علی رغم میل باطنی، مدیریت حوزه هنری کشور و استان البرز برای تأمین آسودگی و رفاه مردم خوب استان و رفع معظل ترافیکی، آمادگی خود را برای واگذاری ساختمان سینما هجرت به شهردای و تخریب آن و اجرای پروژه عمرانی مدنظر اعلام نمود. با توجه به فقر امکانات فرهنگی این استان و نبود سینمای مناسب، به جد نگران وضعیت فرهنگی استان هستیم و لذا این تصمیم مهم با این ملاحظه همراه است که حقوق فرهنگی شهروندان حفظ شود و در کوتاه‌ترین زمان ممکن مجموعه پردیس سینمایی جایگزین ساخته شود و در اختیار مردم عزیز استان قرار گیرد. این امر مستلزم همراهی و همکاری شهرداری کرج است، که زمین مناسب جهت ساخت سینما (در ازاء واگذاری سینما هجرت) به حوزه هنری اختصاص داده شود. چرا که حوزه هنری بارها آمادگی خود را برای ساخت یک پردیس سینمایی بسیار مدرن و بزرگ در کوتاه ترین زمان، اعلام نموده و تحقق آن صرفاً منوط به در اختیار قرار دادن زمین مناسب توسط شهرداری و مجموعه مدیریت شهری است.
اقای دکتر در فرض اختصاص زمین، کار ساخت چه مدت به طول خواهد انجامید؟
در پروژه جدید حوزه هنری تنها یک سالن سینما ساخته نخواهد شد بلکه ساخت پردیس سینمایی شامل سالن های متعدد و متنوع سینما، پلاتو تأتر، نگارخانه، سالن همایش و مرکز فرهنگی و هنری در دستور کار خواهد بود تا وضعیت فرهنگی استان به ارتقا یابد. اجرای این پروژه قریب به 3 الی 4 سال زمان لازم دارد که در فازهای مختلف به بهره برداری می رسد. یعنی در اولین فاز سالن های سینما ظرف 2 الی 3 سال آماده بهره برداری می شوند. این در حالیست که متأسفانه پروژه های ساخت سینما در شهر کرج تا 15 سال نیز به تعویق افتاده و هنوز بسیاری از آنها به بهره برداری نرسیده است.
و در این 3 الی 4 سال تکلیف مردم و اهالی فرهنگ چیست؟
به نکته بسیار مهمی اشاره کردید. این نکته را نماینده معزز ولی فقیه در استان البرز "حضرت آیت الله حسینی همدانی" نیز در خطبه‌های نماز جمعه مطرح فرمودند که انصافاً جا دارد از نکته سنجی ایشان در ارتقاء سطح فرهنگ و هنر استان به جد سپاسگزاری نمایم. ایشان با دغدغه و درایت خاصی دو موضوع را در خصوص ساماندهی به اوضاع سینما و سبد فرهنگی مردم استان مورد تأکید قرار دادند. اولین موضوع لزوم ساماندهی هرچه سریع‌تر و مناسب تر وضعیت سینما هجرت با همکاری حوزه هنری و شهرداری کرج بود که در واقع منوط به تأمین زمین مناسب (مابه ازاء زمین سینما هجرت حوزه هنری) توسط شهرداری کرج برای ساخت پردیس سینمایی حوزه هنری است. دومین موضوع که ایشان بر آن تاکید نمودند، تشویق حوزه هنری و شهرداری به اختصاص فضایی فرهنگی است تا در مدت زمان تعطیلی سینما هجرت و ساخت پردیس سنمایی و مجموعه فرهنگی هنری توسط حوزه هنری، مردم استان بتوانند از برنامه های فرهنگی و هنری حوزه هنری بهره مند شوند و جریان خدمت رسانی به مردم شهر قطع نگردد. ما در هفته‌های اخیر به شدت پیگیر این مطالبه از مسئولین شهرداری بوده ایم و علاوه بر مکاتبات سابق، نامه ویژه ای نیز خطاب به شهردار محترم جناب آقای ترکاشوند در خصوص زمین مناسب برای ساخت مجموعه سینمایی جایگزین و همچنین همکاری با مدیریت شهری در اجرای پروژه خیابان تهران ارسال نموده ایم. در این نامه علاوه بر موارد سابق، دغدغه نماینده محترم ولی فقیه حضرت آیت الله حسینی همدانی نیز در مورد لزوم در اختیار قرار دادن ساختمان یا فضای مناسب از طرف شهرداری کرج تا زمان ساخت و بهره برداری از مجموعه سینمایی جدید، برای اجرای برنامه های فرهنگی و هنری جایگزین توسط حوزه هنری البرز مورد اشاره قرار گرفته و حتی مواردی نیز به ایشان پیشنهاد شده است. این تلاش صرفاً برای حفظ حقوق فرهنگی شهروندان محترم است و امیدواریم با همکاری شهردار محترم و مسئولین شهرداری به سرانجام برسد.
با توجه به نظر حضرت آیت الله حسینی همدانی، احتمال تغییر وضعیت موجود و رسیدن به نقطه مطلوب تا چه حد وجود دارد؟
اول این نکته را تأکید کنم که فرمایشات حضرت آیت الله حسینی همدانی در خطبه های نماز جمعه روحیه دوچندانی به ما و اهالی فرهنگ و هنر داد و نشان می دهد ایشان در جریان کامل امور هستند و علاقه دارند که در نهایت وضعیت امکانات و برنامه های فرهنگی و هنری به بهترین وجه ارتقاء یابد و حتی در مدت زمان تعطیلی و تخریب سینما هجرت، خدمت رسانی فرهنگی تعطیل نشود و با همکاری شهرداری مکان مناسب برای فعالیت های جایگزین حوزه هنری و ارائه خدمات هنری به عموم مردم و فرهیختگان استان فراهم شود. یقیناً بر مبنای فرمایشات ایشان تلاش ما در حل موضوع سینما هجرت و ساخت مجموعه سینمایی جدید دو چندان خواهد شد و امیدواریم با مساعدت و همکاری بیش از پیش مسئولین محترم شهرداری نه تنها مقدمات ساخت مجموعه سینمایی حوزه هنری فراهم شود بلکه دغدغه ایشان برای استمرار خدمت رسانی فرهنگی نیز رفع گردد. امید که به یاری خدا بهترین اتفاق برای مردم خوب این استان رقم بخورد.
ان شا الله.. از شما سپاسگزاریم.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود