10 اسفند 1395
شماره خبر: 175484

نقش مؤثر جهاد کشاورزی در محرومیت زدایی و ایجاد اشتغال

سپیدار‌آنلاین: گروه گفتگو

نقش مؤثر جهاد کشاورزی در محرومیت زدایی و ایجاد اشتغال


مهندس محرمعلی اسدزاده که پیش از این به عنوان مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساوجبلاغ عهده دار مسئولیت بود جاینشین مهندس نصرت اله صالحی مهر در سمت مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان فردیس شد. او که سابقه 33 سال خدمت در جهاد کشاورزی استان البرز را دارد ..
مچون مهندس صالحی مهر عمده مشکلات شهرستان را تغییر کاربری اراضی و ساخت و ساز غیر مجاز دانسته و در گپ و گفتی صمیمانه با خبرنگار ما اینگونه می گوید: بر اساس مدارک موجود از ابتدای تشکیل اداره جهاد کشاورزی شهرستان فردیس تا کنون 1600 مورد تغییر کاربری غیرمجاز شناسایی و اخطار صادر شده است که از این تعداد 300 پرونده به مراجع قضایی ارجاع شده ، 300 مورد پس از کارشناسی، تقویم و قیمت گذاری شده و در حال انجام مقدمات برای ارائه به دادگاه می باشد. مابقی موارد نیز در دست بررسی و رسیدگی است. وی تغییر کاربری اراضی و بالاخص تغییر کاربری باغات و زمین های کشاورزی را حاصل سودجویی برخی افراد دانست و برخورد جدی با اینگونه افراد را از وظایف قانون عنوان کرد و افزود: همه افراد جامعه با هر جایگاه و شخصیت اجتماعی در مقابل قانون برابرند و در صورت تخلف باید پاسخگو باشند. محرمعلی اسدزاده همچنین از شناسایی 350 هکتار اراضی بایر در سطح شهرستان فردیس خبر داد وگفت: این اداره از طریق مالکان نسبت به تسهیل و رفع موانع در راستای احیای این زمین ها و بازگشت آنها به چرخه تولید محصولات مورد نیاز اقدام خواهد کرد. وی ضمن تأکید بر لزوم آگاه سازی شهروندان از قوانین مورد نیاز جامعه بویژه ساخت و ساز غیر مجاز گفت: در کنار تخلفات افراد سودجو از تغییر کاربری اراضی، برخی از شهروندان به دلیل آگاهی نداشتن از قوانین اقدام به ساخت و ساز غیر مجاز می کنند که باید بدانند هرگونه تغییر کاربری در این اراضی بایستی به تأیید اداره جهاد کشاورزی رسیده و در صورت بررسی و دارا بودن شرایط، این اداره قطعا همکاری لازم برای صدور مجوز را با شهروندان خواهد داشت. مدیر جهاد کشاورزی فردیس همچنین مهمترین معضل شهرستان را بیکاری و عدم اشتغال جوانان عنوان کرد و با تشریح نقش جهاد کشاورزی در محرومیت زدایی و اشتغال افزود: در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی و کمک به ایجاد اشتغال، مجوز مشاغل خانگی در مشاغل مرتبط و در محدوده بخش کشاورزی چون فرآوری و بسته بندی محصولات کشاورزی را در صورت دارا بودن شرایط لازم به متقاضیان ارائه خواهیم کرد. تسهیلات ویژه مشاغل خانگی نیز با همکاری بسیج سازندگی به این افراد تعلق خواهد گرفت.
وی ادامه داد: در همین راستا تا کنون 3 واحد مشاغل خانگی موفق به کسب جواز در حوزه تولید و بسته بندی ترشیجات، فرآوری و بسته بندی زیتون و همچنین بسته بندی خشکبار با صرف اعتباری بالغ بر 150 میلیون تومان شدند که 20 میلیون آن از محل تسهیلات ویژه این مشاغل تأمین شده است. اسدزاده گفت: با آغاز فعالیت این واحدها تا کنون 7 نفر به صورت مستقیم و 15 نفر بصورت غیرمستقیم مشغول به کار شده اند. وی ضمن تشریح اقدامات اداره جهاد کشاورزی شهرستان فردیس از ابتدای استقرار تا کنون گفت: تا پایان سال 94 این اداره 257هکتار از اراضی کشاورزی را تحت آبیاری قطره ای قرار داده که در سال 95 نیز 39 هکتار از این اراضی مجهز به سیستم آبیاری تحت فشار شده است. این سیستم آبیاری در 28 هکتار زمین دیگر در سال جاری در حال اجرا و در 116 هکتار نیز تحت مطالعه و بررسی برای اجرای این طرح است. رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان فردیس همچنین نظارت بر محصولات زراعی در تمامی مراحل کاشت، داشت و برداشت، بازدید و پایش مزارع به لحاظ استفاده از فاضلاب، ایجاد مزارع و کشت ذرت علوفه ای را بعنوان وظایف اداره متبوعش مطرح کرد و افزود: در خصوص ارتقای کیفیت محصولات باغی، اصلاح، احیاء و افزایش میوه از سوی اداره جهاد کشاورزی نظارت بر باغات و نهالستان ها انجام می گیرد.
وی افزود: همچنین توزیع 1500 اصله نهال شناسنامه دار بصورت رایگان در سطح شهرستان، مبارزه با کنترل آفات، بیماری های گیاهی و علف های هرز، اجرای طرح IPM در 400 هکتار از اراضی باغی و 400 هکتار زراعی بوسیله استفاده از حشرات مفید برای دفع آفات، رهاسازی زنبور تریکوگوما در 15 هکتار از مزارع گوجه فرنگی در 3 مرحله به منظور کنترل بیولوژیک آفات، توزیع ریز مغذی ها و نظارت بر مصرف آن، برگزاری کارگاه های آموزشی و ترویجی برای بهره برداران از جمله اقدامات اداره جهاد کشاورزی در سطح شهرستان فردیس است. اسدزاده در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: این اداره در بخش دام و طیور نیز بازدید و ساماندهی واحدهای گاوداری، طیور و زنبور عسل و پایش واحدهای مرغداری در خصوص کنترل بیماری ها را نیز با همکاری اداره دامپزشکی انجام می دهد ضمن اینکه بهبود و توسعه آبزی پروری، خرید و توزیع رایگان بچه ماهی بصورت رایگان در سطح شهرستان، نظارت بر واحدهای تولیدی و مکان یابی برای اجرای پروژه های پرورش ماهی بر عهده اداره جهاد کشاورزی است.وی میزان محصولات باغی شهرستان فردیس در سال جاری را 26516 تن اعلام کرد و افزود: میزان محصولات زراعی شامل گندم، جو و ذرت 11255 تن و محصولات گلخانه ای 2310 تن بوده است که سطح زیرکشت در محصولات زراعی 1091 هکتار، باغی 1425 هکتار و گلخانه ای 3 هکتار می باشد. رئیس اداره جهادکشاورزی فردیس همچنین گفت: شهرستان فردیس با 38 واحد دامداری دام سبک دارای 10231 رأس گوسفند و بز، با 23 واحد دامداری دام سنگین دارای 2912 رأس گاو و گوساله، یک واحد طیور تخم گذار با 303 هزار قطعه، 4 واحد طیور گوشتی با 181 هزار قطعه، آبزیان 3 واحد، آبزیان گرمابی 1 واحد و آبزیان زینتی 4 واحد با تعداد 2 میلیون و 510 هزار ماهی زینتی می باشد. وی در پایان به افتتاح ساختمان جهاد کشاورزی شهرستان فردیس در ایام دهه مبارک فجر اشاره کرد و افزود: با استقرار کلیه واحدهای مورد نیاز این اداره، امیدواریم بتوانیم بیش از پیش خدمتگزار مردم شهرستان باشیم.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود