13 مهر 1392
شماره خبر: 107297

نیروى انتظامى از دیدگاه مقام معظم رهبری

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

نیروى انتظامى از دیدگاه مقام معظم رهبری


از سال 1378 با درخواست نیروی انتظامی و تصویب مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا زمان برگزاری هفته نیروی انتظامی از تیرماه به مهرماه هر سال انتقال یافت.
از سال 1378 با درخواست نیروی انتظامی و تصویب مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا زمان برگزاری هفته نیروی انتظامی از تیرماه به مهرماه هر سال انتقال یافت. قبلاً 27 تیر به مناسبت سالروز تصویب قانون ادغام نیروی انتظامی به نام روز نیروی انتظامی و سپس هفته آخر تیرماه به نام هفته نیروی انتظامی نامگذاری شده بود و در این روز و هفته، مراسم ویژه‏ای برای بزرگداشت این نهاد انتظامی برگزار می‏گردید. ولیکن بعد از بررسی‏ها و جمع‏بندی نظرات و دیدگاه‏ها و پیشنهادهای مختلف مقرر شد هفته نیروی انتظامی در مهر ماه، برگزار شود. از جمله عللی که برای این امر ذکر شد تعطیلی مدارس و دانشگاه‏ها و آموزشگاه‏ها بود، که طیف عظیم جوانان و نوجوانان کشور را تشکیل می‏دهند و نیروی انتظامی اصلی‏ترین برنامه‏های خود را در ارتباط با این قشر تهیه و تدارک می‏بیند و با تعطیلات تابستانی امکان ارتباط مناسب و برنامه‏ریزی مطلوب برای آنها وجود نداشت، دیگر اینکه با توجه به درجه حرارت بالا در فصل تابستان امکان اجرای برنامه‏ های مختلف برای همه اقشار مردم و در همه مناطق کمتر امکان‏ پذیر بود.
حوزه عملکرد نیروى انتظامى و تاثیر و تأثر از سبک زندگى و سند چشم‏انداز 1404
نیروى انتظامى و امنیت ملى‏
به یقین نیروى انتظامى ج.ا.ا به مثابه یکى از نهادهاى مهم و بنیادین اجتماعى و امنیتى داراى وظائف و مأموریت‏هاى خطیرى در فرایند تأمین امنیت پایدار و همه‏ جانبه و مراقبت از آن است. پلیس، امروز مظهر و نهاد عدالت و مبارزه با ظلم، قانون‏ گریزى و تجاوز به حقوق دیگران است. به‏ دنبال برنامه‏ ریزى کلان کشور که در قالب افق بیست ساله تحت عنوان سند چشم‏انداز 1404 ترسیم شده، برنامه‏ هاى راهبردى و دراز مدت براى توسعه و امنیت همه‏ جانبه فراهم شده که در آن، مقوله امنیت یکى از مؤلفه‏ هاى مهم و بسترساز شکل‏ گیرى سایر مؤلفه‏ ها و توسعه پایدار است که نیروى انتظامى نقش و کارکردى جدى در تحقق آن خواهد داشت. حیطه عملکرد نیروى انتظامى از دیگر سوى با مقوله سبک زندگى و برخى مصادیقى که مقام معظم رهبرى براى آن برشمردند ارتباط و هم‏پوشانى جدى دارد که این امر بر اهمیت عملکرد این حوزه می افزاید. یکى از پایه‏ هاى امنیت ملى جمهورى اسلامى ایران، تأمین امنیت انتظامى است که بر عهده نیروى انتظامى جمهورى اسلامى ایران نهاده شده است. ایران کشورى در حال توسعه است و احتمال آسیب‏ پذیرى امنیت ملى آن از طرف مسائل داخلى وجود دارد. از این‏رو، نیروى انتظامى، یکى از نهادهایى است که در نظم ‏بخشیدن به امور داخلى می ‏تواند نقش مهمى ایفا کند. نتیجه این‏که تحکیم و استوارى امنیت ملى، به تقویت نیروى انتظامى وابسته است و هرگونه تضعیفى که متوجه نیروى انتظامى شود، بر امنیت ملى تأثیر سوء می گذارد.
امنیت در اسلام‏
برخوردارى از امنیت در زندگى اجتماعى، از آرمان‏هاى دیرین بشرى است. کابوس وحشتناکِ ترس ناشى از تجاوز، ظلم و تهدید، همواره عامل تلخ‏کامى، رکود، ناتوانى و نومیدى انسان در زندگى جمعى بوده است. رهایى از این کابوس و احساس مصونیت در برابر عواملى که آرامش زندگى و حقوق خود و جامعه را به مخاطره می ‏افکنده و زندگى، آزادى و مزایاى مشروع زندگى انسان را تهدید می کرده، بیش از خود زندگى، محبوبیت داشته و براى بشر لذت‏بخش بوده است. بر این اساس، دین اسلام امنیت را یکى از اصول زندگى و حالتى پرهیزناپذیر در زندگى جمعى و عنصرى ضرورى در بهره‏ ورى از مزایا و مواهب حیات و نیز زمینه‏ ساز تکامل و ارتقاى بشر پنداشته و از آن با عنوان یکى از مقدس‏ترین آرمان‏هاى بشرى و الهى یاد کرده است و در این میان، نیروى انتظامى، در ایجاد امنیت در کشور اسلامى ایران سهم ب‏سزایى بر عهده دارد.
امنیت در قرآن‏
امنیت، از بزرگ‏ترین نعمت‏هایى است که بخش عمده‏اى از آن به دست نیروى انتظامى تأمین می شود. ایمان به معناى باور همراه با عمل، براى انسان امنیت به ارمغان می ‏آورد؛ به‏ طورى‏که در قرآن کریم، به مقدس‏ترین سرمایه انسانى اطلاق شده است؛ موهبتى که نجات و سرفرازى انسان به آن بستگى دارد و تمامى وعده ‏هاى الهى، به وجود آن موکول گشته است. این مسأله، نشان‏ دهنده ارزش والاى امنیت و قداست آن در آموزه‏ هاى وحیانى است. ارزش ایمان با تمام اصالت و سترگى آن، به‏ دلیل آن است که راه و وسیله‏ اى براى رسیدن به آن ارزش، یعنى امنیت است. در قرآن کریم از والاترین انسان‏ها به «الّذین آمنوا» تعبیر شده است که آن‏را به دو معنا تفسیر کرده‏ اند: نخست به معناى کسانی ‏که خود را به مقام امن رسانده ‏اند؛ و دوم، افرادى که داراى امنیت و برخوردار از آن شده ‏اند.
پاسدارى از ارزش‏ها
جایگاه و نقش نیروى انتظامى در پاسدارى از دستاوردهاى انقلاب اسلامى، در کنار دیگر نیروهاى مسلح جمهورى اسلامى ایران بر کسى پوشیده نیست. در این میان، بزرگ‏ترین وظیفه این نیرو بر اساس سخنان مقام معظم رهبرى و فرماندهى کل قوا، پاسدارى از ارزش‏هاى اصیل انقلاب اسلامى است. تحقق این وظیفه بزرگ، در سایه راهکارهایى به‏ دست می آید که مهم‏ترین آن‏ها عبارتند از: اتکال به خداى متعال در کلیه امور، اعتقاد راسخ به ولایت فقیه، ملاک عمل قرار دادن قانون، مقررات و شرع در انجام وظایف و رعایت‏ کردن شئونات اسلامى.
ویژگی ‏هاى اصیل نیروى انتظامى از دیدگاه مقام معظم رهبرى‏
اقتدار
یکى از ویژگی هاى مهمى که فرماندهى معظم کل قوا براى نیروى انتظامى بیان فرموده‏ اند، «اقتدار» است. ایشان در این زمینه می ‏فرماید: «نیروى انتظامى باید داراى اقتدار باشد. اقتدار یک امر معنوى است و با صداى کلفت و اسلحه تیز و مشت محکم تفاوت دارد. اقتدارهاى ظاهرى، در حقیقت اقتدار نیستند. باید وضعیتى به ‏وجود آید که هم نیروى انتظامى در خود احساس قدرت کند، هم آحاد ملت دریابند که پاسدار و حافظ امنیت فردى و اجتماعى آن‏ها، یک مجموعه مقتدر است و می ‏تواند از مردم دفاع کند، و هم دشمنِ مخلّ امنیت بفهمد که نیروى انتظامى مقتدر و تواناست.
عزّت‏
عزّت، دومین ویژگى تبیین‏ شده از سوى مقام معظم رهبرى براى نیروى انتظامى مطلوب است؛ یعنى این‏که نیروى انتظامى با پاک‏دامنى، پرهیزکارى و آلوده‏ نشدن به جرایم گوناگون و مادیات، در چشم مردم عزیز باشد. ایشان در این خصوص می ‏فرماید: «نیروى انتظامى باید در چشم مردم عزیز باشد. این عزّت، از رفتار نیروى انتظامى و چگونگى انجام وظیفه او ناشى می ‏شود. عزّت نیروى انتظامى به این است که پارسایى و پاک‏دامنى در تمام ارکان آن مشاهده شود و همه احساس کنند که این نیرو، پاک‏دامن است و خود را آلوده نمی ‏کند و براى عوض‏هاى قلیل و حقیر مادى و پَست، ارزشى قائل نیست. این یک امر روحى و معنوى است که براى نیروى انتظامى عزّت خواهد آورد.
احساس مهربانى و خدمت به مردم‏
رأفت و رحمت، از صفاتى است که باید در نیروى انتظامى نمود عینى بیابد. از این‏رو، نیروى انتظامى باید در کنار این‏که مأموریت‏هاى خود را با اقتدار انجام می ‏دهد، در برخورد با مردم با مهربانى رفتار کند. فرماندهى معظم کل قوا در همین راستا می فرماید: «باید در مورد مردمى که می خواهید از خانه، جاده، امنیت مرز و کسب و کار آن‏ها محافظت کنید، احساس رأفت و رحمت داشته باشید. مردم باید این معنا را لمس کنند که همان نیروى مقتدر و با صلابتى که در مقابل مخلّ امنیت، با کمال قدرت و صلابت می ‏ایستد، وقتى با مردم و افراد مظلوم مواجه می ‏شود، با رحمت و رأفت برخورد می ‏کند.
دقت و مراقبت در انجام وظیفه قانونى‏
یکى از وظایف بسیار مهم نیروى انتظامى، برقرارى نظم، اجراى قوانین و برخورد با قانون‏ شکنان است. از این‏رو، کسى که می ‏خواهد با قانون‏ شکن برخورد کند، خود باید وظایف قانونی اش را به ‏خوبى انجام دهد. مقام عظماى ولایت، حضرت آیت اللّه خامنه‏ اى در خصوص این ویژگى می ‏فرماید: «این دقت و مراقبت، از یک‏سو موجب می شود هیچ‏ یک از وظایف قانونى شما لوث نشود....و از سوى دیگر، موجب می شود هیچ‏گونه تخلّف و تخطّی اى انجام نگیرد.
درستکارى و امانت‏دارى‏
با توجه به اهمیت برقرارى نظم و امنیت داخلى و نقش نیروى انتظامى در این خصوص، لازم است همه ایرانیان به این نهاد، اعتماد و اطمینان خاطر داشته باشند. چنین امرى، رفتار درست، منحرف‏ نشدن در انجام وظیفه و امانت‏دارى نیروى انتظامى را می ‏طلبد. در سایه وجود چنین صفاتى در کارکنان آن، اعتماد عمومى و همکارى مردم با این نیرو گسترش خواهد یافت. فرماندهى معظم کل قوا در مورد این ویژگى می ‏فرماید: «امروز، مردم شما را امین می ‏شمارند. در دوران انقلاب، نیروهاى انتظامى امین مردمند. باید به وظیفه این امانت به‏ طورکامل عمل کنید. آن کسانی که خداى ناکرده در این کسوت مقدس، بر خلاف مقتضاى امانت عمل می کنند، باید وجدانشان به‏ شدت سرافکنده باشد.
دفاع از ارزش‏هاى اسلامى‏
یکى از والاترین وظایف و ویژگى‏ هاى نیروى انتظامى، پاسدارى از ارزش‏هاى اسلامى است. نیروى انتظامى باید با کسانى ‏که ارزش‏هاى اسلامى و دستاوردهاى انقلاب را خدشه‏ دار مى‏ سازند، برخورد و مقابله کند. مقام معظم رهبرى در مورد این وظیفه مهم مى‏ فرماید: «بزرگ‏ترین وظیفه نیروى انتظامى، حفظ ارزش‏هاست. هرگاه مردم، یک نفر از شما را چه در پاسگاه‏هاى دورافتاده و در خیابان‏هاى مرکز کشور و چه در شهرها و روستا و جاده مشاهده کنند، باید مظهرى از تقوا و پرهیزکارى و معنویت و دورى از فساد و دشمنى با هرگونه کج‏روى را در وجود شما ببینند. آن کسى‏که اهل فساد و بى‏تقوایى و رشوه‏دادن و رشوه‏گرفتن است، باید از شما بترسد و آن کسى‏که متقى است، باید با دیدن شما شاد و دل‏گرم و امیدوار بشود و احساس کند محیط جامعه، محیط خوبى است و مى‏شود در آن تنفّس و زندگى کرد. ایشان هم‏چنین در جاى دیگرى مى‏فرماید: «اگر مجموعه‏اى با قدرت و عزّت در میان مردم ظاهر شد، همه باید بدانند که این مجموعه، بنا دارد از ارزش‏هاى اسلامى دفاع کند. در درون نیروى انتظامى باید ارزش‏هاى اسلامى، معیار و میزان باشد.
نیروى انتظامى و تعامل با مردم‏
هم‏بستگى، انسجام ملى و عمومى و نیز آرامش گسترده، حاصل وجود نظام عقیدتى مسلّط در جامعه است. هر قدر نیروى انتظامى بتواند با این نظام، صادقانه مرتبط شود، با آن احساس همدلى کند و خود را متعلق به آن بداند، اعتماد عمومى را بیشتر به خود جلب خواهد کرد. نیروى انتظامى باید در این راستا، به وضعیتى خاص برسد؛ یعنى در عین حفظ استقلال، فاصله بسیار کمى با مردم داشته باشد. لازمه تحقق این امر مهم آن است که دولت در تصحیح نگرش مردم راجع به نیروى انتظامى تلاش کند تا زمینه همکارى مردم و پلیس فراهم آید. در حال حاضر با اقدامات صورت‏ گرفته در ایجاد زمینه‏ هایى مناسب در ابعاد فرهنگى و تبلیغى، میزان تعامل مردم و نیروى انتظامى، افزایش چشم‏گیرى داشته و مهم‏ترین اثر آن، کاهش ارتکاب جرایم و متلاشى‏ شدن باندهاى کوچک و بزرگ بزهکارى در سطح جامعه بوده است.
سبک زندگى اسلامى در تاثیر و تأثر با عملکرد نیروى انتظامى‏
سبک زندگى به تمامى اصول و مبانى که متن و بطن حیات اجتماع و انسان را شکل مى ‏دهد، اطلاق مى‏ گردد که از ارزش دینى و عرفى جامعه نشأت مى‏ گیرد و سبک و سلوک زندگى حاکم بر جوامع، نمایانگر فرهنگ، جهان‏بینى و اعتقادات آن جامعه است که در شیوه وقوع حیات افراد جامعه تبلور مى‏ یابد. به‏ همین‏ جهت پیروى مردم یک جامعه از سبک و شیوه زندگى اصیل و بومى، لازمه پیشرفت اقتصادى و اجتماعى بوده و رواج ارزش‏هاى غربى و فرهنگ بیگانه در جامعه، مانعى در مسیر رشد و توسعه و موجب غفلت از هنجارهاى اجتماعى و فرهنگ دینى و در نهایت عقب‏ ماندگى اقتصادى و اجتماعى مى‏ شود. با توجه به این‏که ارزش‏ها و فرهنگ غربى با هنجارها و اعتقادات در تضاد مى‏ باشد، بسط سبک زندگى غربى مانعى بزرگ در مسیر تحقق پیشرفت و توسعه تلقى مى‏ شود. از طرفى شیوه و سلوک زندگى اسلامى باید در بطن جامعه، درونى شود و اصول و احکام دینى زمانى مى‏ تواند به‏ طورکامل در جامعه اجرا شود که سبک زندگى اسلامى در بین اعضاى جامعه گسترش یابد و اینجاست که عملکرد و حوزه عمل نیروى انتظامى تقارب جدى با مقوله سبک زندگى پیدا مى‏ کند. مقام معظم رهبرى در بیانات مهمشان در زمینه سبک زندگى و بیان مصادیق ضعف هاى موجود جامعه در این خصوص، چندین مورد که به‏ نوعى به حیطه وظایف نیروى انتظامى مربوط مى‏ شود را ذکر نمودند که برخى از آن‏ها عبارتند از:
- رفتار ما با پلیس؛
- چرا در برخى از بخشهاى کشورمان روى ‏آوردن جوانها به مواد مخدر زیاد است؛
- چرا در زمینه فرهنگ رانندگى در خیابان ما مردمان منضبطى به‏ طورکامل نیستیم؛
- در محیط اجتماعى، برخى پرخاشگرى مى ‏کنند؛
- حقوق افراد را چقدر مراعات مى‏ کنیم؛
- چقدر به قانون احترام مى‏ گذاریم و علت قانون‏ گریزى چیست؟
- انضباط اجتماعى چقدر در جامعه وجود دارد؛
روشن است که مصادیق سبک زندگى همان‏ گونه‏ که مقام معظم رهبرى در این سخنرانى تصریح فرموده و خواستار تکمیل لیست مصادیق عرصه‏ هاى مختلف آن شدند، مصادیق فراوان دیگرى دارند و آنچه بر اهمیت این مقوله مى‏ افزاید، تعابیر رهبرى معظم است که از این امر حکایت مى‏ کند. به‏ عنوان مثال معظم له در خصوص منضبط نبودن در زمینه فرهنگ رانندگى فرمودند: این آسیب بزرگى است، رفت ‏و آمد در خیابان یکى از مسایل ماست، مسأله کوچکى هم نیست، مسأله اساسى است. هم‏چنین ایشان پس از ذکر قانون ‏گریزى فرمودند: قانون‏ گریزى یک بیمارى خطرناکى است.
نقش و جایگاه نیروى انتظامى در سند چشم‏انداز توسعه 1404
به ‏نظر مى ‏رسد بتوان ویژگى ‏هاى نیروهاى انتظامى - امنیتى در افق سند چشم‏انداز 1404 جمهورى اسلامى ایران را به شکل ذیل خلاصه کرد:
در سایه تحقق اهداف چشم‏ انداز، اقتدار نهادهاى مسؤول امنیت داخلى از مردم ناشى مى‏ شود و پلیس سالیانى است از مردم، با مردم و براى مردم؛ برقرارى نظم و امنیت عمومى با رعایت حقوق و آزادى‏ هاى فردى و ایجاد تعادل و توازن بین این دو مقوله انجام خواهد پذیرفت که برخى از قالبهاى اجرایى آن عبارتست از:
- پلیس تعدد و تکثر آرا و عقاید را به رسمیت مى‏ شناسد و به‏ معناى واقعى، آن‏را موجب تقویت امنیت مى‏ داند.
- مردم به توانایى پلیس اطمینان داشته و اخبار مربوط به جرایم و حتى موارد مشکوک را سریعاً اطلاع مى ‏دهند.
- پلیس خود را ملزم به رعایت حقوق و آزادى همگان حتى متهمان و مجرمان دانسته و به بررسى چرایى پدیده‏ هاى نا امنى مى‏ پردازد.
- تأکید بر پیشگیرى است و توسل به سخت‏ افزارهاى امنیتى و ابزار کیفرى محدود است.
- پیگیرى تدابیر متعدد براى حمایت از بزه‏دیدگان و افراد در معرض خطر.
- برقرارى ارتباط نزدیک و قانونمند با رسانه‏ ها و ارائه آموزش‏هاى امنیتى.
- تأکید بر ارتباط عمیق و عاطفى با جامعه و پیروى از الگوهاى مدنى.
- احساس مسؤولیت متقابل پلیس و شهروندان و جلب حس مشارکت همگانى از سوى پلیس.
وظایف نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران
ماموریت و وظایف نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران عبارت است از :
-استقرار نظم و امنیت و تامین آسایش عمومی و فردی.
-مقابله و مبارزه قاطع و مستمر با هر گونه خرابکاری، تروریسم، شورش و عوامل و حرکتهایی که مخل امنیت کشور باشد، با همکاری وزارت اطلاعات.
-تامین امنیت برای برگزاری اجتماعات ، تشکلها، راهپیماییها، و فعالیتهای قانونی و مجاز و ممانعت و جلوگیری از هر گونه تشکل و راهپیمایی و اجتماع غیر مجاز و مقابله با اغتشاش، بی نظمی و فعالیتهای غیر مجاز.
-اقدام لازم در زمینه کسب اخبار و اطلاعات در محدوده وظایف محوله و همکاری با سایر سازمانها و یگانهای اطلاعاتی کشور در حدود وظایف آنها.
-حراست از اماکن ، تاسیسات ، تجهیزات و تسهیلات طبقه بندی شده غیر نظامی و حفظ حریم آنها به استثنا موارد حساس و حیاتی به تشخیص شورای عالی امنیت ملی ، که به عهده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خواهد بود.
- حفاظت از مسئولین و شخصیتهای داخلی و خارجی در سراسر کشور به استثنا داخل پادگانها و تاسیسات نظامی، مگر در مواردی که بنا به تشخیص شورای عالی امنیت ملی اصل انقلاب و یا دستاوردهای آن در معرض خطر باشد که به عهده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خواهد بود.
-جمع آوری سلاح و مهمات و تجهیزات غیر مجاز و صدور پروانه نگهداری و حمل سلاح شخصی و نظارت بر نگهداری و مصرف مجاز مواد ناریه با هماهنگی وزارت اطلاعات برابر طرح های مصوب شورای امنیت کشور.
-انجام وظایفی که بر طبق قانون به عنوان ضابط قوه قضائیه به عهده نیروی انتظامی محول است از قبیل:
الف ـ مبارزه با مواد مخدر.
ب ـ مبارزه با قاچاق.
ج ـ مبارزه با منکرات و فساد.
د ـ پیشگیری از وقوع جرم.
ه ـ کشف جرایم.
و ـ بازرسی و تحقیق.
ز ـ حفظ آثار و دلایل جرم.
ح ـ دستگیری متهمین و مجرمین و جلوگیری از فرار و اختفا آنها.
ط ـ اجرا و ابلاغ احکام قضایی.
-انجام امور مربوط به تشخیص هویت و کشف علمی جرایم.
- مراقبت و کنترل از مرزهای جمهوری اسلامی ایران ، اجرای معاهدات و پروتکلهای مصوبه مرزی و استیفای حقوق دولت و اتباع مرزنشین جمهوری اسلامی ایران در مرزها و محدوده انحصاری اقتصادی دریاها.
- اجرای قوانین و مقررات مربوط به گذرنامه(بجز گذرنامه سیاسی و خدمت) و ورود و اقامت اتباع خارجی (با هماهنگی وزارت امور خارجه در مورد اتباع خارجی تحت پوشش دیپلماتیک) با هماهنگی وزارت اطلاعات (در مورد ورود و خروج و اقامت اتباع خارجی و صدور گذرنامه.
- اجرای قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و امور توزیع و حفظ حریم راههای کشور.
-اجرای قوانین و مقررات وظیفه عمومی.
-نظارت بر اماکن عمومی و انجام سایر امور مربوط به اماکن مذکور برابر مقررات مصوب.
-همکاری با سایر نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در مواقع لزوم و بنا به دستور.
-همکاری با دبیرخانه پلیس بین الملل (اینترپل(
-همکاری با وزارتخانه ها، سازمانها، موسسات و شرکتهای دولتی و وابسته به دولت، بانکها و شهرداریها در حدود قوانین و مقررات مربوط.
- همکاری با سازمانهای ذیربط در جهت ایجاد و توسعه زمینه های فرهنگی لازم به منظور کاهش جرائم و تخلفات و تسهیل وظایف محوله.
-انجام امور امدادی و مردم یاری در مواقع ضروری ضمن هماهنگی با مراجع ذیربط.
-سازماندهی ، تجهیز، آموزش یگانهای انتظامی و آماده کردن آنها جهت اجرای ماموریتهای محوله.
-تامین و حفاظت تاسیسات ، سربازخانه ها و قرارگاه های مربوط.
- تامین دفاع هوایی تاسیسات و نقاط حساس مربوط، در حد برد سلاح ضد هوایی سازمانی، با هماهنگی و کنترل عملیاتی نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران.
-تامین نیازهای پزشکی پرسنل و اداره بیمارستانها و درمانگاههای مربوط.
-تهیه طرح نیازمندیهای لجستیکی و اقدام در جهت تهیه و خرید اقلام و خدماتی که از سوی فرماندهی کل نیروهای مسلح به عهده نیروی انتظامی واگذار می گردد. همچنین اقدام جهت خرید املاک و احداث تاسیسات مورد نیاز برابر طرحهای مصوب.
-تلاش مداوم و مستمر در جهت حفظ و صیانت سازمان در زمینه های امنیتی.
-تلاش مداوم و مستمر در جهت حاکمیت کامل فرهنگ و ضوابط اسلامی در نیروی انتظامی.
برخی از فعالیت‏های نیروی انتظامی
اشاره: تأمین امنیت، تحکیم نظم و اجرای قانون و عدالت، از مهم‏ترین ارکان ثبات و سلامت نظام اجتماعی و سیاسی است. در کشور ما، بخش عمده این وظیفه، بر عهده نیروی انتظامی است. با نگرش کلی بر وظایف نیروی انتظامی، از گستردگی فعالیت‏های آن آگاه شد. این تنوع و تعدد وظایف، در هیچ‏یک از نیروهای نظامی و سازمان‏های غیرنظامی جمهوری اسلامی ایران دیده نمی‏شود. در این مقاله، به برخی از فعالیت‏های گوناگون نیروی انتظامی می‏پردازیم.
پلیس ایران
هر حکومتی، نیازمند نظم و امنیت است. کشور ما نیز انواع نظام‏های نظم و امنیت را در طول تاریخ آزمایش کرده است. البته نظام نوین نظم و امنیت داخلی؛ یعنی سازمان پلیس ایران، به حدود یکصد سال پیش برمی‏گردد؛ زمانی که ناصرالدین شاه با مشاهده پلیس نوین اروپا و استخدام یک مستشار بلژیکی به نام کنت دوبینو، نخستین نظام پلیسی جدید ایران را پایه‏ گذاری کرد. پلیس ایران، مدت‏های طولانی از دو بخش پلیس شهری و ژاندارمری تشکیل شده بود. در سال 1370، نیروهای گوناگون

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود