1 دی 1393
شماره خبر: 134095

تاثیر آب و هوا در تصادفات جاده ای

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

تاثیر آب و هوا در تصادفات جاده ای


سایت نیروی انتظامی جمهوری اسلامی بخش استان البرز روز دوشنبه در گزارشی به قلم سرهنگ 'همایون شریفی ' فرمانده راهنمایی و رانندگی استان البرز نوشت : تصادفات جاده ای یکی از اصلی ترین عوامل مرگ میر و صدمات جانی و مالی در کشور محسوب می شود.
در این گزارش آمده است: در اثر تصادفات روزانه تعداد کثیری از مردم در ایران جان خود را از دست می دهندکه این امر فاجعه ای ملی محسوب می شود. عوامل متعددی ممکن است در بروز تصادفات نقش داشته باشند که از جمله آنها می توان به مشکلات ناشی از طراحی هندسی جاده شرایط و عوامل انسانی اشاره کرد. از میان عوامل محیطی که ایمنی و پایداری حمل نقل را تحت تاثیر قرار می دهند میتوان به نقش پدیده های اقلیمی همچون بارندگی یخبندان باد و مه اشاره کرد. تاثیر سه متغیر عمده هواشناسی(برف ، باران و میانگین درجه حرارت ) در تصادفات جاده ای نتایج نشان می دهد که به ترتیب بارش ، میانگین درجه حرارت و برف در بروز سوانح جاده ای از اهمیت بسیاری برخوردار هستند. ایمنی عبور و مرور یکی از اصول اساسی در مهندسی ترافیک و برنامه ریزی حمل و نقل است ، به طوری که در کشورهای توسعه یافته همگام با توسعه سایر بخشهای مهندسی ترافیک ، موضوع ایمنی نیز مورد توجه قرار گرفته و با انجام مطالعات و تسهیلات لازم ، سعی شده است که تصادفات و پیامدهای ناشی از آن تا حد ممکن به حد اقل برسد. عوامل متعددی ممکن است در بروز تصادفات نقش داشته باشند ، از جمله آنها می توان به مشکلات ناشی از طراحی هندسی جاده ، شرایط محیطی و عوامل انسانی اشاره کرد. از میان عوامل محیطی که ایمنی و پایداری حمل ونقل را تحت تاثیر قرار می دهد ، می توان به نقش پدیده های اقلیمی همچون بارندگی ، یخبندان ، باد و مه اشاره کرد که در آنها آثار شرایط جوی بر تصادفات جاده ای به طور مستند و منطقی شناسایی شده است. با آنکه مطالعات بسیار در زمینه نقش عوامل اقلیمی در تصادفات جاده ای انجام شده است ، اما به وفور شواهدی از آثار عوامل جوی نظیر باران ، برف و یخبندان به عنوان عامل مهم و موثر در این تصادفات یافت می شود . برسی تاثیر سه متغیر عمده هواشناسی (برف ، باران و درجه حرارت). در زمینه تاثیر عناصر اقلیمی در تصادفات جاده ای مطالعات گسترده ای در سال های اخیر صورت گرفته است که از میان آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد: با بررسی تاثیر آب و هوا در تصادفات جاده ای ، باران به عنوان یک متغییر آب و هوایی مهم در بروز تصادفات جاده ای می باشد با تحلیل نسبت بین بارش و تصادفات جاده ای ارتباط خطی مثبت بین تصادفات و مقدار باران وجود دارد . با افزایش مقدار باران میزان تصادفات تا 6% افزایش می یابد. با ارزیابی اثر آب و هوا و فصول در نوسان تصادفات می توان فهمید که در روزهای بارانی تصادفات تا 2 برابر روزهای خشک افزایش می یابد. بررسی میزان خطر تصادفات در آب و هوای بارانی ، تاثیر لغزنده بودن جاده بر میزان تصادفات ، مواقعی که جاده مرطوب و لغزنده است نسبت به مواقع خشک نشان می دهد که تصادفات تا 3 برابر افزایش می یابد.
توصیه به رانندگان :
1- پیش از رانندگی از وضعیت هوا در مسیر ، مدت زمان حرکت ، وضعیت جاده ها و مسیر حرکت مطلع شوید و به توصیه های پلیس راه توجه کنید.
2- رانندگان موقع حرکت در شرایط برفی و لغزنده بودن معابر از ترمز ناگهانی پرهیز کنند.
3- فاصله طولی از خودرو جلویی و سرعت مطمئنه را رعایت کنند.
4- سیستم گرمایشی سالم باشد تا از عرق کردن شیشه ها جلوگیری شود.
5- گرم کن شیشه عقب و برف پاک کن بدون مشکل باشد.
6- در چنین وضعیتی از دنده سنگین استفاده شود .
7- قبل شروع فصل سرما در آب رادیاتور ضد یخ اضافه شود .
8- در جاده هایی که جدا کننده فیزیکی در وسط جاده نباشد بخصوص در هوای مه آلود از منتهی الیه سمت راست جاده استفاده شود.
9- در هوای برفی و بارانی از گردش و انحراف های ناگهانی خودداری شود.
10- از فشار دادن ناگهانی پدال گاز یا برداشتن پا از روی آن خودداری شود.
11- در موقع لیز خوردن فرمان خودرو را محکم گرفته و به سمتی که عقب خودرو به آن سمت می چرخد فرمان را بچرخانید.
12- از سبقت گرفتن در جاده برفی پرهیز گردد.
13- لباس گرم و راحت بپوشید .
14- در صورتی که از سالم بودن باطری خودرو مطمئن نیستید آن را تعویض نمائید.
15- اگر سیستم الکترونیکی و برق خودرو چه از لحاظ سامانه احتراق و سیم های رابط و محفظه توزیع بنزین (انژکتور) یا چراغها دچار مشکل است اقدام به رفع آن نمایید.
16- فشار باد لاستیکها برای روزهای برفی ، یخبندان و بارانی تنظیم گردد.
17- داشتن زاپاس سالم در سفر ها الزامی است .
18- سیستم ترمز خودرو از لحاظ سیستم ABS ، لنت ها ، ترمز دستی و روغن ترمز مورد بررسی قرار گیرد.
19- وسایل ارتباطی همراه داشته باشید تا در صورت نیاز به امداد بتوانید از آن استفاده کنید.
20- سعی کنید باک خودرو شما بخصوص در سفرهای زمستانی پر از بنزین باشد.
21- در صورت نیاز در روز های برفی از عینک آفتابی استفاده کنید.
22- پوشاک گرم ، پتو و مواد خوراکی (کنسرو شده ) همراه داشته باشید.
23- به پیامهای تابلوهای کنار جاده توجه شود و در صورت نیاز به توقف خارج از سطح سواره رو و پارکینگها توقف شود.
24- چراغهای هشدار دهنده ، تابلو هشدار دهنده ، چراغ قوه ، فندک ، سیم بوکسل ، بیلچه و آب همراهتان باشد.
25- گرم کردن صبحگاهی موتور خودرو به صورت درجا سبب فرسایش شدید موتور و خرابی زودرس آن می شود. پس از روشن کردن موتور به آرامی حرکت کرده و چند کیلومتر اول را به آهستگی و با دنده سنگین حرکت کنید.
26- لاستیک ها یخ شکن یا مجهز به زنجیر چرخ باشند.
27- از مناسب بودن اندازه زنجیر چرخ با تایر خودروی خود اطمینان حاصل کنید .
28- در حالی که زنجیر چرخ بسته اید نباید با سرعت بیش از 40 کیلومتر در ساعت برانید افزایش و کاهش ناگهانی سرعت همراه با زنجیر چرخ بسیار نامطلوب است .
29- دقت داشته باشید برای فاصله با اتومبیل جلوئی در زمان خشکی جاده به ازای هر 15 کیلومتر سرعت در ساعت فاصله به اندازه یک طول اتومبیل ( حدود 6 متر) نیاز است و در سرعت بالا و یا در شرایط جوی نامساعد این فاصله افزایش می یابد به طور مثال خودرویی در برف در حال حرکت است به ازای هر 15 کیلومتر سه برابر طول خودرو باید از خودروی جلویی فاصله بگیرد و اگر در روی یخ حرکت کند 6 برابر طول خودرو باید فاصله بگیرد به طول مثال باسرعت 30 کیلومتر در ساعت 12 برابر طول خودرو بایداز خودروی جلویی فاصله بگیرد.
30- بطور کلی خودرو از نظر فنی سالم باشد.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود