7 دی 1393
شماره خبر: 134360

رسم مهمانوازی روزهای برفی؛ نمک های شنی نیست

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

رسم مهمانوازی روزهای برفی؛ نمک های شنی نیست


برف، سپیدی خاطره هایی است که گرچه جنسش سرد است اما به گرمی در ذهن هایمان می نشیدند. یادش بخیر برف و انتظار برای تعطیلی مدارس، سر خوردنها، حتی یادش بخیر برف و دست و پا شکستنها، برف و سرماخوردنها... دستهایمان را یادت بیاور، وقتی به اصرار دوست داشتیم دانه برفی را بگیریم...
برف، سپیدی خاطره هایی است که گرچه جنسش سرد است اما به گرمی در ذهن هایمان می نشیدند. یادش بخیر برف و انتظار برای تعطیلی مدارس، سر خوردنها، حتی یادش بخیر برف و دست و پا شکستنها، برف و سرماخوردنها... دستهایمان را یادت بیاور، وقتی به اصرار دوست داشتیم دانه برفی را بگیریم و برف چه نازک نارنجی تا بر دستهایمان می نشست از خجالت آب می شد. زمستان فصل انتظار برف از راه رسیده، دلمان لک زده برای آدم برفی هایی که با دستهای یخ زنده، کج وماوج می ساختیم. برف که می آید، سپیدی اش رنگ زندگی را روشن می کند، کاش زمستان مثالی برای یخ زدگی و دلسردی و بی رحمی نباشد، برف هم سبز است همانقدر که بهار. جای پاهایمان چقدر به قواره سپید برف می آید، انگار رفت و آمدهایمان در جایی از زمین ثبت می شود و می توان به راحتی گام های رفته را شمرد... تو را نمی دانم اما خود دلگیر می شوم وقتی برف، فرزند سپید چهار فصل زندگی در کوتاهی زمستان بی آنکه خاطره برایم باشد، گم می شود... برف که می آید، هم خدا را شکر می کنیم و هم برای آب شدنش تلاش! این بزرگترین تضاد با حس خوب و شیرین برف بازی و خاطره سازی و برف عامل شادی زمستان است... وقتی برف را دوست داریم، آمدنش را انتظار می کشیم اما وقتی آمد و بر زمین نشست، برای رفتنش نمک می پاشیم... چگونه مهمانوازهایی هستیم! برف تو حق داری نیایی وقتی کودکان را برای استقبالت آماده نمی کنیم و سعی داریم هر چه تو با ذوق و شوق از آسمانت می باری ما نمک و شن بر راه آمدنت می پاشیم... معاون خدمات شهر شهرداری کرج در خصوص تبعات ناشی از استفاده مخلوط نمک، شن و ماسه، بیان کرد: در ایران شیوه مرسوم برای یخ زدایی در سطح معابر شهری استفاده از ماسه و نمک است، بر این اساس استفاده بی رویه ماسه و نمک طی سالهای گذشته در سطح معابر شهری استفاده از ماسه و نمک می باشد. بر این اساس استفاده بی رویه ماسه و نمک طی سالهای گذشته در سطح شهر سبب وارد شدن صدمات جدی و متعددی به محیط زیست شهری می شود و به تبع آن خسارات مالی جبران ناپذیری را به ساختار شهری وارد می کند. این آسیبها شامل آلودگی آب، شور شدن آبهای سطحی و زیرزمینی، آلودگی خاک، تخریب بافت خاک، آلودگی هوا، پخش شدن ذرات ماسه در هوا، نابودی فضای سبز، آسیب آوردن به درختان کنار معابر و پوشش چمن، تخریب روسازها از جمله آسفالت، بتون، سنگ فرشها، ابنیه تاریخی و ... می شود. حسن مدیرروستا، افزود: علاوه بر این، استفاده از نمک و شن برای آب کردن برف موجب صدمه زدن به خودروها و عابرین در اثر پاشش ماسه می شود که رفع آن مستلزم صرف هزینه و زمان مضاعف برای شهرداری ها و سازمان های مرتبط با شهروندان می باشد. وی با اشاره تاکید شهردار کرج بر انجام عملیات زمستانی با بیان اینکه انجام این مهم از جمله وظایف ذاتی حوزه خدمات شهری است، گفت: برای آمادگی بیشتر در ارائه خدمات رسانی و اجرای عملیات زمستانی، برنامه ریزی و اقدام لازم از سوی این معاونت بعمل آمده است؛ در این راستا همچنین دستورالعمل اجرایی عملیات زمستانی تدوین و ضمن ابلاغ مقرر شد، در فصل زمستان به لحاظ حفظ محیط زیست و کاهش اثرات مخرب بر محیط زیست شهری از ماسه و نمک کمتری برای مهار برف و یخ زدگی استفاده شود.
اجرای طرح یخ زدایی با کلریدکلسیم و استات کلسیم و منیزیم
معاون خدمات شهری شهرداری کرج افزود: این حوزه در قالب طرح کاهش مصرف ماسه و نمک و استفاده از مواد یخ زدای جدید در نظر دارد، در زمستان جاری بصورت آزمایشی در برخی معابر شهری برای جلو گیری از یخ زندگی به جای استفاده از نمک از مواد یخ زدای دیگری که اثرات مخرب زیست محیطی کمتر و اثر بخشی بیشتری در ذوب یخ و برف نسبت به نمک و ماسه دارند، استفاده شود. مدیرروستا عنوان کرد: در قالب این طرح آزمایشی در مناطق 3 و 12 شهر کرج از محلول پاشی کلریدکلسیم و در معابر منطقه 1 از استات کلسیم منیزوم اسفاده می شود؛ مواد یخ زدای ذکر شده موجب افزایش کارآیی و تسریع عملیات ذوب یخ، برف و کاهش 30 درصدی در میزان مصرف نمک، هزینه های نمک پاشی و اثرات مخرب زیست محیطی می شود.
لزوم رفتار سازی مناسب برای مواجه شهروندان با برف و یخ زمستانی
معاون خدمات شهری شهرداری کرج با تاکید بر لزوم رفتار سازی مناسب برای مواجه شهروندان با برف و یخ زمستانی، عنوان کرد: آموزش در خصوص استفاده کمتر از مخلوط نمک و ماسه امری ضروری است؛ بر این اساس به لحاظ اثربخشی و افزایش نقش آموزش و اطلاع راسانی در رفتار سازی شهروندان و جلب مشارکت آنان در ایام بحرانی در مواجهه با برف و یخ بسار حائز اهمیت است؛ بر این اساس باید سطح اطلاع رسانی بگونه ای باشد تا شهروندان با آمادگی بیشتر و استفاده از تجهیزات زمستانی در شهر حضور یابند. مدیرروستا اظهارداشت: با انجام این مهم خانواده ها نیز تشویق می شوند که در روزهای برفی با حضور در پارکها، فضای مناسبی را برای فرزندان خود با هدف خاطره سازی و هویت سازی رقم بزنند. به گفته وی، موفقیت و مثمر و ثمر بودن عملیات زمستانی به آمادگی در مواجهه با پیامدهای ناشی از بارش برف و آسیب کمتر به محیط زیست شهری بستگی دارد. لذا جهت تحقق موارد ذکر شده انجام یکسری از اقدامات و اطلاع رسانی در خصوص بارش برف و عملیات زمستانی ضروری می باشد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود