17 دی 1393
شماره خبر: 135085

رویای شیـرین

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

رویای شیـرین


روزنامه ' پیام آشنا ' چاپ البرز روز سه شنبه در ستون مقالات خود در گزارشی با عنوان 'رویای شیرین ' به موضوع اجرای پروژه قطار شهری کرج پرداخت .
در این گزارش به قلم 'حمیده کشاورز' آمده است: چند روز پیش باز هم در خبری، از آرزوی دیرینه سوار شدن احتمالی البرزنشینان به قطار شهری کرج سخن به میان آمده و برای باورپذیرتر شدن این وعده تکراری، به تزریق بودجه های میلیاردی به این طرح نیز اشاره شده بود که خواسته و ناخواسته رویای شیرین متروسواری در این کلانشهر را در ذهن ها تداعی و تقویت می کرد. به طور قطع کسی شک ندارد که قطار شهری کرج، عظیم ترین و پرهزینه ترین طرح تاریخ این کلانشهر است، اما به یاد داشته باشیم که 12 سال پیش در چنین روزهایی، سازمان قطار شهری کرج و حومه فعالیت خود را آغاز کرد و همین چند روز پیش بود که وارد سیزدهمین سال شد و معلوم نیست این سال شمار تا چند ورق خواهد خورد. باری، مرور پیشینه این عظیم ترین طرح تاریخ کرج نشان می دهد که سازمان قطار شهری کرج و حومه در اول دی ماه سال 1380 به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد و عملیات آن در نهم آبان ماه سال 1382 اجرایی شد، این در حالی است که اجرای طرح قطار شهری در سایر کلانشهرهای کشور از جمله تبریز نیز همزمان و حتی کمی دیرتر از کرج آغاز شد، اما هموطنان تبریزی از اوایل امسال لذت سوار شدن به مترو دستکم در چند ایستگاه و به طور آزمایشی را چشیدند. بگذریم که طی این سالها به خصوص چند سال اخیر بارها برخی مسوولان و مدیران استان البرز و مدیریت شهری کرج وعده قرار گرفتن واگن روی ریل قطار شهری این کلانشهر و بهره برداری از حداقل دو سه ایستگاه را داده اند، دریغ که تاکنون به این وعده وفا نشده است. حال اگر بخواهیم بی تعارف داوری کنیم، این درست است که کمبود اعتبار و به ویژه اعتبارهای ملی، علت اصلی تاخیر در اجرای طرح قطار شهری کرج بوده است، اما ضعف مدیریتی در اجرای این طرح نیز قابل اغماض نیست، همانگونه که حدود یک سال پیش، یکی از مقام های ارشد سابق استان البرز درباره قطار شهری کرج گفته بود، از یک دهه پیش تاکنون فقط 15 کیلومتر تونل قطار شهری در کرج حفر شده است که حفر این مقدار می بایست ظرف مدت دو و نیم سال انجام میشد.
بد نیست این را هم بدانیم که براساس مطالعات انجام شده، معیار ضرورت استفاده از قطار شهری در کلانشهرها، وجود حداقل 10 هزار مسافر در ساعت اوج ترافیک است که در برخی مسیرها این تعداد به بیش از 15 هزار و حتی 30 هزار مسافر می رسد، اکنون می توان تصور کرد، اگر قطار شهری کرج به بهره برداری برسد، چه جمعیتی را می تواند جابجا کند و چه حجمی از ترافیک را کم خواهد کرد، شاهد مثال اینکه اکنون روزانه بیش از 300 هزار نفر با مترو کرج، تهران و بالعکس جابجا می شوند. راستش صرف نظر از مترو کرج- تهران، چنین به نظر می رسد که گویا البرزنشینان در استفاده از حمل و نقل ریلی همواره باید با موانعی مواجه باشند، چرا که مترو کرج-هشتگرد نیز به سرنوشت مشابه قطار شهری کرج دچار شد و وعده های متعدد برای بهره برداری از آن تاکنون محقق نشده است، هرچند طبق آخرین وعده داده شده، امیدواریم در دهه فجر امسال شاهد راه اندازی آزمایشی مترو کرج-هشتگرد باشیم. حال که حرف از تحقق وعده ها شد، ایجاب می کند که ما هم وعده جناب ترکاشوند، شهردار کرج مبنی براینکه شهروندان این کلانشهر می توانند تا پایان سال آینده در برخی ایستگاه ها سوار مترو شوند را تکرار کنیم و امیدوار باشیم که این بار دیگر فرق می کند و آنگونه که شهردار کرج گفته است، شهرداری این کلانشهر قرار است بدون کمک پنجاه درصدی دولت از محل اعتبارهای ملی و حتی با فروش زمین های سرمایه ای شهرداری، هر طور شده این عظیم ترین و پرهزینه ترین طرح تاریخ کرج را به بهره برداری برساند. و دست آخر با اذعان به اینکه همین خبر به نقل از شهردار کرج در رسانه ها، ما را به صرافت نوشتن این مطلب انداخت، بر این باوریم که به رغم همه فراز و فرودها و تاخیرهای طولانی در روند اجرای طرح قطار شهری کرج، جامه عمل پوشاندن به رویای شیرین البرزنشینان برای سوار شدن به مترو توسط هر مسوول یا مدیری، می تواند به نقطه عطف و اثری ماندگار در کارنامه او بدل شود، حال باید نشست و دید که این رویای شیرین چه زمانی و توسط چه کسی تحقق خواهد یافت. توضیح اینکه: اهالی رسانه همیشه براینکه عکس و تصویر گویاتر از شرح و نوشته است، اتفاق نظر داشته اند. از این رو نقشه خطوط قطارشهری کرج ضمیمه این مطلب شده و پیشنهاد می شود به خط سبز یعنی خط دو قطار شهری با دقت بیشتری نگاه کنید، این همان خطی است که شهردار قول داده چند ایستگاه از آن تا پایان سال آینده به بهره برداری برسد.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود