5 اسفند 1394
شماره خبر: 159285

کرج بَنر باران شد

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

کرج بَنر باران شد


رقابت کاغذی نامزدهای انتخاباتی روی دیوارهای شهر کرج و بَنر باران شدن شهر حکایت از شعارها و وعده های جای گرفته در قاب پوسترهایی دارد که مردم امیدوارند این وعده ها تحقق یابند.
بیست و نهم بهمن ماه جاری وقتی رقابت کاغذی نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی و همچنین مجلس خبرگان رهبری در کشور، استان البرز و کلان‌شهر کرج آغاز شد در چشم بر هم زدنی دیوارهای شهر پُر شد از پوستر های قد و نیم قد با رنگ و لعاب فراوان که روی هر کدامشان شعارهای از جنس تزریق امید به مردم نوشته شده بود. روز سی ام بهمن دیوارهای شهر در رقابت کاغذی به نامزدها باختند به طوری که در مرکز شهر جای خالی برای چسباندن یک آگهی ترحیم هم پیدا نمی شد اما در این میان برخی حامیان نامزدها دست به رقابتی زدند که کمتر رنگی از اخلاق در آن دیده می‌شد چرا که برای پررنگ تر دیده شدن پوستر خود را روی پوستر رقبا می چسباندند. روزهای نخست تبلیغات دست پاچگی خاصی میان حامیان نامزدها دیده می شد نصب بَنرها در شهر کرج تا آنجایی پیش رفت که یکی از مسئولان شهر زبان به انتقاد باز کرد و گفت برخی نامزدها گویا قصد موکت کردن شهر آن هم با بَنر را دارنداز شمال شهر تا آخرین محله در جنوب، از غرب شهر گرفته تا شرقی ترین محله پر از بَنرهای دو نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی شده است به طوری که حجت الاسلام محمدحسین روحی یزدی، رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان البرز و با تاکید بر اینکه در قانون آمده است بَنر باید رو به روی ستاد انتخابات نامزدها نصب شود، گفت: این در حالی است که در سطح شهر کرج می بینیم که بَنرهای زیادی نصب شده و مصداق تخلف است. اما نصب بنرهای مختلف نامزدها در نقاط مختلف شهر در روزهای اخیر تا به آنجا پیش رفت که صدای اعتراض شهروندان درآمد و محمدتقی ایرانی فرماندار کرج وارد میدان شد و با همراهی کمیته امحاء نسبت به جمع‌آوری بنرهای تبلیغاتی نامزدها اقدام کرد.
بَنرها بیشتر حول و محور دو فرد مشخص و نام‌آشنا می‌گردد و معمولا نیز در مناطقی از شهر نصب‌شده که مُخل رفت‌وآمد مردم و تردد خودروها است. از دیگر سو با بالا گرفتن تب انتخابات حمله حامیان نامزدها به پوسترها و بنرهای تبلیغاتی یکدیگر شیوع بیشتری یافت و طی سه روز گذشته این رویه شکل وسیع‌تری به خود گرفت به‌نحوی‌که به‌وضوح تخریب پوسترها و از بین بردن آن‌ها توسط طیف‌های مختلف در نقاط مختلف شهر قابل‌مشاهده است. در روزهایی که خیلی‌ها نوع تبلیغ و معرفی خودشان به مردم را تغییر داده‌اند و با روش‌های جدید سعی در جلب نظر مردم‌ دارند اما عده‌ای با پایبندی به روش‌های سنتی و قدیمی همچنان دادن شام و نهار و پهن کردن سفرهای رنگین را بهترین و مؤثرترین روش برای رأی جمع‌کردن می‌دانند. برخی نیز با پهن کرن سفره‌های رنگین شام و نهار در محله‌های پایین‌شهر، همان محله‌هایی که شاید تاکنون یک‌بار هم سر نزده باشند درصدد کسب رای و نشستن بر صندلی سبز بهارستان را دارند. در میان نامزدهای حاضر در حوزه انتخابیه کرج تعدادی کمی بیش از سایرین به این روش جلو می‌روند و هر روز خبری از تجمع حامیان آن‌ها در یکی از تالارهای پذیرایی شهر به گوش می‌رسددر این خصوص نیز رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان البرز در گفتگو با خبرنگار مهر و با تاکید بر اینکه روزانه فضاهای مجازی و نحوه تبلیغات در سطح شهر رصد می شود به برگزاری سفره های شام و ناهاری که توسط برخی نامزدها پهن می شود اشاره کرد و گفت: این روش ها تاثیری معکوسی دارد و هزینه های هنگفت نامزدها از چشم مردم دور نمی ماند. رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان البرز به مرحله تایید صحت انتخابات اشاره کرد و گفت: در این مرحله هزینه های هنگفت نامزدها اگر در روند انتخابات تاثیرگذار باشد مورد بررسی و برخورد قرار خواهد گرفت.. اما در ادامه باید به تریبون های اشاره کنیم که بیشتر از اینکه وسیله ای برای بیان اهداف و شعارهای نامزدها باشد بیشتر به وسیله ای برای افشاگری شباهت دارد. شنبه شب یکی از جنجالی‌ترین تجمعات در ستاد یکی از نامزدهای شناخته‌شده کرج برگزار شد و وی و حامی‌اش که چندی پیش در جمع رد صلاحیت‌ها قرار گرفت با حمله به دو نامزد حاضر در انتخابات به تعبیری دست به افشاگری زدند و خیلی زود محتوای این نشست در فضای اجتماعی و سایت‌های خبری استان منتشر شد.
تخریب رقبا در فضای مجازی شدت گرفت
در ادامه اشاره ای به تبلیغات در فضای مجازی شاید خالی از لطف نباشد؛ در کنار حضور نامزدها و حامیان آن‌ها در فضای واقعی و سطح شهر در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نیز تقابل نامزدها شدید است. ستادهای انتخاباتی با توجه به اثرگذاری بالای شبکه‌های اجتماعی و رویکرد مردم به آن‌ها این فضا را بستری مناسب دیده‌اند تا برنامه‌ها و اهداف نامزدهای را تبیین کنند که در این میان برخی بداخلاقی ها از نوع تخریب رقبا به وفور به چشم می خورد. اما روز دوشنبه در اقدامی جالب و قابل تامل از سوی نمایندگان فعلی کرج در مجلس شورای اسلامی تلفن همراه برخی از شهروندان کرجی به صدا درآمد و روی صفحه تلفن همراهشان شماره ای عجیب نقش بست که به محض پاسخگویی پس از شنیدن آوایی حماسی، آنان را به رای دادن ترغیب می کرد. هر چند در این روزها بسیاری از نامزدهای انتخاباتی دست به دامن بسیاری از شیوه های تبلیغاتی شده اند از ارسال پیامک تا انتشار ویژه نامه های با محوریت عملکرد، اما استفاده از پیام صوتی در نوع خود جالب و قابل تامل است.
تخلفات ستادهای تبلیغاتی نامزدهای مجلس شورای اسلامی بیشتر از خبرگان
در پایان باید گفت؛ با وجود تخلفات فراوان نامزدهای انتخابات در کلانشهر کرج به نظر می‌رسد همه نظارت‌ها و کنترل‌هایی که از سوی مراجع قانونی بر تبلیغات انتخابات وجود دارد اما التهاب فضای رقابت باعث شده است بسیاری به خود مجوز تخلف را بدهند و برای نیل به هدفشان دست به هر اقدامی بزنند. در پایان خطاب به نامزدهای انتخاباتی باید گفت؛ مردم آگاه‌اند و تمام این حرکات را زیر نظر دارند و به‌طور حتم به کسانی رأی می‌دهند که التزام به قانون داشته باشند چرا که قرار است برای ۴ سال در مرکز قانون‌گذاری کشور حاضر شوند و وکیل مردم در اداره امور کشور باشند.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود