20 خرداد 1395
شماره خبر: 164263

بهمنی و کولیوند شاید رئیس شوند

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

بهمنی و کولیوند شاید رئیس شوند


فهرست بدوی کمیسیون‌های تخصصی دهمین دوره از مجلس شورای اسلامی از انتخاب کمیسیون‌های «امور داخلی و شوراها»، «صنایع و معادن» و «اقتصادی» توسط سه نماینده استان البرز حکایت دارد؛ بررسی اعضای آماده برای عضویت در این سه کمیسیون شانس قابل قبول بهمنی و کولویند و شانس بسیار پایین اکبریان برای ریاست بر کمیسیون های مورد نظر را نشان می‌دهد.
کمیسیون نوعی ساختار مشورتی کوچک در دل یک ساختار مشورتی بزرگتر است؛ کمیسیون به صورت جزیی و تخصصی اموری که در حیطه تخصصی آن قرار دارد را مورد بررسی و رسیدگی قرار می‌دهد و در مورد آن گزارش تهیه می‌کند. کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی گروهی از نمایندگان را در بر می‌گیرد که براساس تحصیلات، تجارب و تخصص به بررسی طرح‌ها و لوایح پرداخته و در مورد امور تخصصی به تهیه گزارش می‌پردازند. اهمیت و جایگاه کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی در قانون اساسی مورد تاکید قرار گرفته است؛ به گونه‌ای که طبق اصل 85 «سمت نمایندگی قائم به شخص است و قابل واگذاری به دیگری نیست. مجلس نمی‌تواند اختیار قانونگذاری را به شخص یا هیأتی واگذار کند ولی در موارد ضروری می‌تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیون‏های داخلی خود تفویض کند، در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می‌نماید به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و تصویب نهایی آنها با مجلس خواهد بود. همچنین مجلس شورای اسلامی می‌تواند تصویب دائمی اساسنامه سازمانها، شرکتها، موُسسات دولتی یا وابسته به دولت را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیونهای ذیربط واگذار کند. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران چگونگی تشکیل و روند عضویت نمایندگان ملت در کمیسیون‌های تخصصی را طبق اصل 66 بر عهده آیین نامه داخلی مجلس گذاشته است. بر همین اساس مطابق با آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، ترکیب کمیسیون‌ها، بعد از بررسی اعتبارنامه نمایندگان در شعب پانزده گانه آغاز می‌شود. نمایندگان با توجه به تحصیلات و سابقه خود، برای حضور در یک یا چند کمیسیون اعلام آمادگی کرده و اعضای شعب براساس رای گیری با حضور نمایندگان در هر یک از کمیسیون‌های درخواستی موافقت یا مخالفت می‌کنند. فهرست بدوی کمیسیون‌های تخصصی دهمین دوره از مجلس شورای اسلامی از انتخاب کمیسیون‌های «امور داخلی و شوراها» توسط محمد جواد کولیوند، «صنایع و معادن» توسط عزیز اکبریان و «اقتصادی» توسط محمود بهمنی حکایت دارد؛ می‌توان به بررسی اهمیت و جایگاه این سه کمیسیون پرداخت. طبق ماده 52 آیین نامه داخلی مجلس كميسيون اقتصادى براى انجام وظايف محوله در محدوده اقتصاد و دارايى، بازرگانى داخلى، بازرگانى خارجى تشکیل می شود؛ ماده 57 كميسيون شوراها و امورداخلي كشور را مسئول انجام وظايف محوله در محدوده سياست داخلي، شوراها، امور غيرعمراني شهرداري‌ها و ثبت احوال می‌داند و ماده 58 عنوان می‌کند که كميسيون صنايع و معادن براى انجام وظايف محوله درمحدوده صنايع، پست، مخابرات، معادن، پتروشيمى، صنايع هوافضا و ارتباطات مطابق ضوابط اين آيين‏نامه تشكيل مى‏شود. اولین کمیسیونی که در رابطه با نمایندگان استان البرز جلب توجه می‌کند کمیسیون اقتصادی است؛ کمیسیونی پرطرفدار که در فهرست بدوی 29 نفر آمادگی خود را برای عضویت در آن اعلام کردند؛ این یعنی شش نفر بیش از ظرفیت قانونی برای تشکیل این کمیسیون اعلام آمادگی کرده‌اند.
در میان این 29 نفر، نام محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد و الیاس حضرتی فعال اصلاح طلب و نماینده دوره های سوم، چهارم،پنجم، ششم و در حال حاضر دهم مجلس شورای اسلامی بیش از همه جلب توجه می‌کند. با توجه به اینکه گرایش ریاست مجلس تاثیر محسوسی در انتخاب روسای کمیسیون‌ها دارد؛ محمود بهمنی با سابقه و تجربه‌ای که دارد شانس زیادی برای ریاست بر کمیسیون اقتصادی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی دارد؛ اما از تاثیر فراکسیون‌ها برای انتخاب رئیس کمیسیون و وزن فراکسیون امید در کنار سوابق حضرتی نیز نباید غافل شد.
عزیز اکبریان، دیگر نماینده اصولگرای استان البرز از حوزه کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا، آمادگی خود را برای عضویت در کمیسیون صنایع و معادن اعلام کرده است؛ فهرست بدوی از تمایل 32 نفر برای حضور در این کمیسیون حکایت دارد؛ نمایندگانی که در میان آنها نام محسن کوهکن، حمیدرضا فولادگر، علی اصغر یوسف نژاد و نادر قاضی پور نماینده ای که با حاشیه‌های فراوان به مجلس دهم راه یافت بیش از همه به چشم می خورد. به نظر می‌رسد با وجود کوهکن و فولادگر به عنوان دو نماینده شاخص اصولگرا و یوسف نژاد به عنوان نماینده شاخص اصلاح طلب، عزیز اکبریان هیچ تمایلی برای ریاست بر این کمیسیون نداشته باشد و حتی در صورت تمایل عملا از هیچ شانسی برخوردار نباشد. محمد جواد کولیوند، کم طرفدارترین کمیسیون دهمین دوره مجلس شورای اسلامی را انتخاب کرده است؛ در فهرست بدوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور فقط نام سه نفر از نمایندگان به چشم می‌خورد که یکی از آنها امیر خجسته و دیگری محمد جواد کولیوند است. امیر خجسته هر چهار سال از دوره نهم مجلس شورای اسلامی ریاست این کمیسیون را عهده دار بود و کولیوند نیز به همین ترتیب نائب رئیس اول کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور بود؛ حال با توجه به قرابتی که می تواند میان کولیوند و خجسته باشد احتمال می رود این بار نوبت به کولیوند برسد تا بر صندلی ریاست کمیسیونی که رسیدگی به سياست داخلي، شوراها، امور غيرعمراني شهرداري‌ها و ثبت احوال را بر عهده دارد تکیه بزند. پس در مجموع می‌توان چنین نتیجه گرفت که محمود بهمنی و محمدجواد کولیوند شانس بالایی برای رسیدن به ریاست کمیسیون دارند اما اکبریان از شانسی قابل چشم پوشی برخوردار است؛ اما در هر حال باید تا یکشنبه هفته آینده صبر کرد؛ چرا که قطعا ترکیب بدوی دستخوش تغییر قرار می‌گیرد.

منبع ایسنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود