12 خرداد 1397
شماره خبر: 196292

دلم برای زمین می سوزد

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

دلم برای زمین می سوزد




به زمین که فکر می کنم، یاد تصور دوران کودکی ام می افتم؛ چقدر دلم برای زمین می سوخت و چقدر نگران بودم که اگر زمین از تحمل وزن این همه آدم و خانه و ماشین خسته شود،چه خواهد شد.
گاهی سعی می کردم گام هایم را آهسته تر بردارم تا زمین خسته از تحمل وزن آدم ها را کمتر بیازارم.بزرگ ترکه شدم، دردهای زمین هم بزرگ تر شد. زمین مهربان و صبور خیال های کودکی ام، علاوه بر تحمل وزن آدم ها و خانه ها و ماشین ها، درد بی اعتنایی انسان ها به حضور پر عظمتش را به دل داشت.صدای گرفته اش در خیالم می پیچید و وقتی می خواست حرفی بزند سرفه امانش را می برید. دلم برایش می سوخت وقتی نفسش از حجم گسترده ای از انواع آلودگی ها بی تاب بود. دود، رنگ چهره اش را تیره کرده بود و بنای رفتن داشت، چقدر می ترسیدم که زمین برود!از دوران کودکی ام بسیار گذشته اما زمین دردهایش که کمتر نشده،بیشتر هم شده است. زمین های سرسبز را قطعه قطعه کردیم و ساختمان های بلند را جای درختان تنومند نشاندیم بی آنکه فکر کنیم زمین با نفس پاک طبیعت و درختان زنده است.حال و هوای با صفای روستاهایمان را به زندگی در شهر فروختیم، تمدن را خواستیم اما برای با طراوت ماندن زمین هیچ فکر نکردیم. ما انسان ها زمین و آب و هوای پاک را فراموش کردیم و جای آن"پسماندها"را در دل طبیعت رها کردیم. رودخانه هایمان پرشدند از پلاستیک هایی که از بازگشت به طبیعت گریزانند.
پسماندها از معضلات محیط زیست هستند
"ما انسان ها زمین را از نیاکان مان به ارث نبردیم بلکه آنرا از فرزندان مان به امانت گرفته ایم و باید امانت دار خوبی باشیم ."این جملات را سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج در جشنی که به بهانه ماه مبارک رمضان برای شهروندان برگزار شد، اعلام کرد تا "بدانیم که ما انسان های کره خاکی تنها یک زمین داریم و مهم تر اینکه فرزندان ما حق دارند از زمین و مواهب الهی آن استفاده کنند."اصغر نصیری با گلایه از انسان هایی که چه در مقام شهروند و چه در مقام مسئول به زمین بی توجهند،عنوان کرد: همه ما در آلوده کردن محیط زیست نقش داریم و گویی در این ورطه دست به دست هم داده ایم تا زمین را به نابودی بکشانیم.وی، تولید روزانه 50هزار تن زباله در کشور را رقمی بسیار زیاد عنوان کرد و تولید این میزان زباله را مصداقی از بی اعتنایی شهروندان به محیط زیست دانست.نصیری، همچنین به تولید یک هزار و 700 تن زباله در استان البرز و تولید یک هزار تن پسماند در شهر کرج اشاره کرد و گفت: تولید این حجم زباله و شیرابه های ناشی از آن زمین را به نابودی کشانده است.وی با انتقاد از رها کردن پسماند ها در رودخانه ها و جوی ها خواستار همکاری شهروندان در اجرای طرح های پیشگیری از بروز بحران های محیط زیست شد و افزود: انتظار داریم شهروندان در اجرای طرح های زیست محیطی از جمله تفکیک زباله از مبداء با سازمان پسماند شهرداری کرج همکاری کنند تا از طریق مشارکت همگانی شهری آباد و سبز داشته باشیم.در این مراسم سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج، ضمن ارائه بروشورهای اطلاع رسانی با موضوع اهمیت به حفظ محیط زیست و مدیریت پسماند،نمایشی را با موضوعات یاد شده به اجرا در آورد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود