30 بهمن 1391
شماره خبر: 20786

وسعت مناطق حاشیه‌ای البرز و کمبود پایگاه های خدمات اجتماعی

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

وسعت مناطق حاشیه‌ای البرز و کمبود پایگاه های خدمات اجتماعی


سپیدارآنلاین: افزایش بی رویه جمعیت و افزایش مهاجرت ها در البرز موجب وسعت مناطق حاشیه ای و افزایش زاغه نشینی در این استان شده، مناطقی که بی شک در دل خود بسترهایی آماده برای آسیب های اجتماعی دارد و این مسأله ضرورت ایجاد پایگاه های خدمات اجتماعی در این مناطق را اجتناب ناپذیر کرده است.
با توسعه شهرنشینی در دو دهه اخیر، سكونت‌گاه‌های غیررسمی چون مناطق حاشیه‌نشین، خودرو، خودانگیخته، غیرمجاز، نابسامان و نامتعارف افزایش چشمگیری یافته، سکونتگاه هایی که بی شک بسترهایی آماده برای افزایش جرم و آسیب های اجتماعی در دل خود نهفته دارد. استان البرز به واسطه افزایش بی رویه جمعیت و خاصیت مهاجرت پذیری اش استعداد بیشتری در گسترش اینگونه مناطق داشته و امروز با وسعت زیادی از مناطق حاشیه ای و زاغه نشینی در البرز مواجه هستیم. پایگاه های خدمات اجتماعی زیر نظر بهزیستی از جمله مراکزی است که ساماندهی مناطق حاشیه ای و امداد رسانی به افراد آسیب دیده یا آسیب پذیر در این مناطق را در رویکرد و تعریف فعالیت های خود دارد.
توانمند سازی ساکنان سکونتگاه های غیر رسمی و کنترل کاهش آسیب های اجتماعی در این مناطق از اهداف کلی و سیاست های این پایگاه های اجتماعی است. افراد در معرض آسیب اجتماعی یا آسیب دیده اجتماعی شامل زنان و دختران در معرض آسیب، زنان سر پرست خانوار، زوجین متقاضی طلاق و افراد فاقد مهارت های زندگی، کودکان خیابانی، کودکان کار، کودکان بد سرپرست و بی سرپرست، کودکان بازمانده از تحصیل، بچه های طلاق، کودکان دارای والدین معتاد و همه کودکان زیر 6 سال مناطق حاشیه ای و سایر افرادی که به نوعی با بحران های فردی، خانوادگی و اجتماعی روبه رو شده اند گروه هدف این پایگاه ها را تشکیل می دهند. شناسایی مسائل و مشکلات گروه های هدف، ارتقای سلامت اجتماعی، کیفیت زندگی و رفاه اجتماعی،

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود