6 شهریور 1401
شماره خبر: 272228

طالقان تنها منطقه صددرصد گردشگری ایران کانون توجه دولت سیزدهم

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش



موانع توسعه شمالی ترین شهرستان استان البرز یعنی طالقان به عنوان منطقه صددرصد گردشگری کشور، امروز کانون توجه تصمیمات توسعه محور و عدالت گستر دولت مردمی آیت الله رییسی قرار گرفته است.
کوهستانی بودن شهرستان طالقان و وجود موانعی از جمله عدم اجرای طرح های گازرسانی و امکانات بهداشتی و درمانی سبب شده بود تا این شهرستان با بیش از ۸۰ روستا از گذشته تاکنون بجای مولد بودن به شهرستانی با جمعیت پیر تبدیل شود .اما اجرای طرح های توسعه ای از جمله ساخت بیمارستان ، توسعه و بهسازی راه های طالقان خبر از تغییر مسیر این شهرستان به سمت رشد و بالندگی می دهد.
یکسال از سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم می‌گذرد، دولتی که به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» کار خود را آغاز کرد و به اذعان بسیاری از کارشناسان و ناظران، در تاریخ دولت‌های پس از انقلاب، هیچ دولتی به‌اندازه دولت سیزدهم و آیت‌الله رئیسی میراث‌دار مشکلات، ضعف‌ها و کاستی‌های برجای‌مانده از دولت پیش از خود نبوده است. وضعیت بد شاخص‌های کلان اقتصادی، کسری بودجه، کاهش ارزش پول ملی، تورم بالا و بسیاری دیگر از چالش‌ها که ماحصل سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات نادرست‌ سال‌های پیش از ۱۴۰۰ بود شرایطی را رقم زد که به گفته آیت‌الله رئیسی در اولین حضور وی در جلسه هیات دولت که با وزرای دولت قبل برگزار شد، نخستین چالش پرداخت حقوق مردادماه بود!با این حال گرچه چالش‌ها بسیار زیاد بوده و هست، اما با همت مسوولان دولت سیزدهم اعم از رییس جمهور، وزرا و سایر ارکان دستگاه اجرایی، طی یکسال گذشته علاوه بر رفع بسیاری از چالش‌های گذشته و تلاش برای ریل‌گذاری صحیح برای حرکت به سوی شرایط بهتر، اقدامات ارزشمندی نیز در حوزه‌های مختلف عملکردی صورت گرفته است که به نظر می‌رسد با گذشت یک سال از استقرار دولت اکنون نوبت به بازخوانی آن رسیده است
طالقان سرزمین فرصت ها
برهمین اساس فرماندار طالقان با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز البرز به مناسبت گرامیدشت هفته دولت به تشریح برخی از اقدامات دولت سیزدهم در این شهرستان پرداخت و افزود: یکی از دلایلی که انگیزه کمتری را برای سکنی گزیدن مردم در طالقان به همراه داشت عدم اجرای طرح های گازرسانی و نبود محورهای ارتباطی مناسب بوده است .
علی مهدوی افزود: امروز سیاست دولت سیزدهم اجرای طرح های استراتژی و مهم برای توسعه شهرستان طالقان است که پیرو این سیاست تلاش شبانه روزی داریم .
وی یاد آورشد: طالقان در اسناد بالا دستی به عنوان قطب گردشگری دیده شده و واقعیت امر نیز همین است چراکه موضوعات گردشگری و کشاورزی می تواند این شهرستان را در مسیر توسعه و رشد هرچه بیشتر قرار دهد .فرماندار طالقان با بیان اینکه این شهرستان سرزمین فرصت ها است گفت: اما متاسفانه شاهد آن هستیم که از فرصت های آن بهره وری مناسب نشده و بیشتر به عنوان یک شهرستان دورافتاده مطرح است .وی افزود: وجود قلل با پتانسیل های طبیعی ظرفیتی منحصر به فرد برای اجرای طرح های ورزشی و گردشگری به شمار می رود .مهدی گفت: اما متاسفانه شاهد آن هستیم که بسیاری از زیر ساخت ها از جمله کمپ های صعود ، مراکز اورژانس و پایگاه های امداد و نجات برای قرار گرفتن طالقان در مسیر توسعه وجود ندارد .
فرماندار طالقان با اشاره به اینکه منابع طبیعی این شهرستان حتی در زمستان و تابستان قابلیت های لازم را برای گردشگری دارد گفت: می توان ازاین منابع برای اجرای ورزشهای اسکی و آبی با هدف توسعه طرح های گردشگری بهره گرفت .وی تاکید کرد: شهرستان طالقان در اسناد بالادستی به عنوان قطب گردشگری مطرح شده و این مهم مدنظر دولتمردان در دولت سیزدهم قرار دارد .وجود گیاهان دارویی که توسعه کشت آنها می تواند جلوه بصری نیز برای مردم داشته باشد از جمله گل محمدی از جمله پتانسیل های طالقان بود که فرماندار به آن پرداخت و افزود: با توجه به این بخش می توان کشاورزی و گردشگری طالقان را رونق بخشید .
وی افزود: فضای حیات وحش ، پرورش اسب ، زنبور عسل ، ماهی ، وجود صنایع تبدیلی ، باغداری از جمله پتانسیل های دیگر طالقان است که با توجه به این ظرفیت ها به دنبال مولدسازی روستاها هستیم مهدوی یاد آورشد: اکنون اقدامات موثری در دولت سیزدهم رخ داده از جمله برگزاری جشنواره گیلاس در یکی از روستاهای طالقان با توجه به وجود پتانسیل تولید این نوع میوه که با شناسایی ظرفیت های دیگر گام های موثرتری برداشته خواهد شد.فرماندار طالقان ، تولید انگور، گیاهان دارویی ، تولیدات دامی را از دیگر ظرفیت های طالقان برشمرد که با ایجاد زیرساخت ها می توان از مزایای آن برای توسعه شهرستان بهره برد .
تخصیص اعتبارات محرومیت زدایی نگاه ویژه دولت به طالقان
مهدوی از اختصاص ۲۵ میلیارد تومان برای محرومیت زدایی در شهرستان طالقان خبرداد و افزود: این اعتبار که از محل اعتبارات مناطق کمتر توسعه تخصیص یافته است می تواند طالقان را در مسیر توسعه هرچه بیشتر قرار دهد .
وی ضعف زیرساخت ها در بخش کتابخانه ، پایگاه اورژانس ، هلال احمر و بیمارستان را مشکل جدی در طالقان دانست و گفت: حسب تاکید استاندار البرز عزم خود را برای جذب اعتبارات بیشتر از بخش اعتبارات مناطق محروم برای شهرستان طالقان جزم کرده ایم.فرماندار طالقان در ادامه با گرامیداشت هفته دولت این هفته را فرصت مغتنمی برای یادآوری خدمت دهی به مردم خواند و گفت: باید اقدامات انجام شده را برای مردم بیان کرد و رهبر معظم انقلاب در بحث جهاد تبین موضوع مهم اطلاع رسانی را گوشزد داشتند .
وی افزود: امروز دولت سیزدهم پرشتاب در مسیر توسعه کشور درحال حرکت است و با حضور میدانی در استانها مشکلات را از نزدیک لمس می کند بنابراین دولتمردان نیز در حوزه کاری خود باید این گونه عمل کنند .
کام شیرین مردم طالقان در سفر دولت سیزدهم
فرماندار طالقان در ادامه به سفر رییس جمهور به استان البرز اشاره کرد و افزود: از مصوبات این سفر برای شهرستان طالقان تکمیل تونل جاده هشتگرد به طالقان با ۲۰ میلیارد تومان اعتبار بوده که تا پیش از این ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت که امیدواریم تا ۲ سال آینده تکمیل شود.
مهدوی بیان داشت: تخصیص اعتبارات لازم برای احداث کتابخانه با امیدواری برای بهره برداری آن درسال آینده و ترمیم محورهای روستایی از برکات سفر رییس جمهور به استان البرز برای طالقان است .
بهره برداری از ۲۸ پروژه رهاورد هفته دولت برای طالقان
فرماندار طالقان با اشاره به بهره برداری از ۲۸ پروژه در هفته دولت با اعتباری بالغ بر ۱۰۸ میلیارد تومان گفت: بیشتر این افتتاحیه ها در حوزه گازرسانی است که با توجه به مشکل شهرستان در این زمینه در کانون توجه دولت قرار گرفت .وی یاد آورشد: ۹۰ میلیارد تومان اعتبار پروژه های گازرسانی به طالقان در هفته دولت برای ۲۵ روستا است .
مهدوی همچنین با اشاره به اینکه طالقان ۸۰ کیلومتر محور ارتباطی خاکی دارد از اجرای طرح های بهسازی راه های روستایی دراین شهرستان خبرداد.
وی درادامه از اجرای ۲ طرح آبخیزداری برای جلوگیری از خسارت های ناشی از حوادث طبیعی از جمله سیلاب خبرداد و افزود: این طرح ها با اعتباری بالغ بر ۳.۵میلیارد تومان در هفته دولت بهره برداری می رسد .فرماندار طالقان بیان داشت: همچنین برای تامین آب عشایر یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان ، احداث و بازسازی مسکن های کمیته امداد چهار میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان اعتبار ، جدول و سنگفرش ۵۵۰میلیون تومان درهفته دولت پیش بینی شده است.
طالقان شهرستان فاقد بیمارستان
وی درادامه گفت: در دولت سیزدهم عملیات اجرایی ساخت بیمارستان ۳۲ تخت خوابی با اعتبار ۵۰ میلیارد تومان آغاز شده و ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
ایمن سازی جاده جدید هشتگرد – طالقان ، ایجاد مجموعه فرهنگی و رفاهی، پوشش مخابراتی جاده جدید طالقان و برق رسانی آن از نویدهایی بود که فرماندار طالقان با عزم دولت سیزدهم برای مردم داشت .

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود