13 شهریور 1392
شماره خبر: 74841

استان 3 میلیونی البرز محروم از پردیس فرهنگی هنری

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

استان 3 میلیونی البرز محروم از پردیس فرهنگی هنری


استان البرز و کلانشهر کرج با جمعیت قریب به سه میلیون نفر جمعیت و وجود هنرمندان بیشمار در حوزه های نمایش، تجسمی، موسیقی و... هنوز یک پردیس فرهنگی هنری جایی که به تمامی مطالبات فرهنگی پاسخ داده شود، ندارد اکنون با آغاز به کار چهارمین دوره شورای اسلامی شهر کرج ورود کمیسیون فرهنگی شورا به منظور تحقق این خواسته دیرینه امری ضروری است.
نام پردیس فرهنگی هنری که به میان می آید ناخودآگاه تصویر پردیس سینمایی ملت در مقابل دیدگان نقش می بندد، جایی که می توان در سالن های سینمایش با مجهزترین سیستم دیجیتال و صدای دالبی داغ ترین فیلم های در حال اکران را به صورت سه بعدی بر پرده اش به تماشا نشست؛ سالن نمایشی که به استانداردهای بین المللی نزدیک تر است و با جعبه جادویی سیاه اش می توان در عین مخاطب یک اثر نمایشی بودن، در لحظه به لحظه اجرا با هنرمندان همذات پنداری کرد. جایی که وقتی درهایش باز می شود و چراغ ها بر روی استیج سایه می افکند نوازندگان آخرین طنین نت هایشان را در رقص ملودی ها به نمایش می کشند و می توان بهترین ها و تازه ترین های موسیقی را زنده و جاری در لحظات شنید. جایی که یک کافه کتاب دارد، مکانی که می توانی در یک روز تعطیل راهی آنجا شوی و علاوه بر تماشای فیلم مورد علاقه ات لحظاتی را در صفحات کتاب ها سیر کنی، یک فنجان قهوه بنوشی و آخرین تازه های نشر را از میان کتاب های رنگارنگ انتخاب کنی... ضرورت افزایش تعداد کافه کتاب ها در جای جای شهرمان ضرورتی است که بارها بر آن اشاره شده است اما تنها در حد محفوظات در قالب گزارش ها باقی مانده است. و یا اینکه محلی که در آن نگارخانه باشد که هنرمندانش آنجا را خانه خود بدانند و آخرین کارهای دستشان را از حجم تا تصویرگری به جای آنکه کوله بار خود ساخته و راهی پایتخت سازند و در گالری های پر زرق و برق عرضه نمایند در همین شهر به تماشا بگذارند. اما گویی داشتن سالن های مدرن سینمایی، صحنه های استاندارد نمایشی، کافه کتاب ها، نگارخانه ها ، حداقل یک سالن ارکستر سمفونیک در استان البرز آرزویی بیش نیست و مطالباتی است که در کتاب آرزوهای البرز و در فصل سرانه های فرهنگی سالها است که به برگ برگ اش اضافه می شود و هر سال نیز رنگ فرسودگی بر سطر به سطر واژه هایش می نشیند. باید واقعیت های شهر کرج را دید، کرج جز معدود سالن سینمایی که یکی از آنها رو به تخریب است و دیگری که در گوشه از این شهر گیشه اش ماه به ماه رنگ مخاطب به خود نمی بیند ، مجتمع مجهزی که سندش به نام جوزانی است و به دلیل نبود سرمایه در مرکزی ترین نقطه شهر خاک می خورد تا مجموعه تئاتری که به گفته هنرمندانش در بن بست شهری قرار دارد، همگی مراکزی هستند که جسته گریخته ساخته شده اند اما در گوشه ای از شهر از دیدگان به دور مانده اند و رغبتی برای مخاطب وجود ندارد؛ علاوه بر اینها باید نبود سالن استاندارد اجرای کنسرت را هم باید به این مطالبات محقق نشده فرهنگی اضافه کرد. اینها واقعیت سرانه های فرهنگی استان البرز با جمعیتی قریب به سه میلیون نفر است. همین واقعیت ها است که هر بار جشنواره های فرهنگی در کشور آغاز می شود از فیلم فجر تا موسیقی از تجسمی تا تئاتر ، بلیت های پایتخت باید رزرو شود و ارزش کارهای فرهنگی با خارج از استان به سنگ محک گذاشته شود.
البرز نیازمند یک مجموعه کامل فرهنگی است
عبدالحمید قره داغی رئیس حوزه هنری البرز در مروری بر دغدغه های فرهنگی استان البرز و شهر کرج می گوید: کلان­شهر کرج دارای چهار سینما است، سینما ساویز ،سینما هجرت،سینما وحدت و سینما فردیس که تعداد صندلی های آن نسبت به جمعیت خیلی پایین است و این اصلاً برای کلان­شهر کرج مناسب نیست. وی در طرح دغدغه هایش عنوان می کند که کرج نیازمند یک مجموعه کامل فرهنگی با سالن نمایشی تئاتر ، اجرای موسیقی و کنسرت و چند سالن با ظرفیت­های گوناگون برای نمایش فیلم است. در این بین عدم تخصیص اعتبارات فرهنگی به تناسب جمعیت و به دنبال آن کمبود سرانه های استاندار نیز مهمترین خلاء در حوزه فرهنگ و هنر است.
جنس فرهنگ بودجه و اعتبارات قابل توجهی را می طلبد
مجتبی ابراهیمی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز نیز با ابراز گلایه از بودجه اختصاصی به سرفصل فرهنگ و هنر جنس فعالیت های این دستگاه را با سایر دستگاه ها متفاوت می داند و اظهار می دارد: در طول سال جشنواره های متعددی از جمله جشنواره رضوی، تئاتر، نمایشگاه های کتاب، نمایشگاه قرآن و...در استان برگزار می شود که هر یک نیاز به بودجه و اعتبار مالی دارد. وی می گوید: به جهت فقدان بودجه و اعتبارات و زیرساخت ها امسال موفق به برگزاری نمایشگاه قرآن و عترت و همچنین جشنواره فیلم فجر نشدیم و به همت حوزه هنری توانستیم چند فیلم جشنواره را به اکران ببریم. مدیرکل ارشاد البرز تصریح می کند: ماهیت فعالیت های فرهنگی بودجه و اعتبارات قابل توجهی را می طلبد و به جهت فقدان امکانات و زیرساخت های مناسب در بخش سرانه های فرهنگی بدون بودجه کافی نمی توان کاری از پیش برد.
بودجه فرهنگی البرز با جمعیت 3 میلیون نفری همخوانی ندارد
حمید رضا عسگری مورودی مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری البرز نیز در این رابطه عدم تناسب بین بودجه و امکانات فرهنگی را موجب رکورد بازار فرهنگ و هنر در این استان می داند و می گوید: با وجود آنکه مسئولان فرهنگی استان شبانه روز در تلاش رونق دهی به امور فرهنگی هستند؛ به جهت حجم جمعیت و نیازهای گسترده تناسبی بین فعالیت ها وجود ندارد و بعضاً تلاش ها نیز دیده نمی شود.
اعضای جدید شورای شهر کرج برای ساخت

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود