20 شهریور 1400
شماره خبر: 255908

آسیب آموزش تربیتی دانش آموزان را جدی بگیریم

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی



معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرزگفت: آسیب آموزش تربیتی دانش آموزان در دوران کرونا به دلیل عدم حضور آنها در مدارس را باید جدی بگیریم.
فرشته فهمیده اظهارداشت: آموزش تربیتی دانش‌آموزان با تعطیلی مدارس به خاطر شیوع ویروس کرونا از سال گذشته علی رغم تولید و بارگذاری محتواهای کیفی پرورشی، آموزشی و فرهنگی با موضوع های مختلف از جمله دینی، مناسبتی، ملی، انقلابی، مشاوره ای،سلامت جسمی و روحی، قرآنی و آسیب های اجتماعی در بستر شبکه شاد اما این حوزه دچارآسیب شده است.
وی بیان داشت: همه‌گیری ویروس کرونا و تعطیلی اجباری آموزش‌ها و هدایت مدارس به سمت آموزش غیرحضوری از اواخر سال ۹۸ تا کنون به کیفیت آموزشی و تامین نیازهای تربیتی و اجتماعی دانش آموزان صدمه زده است.وی با بیان اینکه برگزاری کلاس های درسی از طریق شبکه های اجتماعی و فضای مجازی درارتقای سطح سلامت جامعه و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا نقش داشته است،خاطرنشان کرد: اما به نیازهای روحی و تربیتی که یکی از موضوعات اساسی زندگی افراد است به صورت کامل پاسخ داده نشد.فهمیده تصریح کرد: فضای فیزیکی مدارس با شیوع ویروس کرونا تعطیل شد درحالی که این فضا درتعاملات اجتماعی و فعالیت های زیستی وارتقای سطح مهارت های دانش آموزان نقش بسیار مهمی دارد.وی اضافه کرد: فعالیت های تربیتی، فرهنگی، هنری، ورزشی و پرورشی مدارس که نقش موثری در انسان‌سازی، تقویت باورها، مهارت‌افزایی و رشد شخصیتی دارند.فهمیده گفت: دراین مدت وزارت آموزش و پرورش به خصوص در حوزه معاونت پرورشی و فرهنگی اقدامات مختلف و مهمی درفضای مجازی برای دانش آموزان انجام داده است.معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرزادامه داد: در این شرایط خاص کرونایی و حتی عادی خانواده ها باید با فراگیری و مطالعه، وقت بیشتری برای تربیت صحیح فرزندان بگذارند تا سر نخ تربیت کودکان آنان از دستشان خارج نشده و به بستر فضای مجازی که چون تیغ دولبه عمل می کند،نیفتد.وی عنوان کرد: حضور اجتماعی جذابیت و شادابی را برای دانش‌آموزان به همراه دارد و امروز این قرنطینه‌ها و محدودیت‌ها ی کرونایی موجب خستگی روحی آنها شده است.فهمیده یادآورشد: درآموزش مجازی تعامل و همکاری وجود ندارد و این آسیب جدی است درحالی که آموزش حضوری کلاس درس معلم سرشار آموزه های علمی و تربیتی است.وی گفت: برای رفع مشکلات تربیتی ناشی از دوران کرونا دردانش آموزان باید برنامه بلند مدت تدوین شود تا اینکه نیازهای تربیتی و آموزشی را رفع کنیم.وی افزود: تامین نیازهای تربیتی و آموزشی دانش آموزان به برنامه‌ریزی جامع و خلاقانه متناسب با شرایط امروز نیاز دارد زیرا با مطالعه و برنامه ریزی قادر به پیشبرد برنامه ها و کاهش آسیب های اجتماعی خواهیم بود.معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرز با بیان اینکه نقش الگویی مربی در تربیت دانش آموزان غیر قابل انکار است و بر هیچکس پوشیده نیست، بیان داشت: ارتباط نزدیک مربیان با دانش آموزان و نفوذی که بر آنان دارند، نقش مهمی در سلامت فکری و روانی آنها ایفا می‌کند.وی خاطرنشان کرد: این تأثیر و نفوذ ممکن است به طور مستقیم یا غیر مستقیم صورت پذیرد و به شیوه‌های گوناگون مثل تقلید، الگوسازی و گاهی اوقات، همانند سازی بروز کند.فهمیده تاکید کرد: تربیت، هدایت کردن افراد به سمت ارزش‌های والای انسانی است لذا این هدایت در خانه و مدرسه باید به گونه‌ای باشد که افراد این ارزش‌ها را پذیرفته و آن را در زندگی فردی و اجتماعی خود به کار ببندند.استان البرز حدود ۵۰۰ هزار دانش آموز دارد.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود