24 اسفند 1393
شماره خبر: 139387

آشنایی با انواع عوامل مسمومیت زا و آلوده کننده آب و غذا در ایام نوروز

سپیدار‌آنلاین: گروه جالب و خواندنی

 آشنایی با انواع عوامل مسمومیت زا و آلوده کننده آب و غذا در ایام نوروز


آنچه در پی می آید، مقاله ای با مضمون آشنایی با انواع عوامل مسمومیت زا و آلوده کننده آب و غذا در ایام نوروز است که با توجه در پیش رو بودن بهار 94، مطالعه آن خالی از لطف نیست.
اگر احيانا در تعطيلات نوروز قصد سفر داريد ترجيحا از خوردن آب و غذاهاي ناسالم در مسيرهاي بين جاده ای و مراكز ناشناخته و غيربهداشتي خودداري كنيد. سعي كنيد آب معدني و حتی کمي غذاي سالم و كم خطر به همراه داشته باشيد. زيرا آبهاي آلوده و غيرشرب و غذاهاي ناسالم ميتوانند ناقل انواع بيماريها و مسمومیتها به شرح ذیل باشند:
1- وبا عامل ايجادكننده آن ميكروب ويبريوكلره است که بیشتر از طریق آب و غذاهای دریایی آلوده و کاهو و سبزیجات شسته نشده آلوده منتقل میگردد.
2- حصبه که عامل ایجاد کننده آن ميكروب سالمونلاتيفي و پاراتيفي است و از طریق آب و غذای آلوده به فضولات و امعاء و احشاء دام و طیور انتقال می یابد.
3- اسهال مسافران که توسط ميكروب اشريشياكلي که دو نوع زهرابه حساس به حرارت و مقاوم به حرارت ایجاد مینماید و از عوامل شایع مسمومیتهای غذایی میباشد که در اثر مصرف آب و غذای آلوده ایجاد میشود.
4- اسهال خوني نیز توسط ميكروب شيگلاديسنتريه يا انگل آنتاموئباهيستوليتيكا ایجاد میشود که از طریق مصرف آب و غذای آلوده منتقل میگردد.
5- مسمومیت با میکروب كامپيلوباكترژوژني كه در فرآورده هاي خام دام و طيوري كه در شرايط غيراصولي و غيربهداشتي نگهداري شده اند ایجاد میگردد.
6- خطرناکترین مسمومیت غذایی به دنبال مصرف غذاهای کنسروی به خصوص کنسرو ماهی آلوده به سم بوتولیسم ایجاد میشودکه از رشد میکروب کلوستریدیوم بوتولینوم در محیط بی هوازی و با ایجاد زهرابه کشنده مرگ و میر ایجاد میکند پس یادمان باشد حتما هر نوع کنسرو غذایی را به مدت 20 دقیقه در دمای 120درجه بجوشانیم و بعد مصرف نماییم. موارد متعددی از مرگ و میر درسالهای اخیر در دنیا و همچنین کشورمان در اثر مصرف غذاهای کنسروی سرد ایجادشده است.
7- همچنین مسمومیت با میکروب باسيلوس سرئوس که در غذاهاي سرد مانند برنج پخته طولاني نگهداري شده در يخچال ایجاد مسمومیت میکند و به نام مسمومیت رستورانهای چینی نیز شهرت دارد بسیارحائز اهمیت میباشد.
8- میکروب استافيلوكوكوس آرئوس نیز در غذاهايي كه با دستكاري غيربهداشتي موادغذايي توسط افراد مرتبط تهيه شده ميتواند اشكال متفاوتي از مسموميتها را ايجاد نمايند.
9- اين ميكرو ارگانيسم هاي مسموميت زا مي توانند به سرعت رشد و تكثيركرده و با دوز عفوني بسيار اندك و ايجاد زهرابه هاي مسموميت زا در درجات متفاوتي به اشكال فوق حاد و كشنده يا تحت حاد و خفيف در افراد در معرض استفاده آب يا غذاي آلوده ايجاد مسمومیت نمايد. ضمنا در پایان لازم به ذکر است که عوامل مسمومیت زا صرفا ویژه سفر نمی باشند و این عوامل خطرساز می توانند بطور روزانه و در شرایط معمول نیز با تهیه فرآورده های خام دام یا طیور فاسد و یا نگهداری غیراصولی این مواد در یخچال یا خارج آن و یا عدم توجه به زمان نگهداری و عمر ماندگاری مواد غذایی در هر زمان و مکانی سلامتمان را تحت مخاطره قرار دهد.
به طور مثال آجیل هایی که در محیط های گرم و مرطوب بمدت طولانی نگهداری شده و آلوده به قارچهای شایع مانند آفلاتوکسین گردیده اند نیز میتوانند درجات متفاوتی از مسمومیت را در بدن انسان برجا بگذارند. پس حتما مراقب سلامت خود و اطرافیانمان باشیم.
دکتررضامیرزایی

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود