17 دی 1394
شماره خبر: 156078

شش راه ساده ی حفاظت از اطلاعات در رایانه های شخصی

سپیدار‌آنلاین: گروه جالب و خواندنی

شش راه ساده ی حفاظت از اطلاعات در رایانه های شخصی


شاید شما مطالب بسیار محرمانه بر روی رایانه های شخصی خود نگهداری نکنید، ولی حداقل فایل ها و عکس هایی دارید که به آن ها علاقمندید و از پاک شدن ناگهانی آن ها اندوهگین خواهید شد و احتمالاً دوست ندارید به دست غریبه ها بیفتد. راه های زیادی برای حفاظت از فایل ها و فولدرها بر روی رایانه های شخصی وجود دارد که در اینجا به شش روش مهم تر و عملی تر اشاره می کنیم:
1.محافظت در برابر ویروس ها و ابزارهای جاسوسی: ویروس ها و ابزارهای جاسوسی از طریق فلش مموری (کول دیسک)، ایمیل و یا مرورگرهای وب (مانند IE، FireFox ) منتقل می شوند. آن ها می توانند انواع خرابی از تغییر و حذف فایل ها گرفته تا قراردادن اطلاعات در اختیار افراد سودجو، به بار آورند. برای مقابله با آن ها می بایست یک ضد ویروس (AntiVirus) و یک ابزار ضد جاسوسی (AntiSpyware) بر روی رایانه ی خود نصب کرده و مرتب آن را به روز کنید.
2.نصب فایروال: فایروال از ورود مزاحمان به رایانه تان جلوگیری می کند. سیستم عامل های ویندوز به طور پیش فرض دارای فایروال هستند، آن ها را فعال نگه دارید. البته می توانید از فایروال های دیگری هم استفاده کنید.
3.به روز رسانی نرم افزارها: زمانی که یک عیب (حفره) در نرم افزاری کشف می شود، شرکت تولید کننده ی آن از طریق یک اصلاحیه آن را برطرف می نماید. کاربران می توانند با دانلود نمودن اصلاحیه و نصب آن،به روزرسانی (Update) نرم افزار را انجام داده تا مشکل مرتفع گردد. پس سعی نمایید همیشه نرم افزارهای خود را به روز نگه دارید.
4.تهیه ی نسخه ی پشتیان: از اطلاعات رایانه ی خود همیشه یک نسخه ی دیگر به عنوان پشتیبان نگه دارید. به دلایل مختلف ممکن است اطلاعات شما از بین برود، آن هم ناخواسته. لذا می توانید با استفاده از لوح های فشرده (CD، DVD)، حافظه های فلش یا هارد دیسک های خارجی (External) نسبت به کپی نمودن اطلاعات و حفظ بهتر آن ها اقدام نمایید.
5. استفاده از رمز عبور قوی: جهت محافظت بیشتر اطلاعات خود برای نام کاربری خود یک رمز عبور قوی (حداقل 8 کاراکتر، شامل عدد، حرف و علامت) تعیین نمایید. عادت نمایید هنگامی که در مقابل رایانه تان نیستید آن را Log Off نمایید.
6.محافظت از فایل ها و فولدرهای شخصی: ابزارهایی وجود دارند که امکان رمزگذاری بر روی فایل ها و فولدرها را می دهد تا در برابر مشاهده یا تغییر توسط دیگر کاربران محافظت نماید. برای مثال در آفیس 2007 می توانید با انتخاب منوی آفیس ، کلیک بر روی گزینه ی Prepare و سپس Encrypt Document برای فایل خود سطوح دسترسی تعریف نموده و برای دیدن یا ویرایش آن رمزهای جداگانه تعریف کنید.
با تشکر- مهدی راستی
دانشجوی کارشناسی ارشد کامپیوتر ( امنیت شبکه )
منبع:
•کتاب امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات، شرکت فناوری اطلاعات ایران (مرکز ماهر)،جلد اول.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود