9 آذر 1393
شماره خبر: 132699

مهندس ناظر و معاون شهرسازی مسئول جلوگیری از تخلفات ساختمانی هستند

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

مهندس ناظر و معاون شهرسازی مسئول جلوگیری از تخلفات ساختمانی هستند


سخنگوی شورای اسلامی شهر کرج گفت: در ساختمانهای دارای پروانه، مهندس ناظر و معاون شهرسازی مسئول جلوگیری از تخلفات ساختمانی هستند.
داود وحیدی با اشاره به مباحث مطرح شده در جلسه کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر اظهار داشت: بر مبناي مواد 55،‌99 و 100 قانون شهرداريها، وظيفه نظارت بر عمليات ساختماني و ساخت و سازها، جلوگيري از شروع عمليات ساختماني بدون پروانه يا مخالف با اصول شهرسازي يا فني و بهداشتي، حفظ و حراست از اراضي و املاك متعلق به شهرداري، ‌رفع سد معبر، جزء وظايف مدیریت شهری است. وی در تعریفی از ساخت و ساز غیرمجاز، هرگونه ساخت و سازی که فاقد مجوز کتبی از شهرداری باشد را بنای فاقد پروانه عنوان کرد و افزود: بر این اساس حتی اگر مراحل صدور پروانه ساختمانی و پرداخت عوارض نیز توسط مؤدی انجام گرفته باشد و بدون مبادرت به اخذ پروانه ساختمان خود را احداث کند باز هم اطلاق بدون پروانه به آن ساختمان تسری دارد. وحیدی اضافه کرد: چنانچه بنا فاقد پلاک ثبتی باشد و در آن ملک اقدام به احداث بنای غیرمجاز شده با توجه به قانون ماده 100 و تبصره های آن، اگر این بنا در محدوده و حریم شهر باشد قابل طرح در کمیسیون ماده 100 است و نداشتن سند مالکیت مانع رسیدگی و طرح موضوع در این کمیسیون نمی شود. این مسئول با اشاره به مصوبه شورای شهر کرج در خصوص پرداختن به موضوع ساخت و ساز غیرمجاز و پلیس ساختمان اظهار داشت: شورای شهر، کاهش و ریشه کن کردن معضل ساخت و سازهای غیرقانونی را به عنوان هدفی مهم در دستور کار خود قرار داده و معتقد است در راستای جلوگیری از این اقدام هیچ مسامحه ای نباید در برخورد قانونی با متخلفین ساختمانی از سوی ماموران صورت گیرد. وی با مطرح کردن این موضوع که شورای شهر در این زمینه مصوبه ای را تصویب کرد که طی آن پلیس ساختمان حق ورود به ساختمان های دارای پروانه را ندارند، تاکید کرد: در ساختمان های دارای مجوز ساختمانی در صورت بروز تخلف، مهندس ناظر و معاون شهرسازی شهرداری منطقه پاسخگو مراجع قانونی ذیربط خواهند بود.
تعریف چارچوبی مشخص برای رفع ریشه ای ساخت و سازهای غیرمجاز
سخنگوی شورای اسلامی شهر کرج، تعریف چارچوبی مشخص به منظور رفع ریشه ای ساخت و سازهای غیرمجاز در این کلانشهر را یک ضرورت دانست و یادآور شد: نبود این چارچوب توسعه و صیانت شهر را زیر سوال می برد زیرا این ساخت و سازها تهدیدی برای شهر محسوب می شوند. وحیدی، عدم استحکام بنا در ساخت و سازهای غیراصولی، خطرات ناشی از این شیوه ساخت را متوجه صاحبان بنا دانست و گفت: جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز باید با تاکید بر قانون مداری در قالب اجرای طرح های پیشگیرانه انجام شود. وی با تاکید بر ضرورت فرهنگ سازی گسترده با موضوع پیشگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز عنوان کرد: بی شک تحقق این مهم فاکتور خوبی برای عملکرد شهرداری و شورا محسوب می شود، می توان گفت پیشگری از این مهم در واقع حفظ شان و آبروی شهر است.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود