7 دی 1393
شماره خبر: 134356

بیسوادی و مدرک گرایی گلوی نظام آموزشی کشور را می فشارند

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

بیسوادی و مدرک گرایی گلوی نظام آموزشی کشور را می فشارند


رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر کرج با طرح دغدغه خود در زمینه علمی، بیسوادی و مدرک گرایی را دو آفت بزرگ در یک جامعه ارزیابی کرد که بخش نخست آن امروز تا حدود زیادی از میان رفته ولی بخش دوم هنوز پابرجاست.
سعید فیروزگاه با اشاره به سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی در نظام جمهوری اسلامی ایران، کاهش بیسوادی را یک پیروزی و موفقیت ارزشمند در ایران اسلامی تلقی کرد و عنوان داشت: اگرچه امروزه کم سوادی و بیسوادی تا حد بسیار زیادی ریشه کن شده است اما دغدغه مدرک گرایی به عنوان یک رویکرد غلط هنوز در جامعه پابرجاست و باید راهکاری اندیشیده شود تا نیاز شهروندان به علم آموزی و فراگیری صنعت در کنار تحصیل، بیش از پیش نهادینه شود. وی به خدمات نهضت سوادآموزی در استان اشاره کرد و آمار یک درصد بیسوادی در استان البرز را مایه مباهات استان خواند که با برخورداری از جمعیتی بالغ بر دو میلیون نفر تا حد بسیار زیادی خود را از رنج بیسوادی رها کرده و علم را به عنوان یک اصل مورد توجه قرار داده است. فیروزگاه شکل گیری نهضت سوادآموزی را موهبتی در جامعه اسلامی دانست که توانسته است روح و فرهنگ دانش را در جامعه نهادینه کرده و میان همه اقشار اجتماعی توزیع کند. فیروزگاه با اشاره به سالگرد آغاز به کار نهضت سوادآموزی در سال 1358 که با دستور امام راحل (ره) شکل گرفت، اظهار داشت: تفاوت های فاحش در طبقات اجتماعی پیش از انقلاب اسلامی سبب شده بود عده زیادی از نعمت تحصیل و برخورداری از سواد و دانش بی بهره بمانند که این فاصله با شکل گیری انقلاب اسلامی و صدور دستور بنیانگذار انقلاب مبنی بر تشکیل نهضت سوادآموزی تا حد زیادی برطرف شد. به گفته وی، ریشه کن کردن بیسوادی راهی بود که این نهضت در پیش گرفته و اگرچه زمان زیادی برای تحقق آن صرف کرد اما امروز کمتر فرد بیسوادی، از میان اقشار مختلف جامعه همچون دختر و پسر، پیر و جوان، اسیر غول سیاه و تاریک بیسوادی قرار دارند. وی تصریح کرد: به گفته امام خمینی (ره) کسانی که به سوادآموزی می پردازند نوعی جهادگر تلقی می شوند و بخصوص آنان که با به جان خریدن مشکلات و سختی های سفر، در شهرها و روستاهای دورافتاده، اقدام به آموزش دادن افراد می کنند از جایگاه بسیار والا و ارزشمندی برخوردارند که اجر و پاداش معنوی و اخروی آن تا همیشه پابرجاست.
توزیع عادلانه فرصت ها هدف اصلی انقلاب اسلامی
عضو شورای اسلامی شهر کرج، با تاکید بر اینکه دیدگاه امام خمینی (ره) برای تشکیل این نهضت، مبتنی بر اصول انسانی، اخلاقی و اسلامی و از همه مهمتر توزیع عدالت در جامعه اسلامی بود، خاطرنشان کرد: آنچه انسان را از دیگر مخلوقات مجزا می کند، دانش و تفکر اوست؛ از این رو تقویت این شاخصه به معنای تکریم جایگاه انسان و احترام به حقوق انسانی اوست که جامعه اسلامی ایران کوشید با تشکیل نهضت سوادآموزی به آن دست یابد. این مسئول، جایگاه تحصیل را امروزه در جامعه بسیار ارزشمند توصیف کرد و بیان داشت: کسب مراتب مختلف علمی در قالب المپیادها و مسابقات مختلف بین المللی تاثیر توجه بیش از پیش خانواده ها به امر علم آموزی و تحصیل در روزهای پس از انقلاب بوده است که این از برکات یک جنبش اسلامی می باشد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود