24 آذر 1393
شماره خبر: 133681

نرخ بی سوادی در استان البرز به کمتر از یک درصد رسید

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

نرخ بی سوادی در استان البرز به کمتر از یک درصد رسید


معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان البرز گفت: براساس آخرین پالایش انجام شده ، بیش از 99 درصد جمعیت استان را افراد باسواد تشکیل می دهند و نرخ بی سوادی در این استان به کمتر از یک درصد رسیده است.
'عیسی بابالو با اشاره به اینکه البرز با اجرای برنامه های ریشه کنی بی سوادی جزو برترین های کشور است، افزود: هم اکنون سه هزار و 546 نفر از جامعه هدف سوادآموزی در دوره های مختلف سوادآموزی مشغول به تحصیل هستند. وی به دلیل برخی ملاحظات از ارایه آمار بی سوادان استان خودداری کرد. بابالو ،جامعه هدف سوادآموزی را افراد بین 10 تا 49 سال دانست و اظهار داشت: برگزاری دوره های مختلف سوادآموزی هم اکنون توسط 400 آموزشیار در حال اجرا است و این کلاسها به صورت جمعی یا اغلب به صورت فردبه فرد انجام می شود. وی گفت: آموزش و پرورش استان البرز با موسسات آموزشی مجاز همچون مدارس غیردولتی، بسیج سازندگی، مکتب القران، تعاونی های خدمات آموزشی و ... برای آموزش بی سوادان قرارداد منعقد کرده است.
یکهزار و 200 نفر از افاغنه در البرز تحت پوشش سوادآموزی هستند
وی در ادامه با اشاره طرح سواد آموزی اتباع خارجی که توسط دولت برنامه ریزی شده است، گفت: این طرح ویژه افاغنه است که به صورت رایگان انجام می شود. بابالو افزود: پس ازپیروزی انقلاب اسلامی تاکنون برای نخستین بار است که اتباع خارجی با هزینه دولت جمهوری اسلامی ایران به صورت رایگان مجاز به سواد آموزی می شوند. وی اظهار داشت: تا پیش از این فقط واجب تعلیم ها مجاز به تحصیل رایگان درایران بودند، واجب تعلیم ها شامل افراد شش تا 9 سال می شود. این مسوول با اشاره به اینکه در طرح جدید افراد خارجی 10 تا 49 سال می توانند در کلاس های نهضت سوادآوزی شرکت کنند، ادامه داد: در اجرای این طرح سهمیه استان البرز یکهزار و 200 نفر تعیین شد که با توجه به علاقه و اشتیاق زیاد این افراد به سوادآموزی هم اکنون این سهمیه تکمیل شده و تعداد زیادی نیز خواستار شرکت در این دوره ها هستند. وی با تاکید بر اینکه دوره های آموزشی این افراد آغاز شده، افزود: حدود 24 هزار از افاغنه ساکن در استان البرز بی سواد هستند.
برنامه های هفته سوادآموزی
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان البرز در ادامه با اشاره به نزدیک شدن هفته سوادآموزی (ششم تا 12 دی ماه) گفت: برای این هفته همچون سال های گذشته برنامه های متنوعی در نظر گرفته شده که می توان به برگزاری همایش بزرگ سوادآموزی با حضور مسئولین استان،تجلیل از فعالان عرصه سوادآموزی، تجلیل از چهره های موفق درامر سوادآموزی ،تجلیل از آموزش دهندگان برتر، تجلیل از خبرنگاران، نهادها ودستگاه های برتر در بحث سوادآموزی اشاره کرد. وی، سواد آموزی و تلاش برای رسیدن به جامعه باسواد را یکی از ملاک های کار در آموزش و پرورش برشمرد و افزود: فراهم نمودن بستر تبلیغات و استفاده از ظرفیت موجود استان، بهره گیری از ظرفیت دستگاه های خدمات رسان و امضای تفاهم نامه با دستگاه ها ونهادهای دولتی و بهره گیری از ظرفیت تشکل های غیر دولتی از مهم ترین اقدامات آموزش و پرورش استان در راستای برنامه های شتاب بخشی به سوادآموزی است. وی با اشاره به تنوع رسانه ها و سلیقه مخاطبان گفت: در دنیای امروز نمی توان تبلیغات را منحصر به خبر و یا نمایش فیلم از یک یا دو رسانه دانست. وی با بیان اینکه برخلاف تصور عمومی که بی سوادی را با ناتوانی در خواندن و نوشتن می سنجند؛ ابعاد پنهان بی سوادی همچون ابعاد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را لایه های اثرگذار بی سوادی در جامعه عنوان کرد. بابالو با اشاره به آسیب های ناشی از بیسوادی در بخش های مختلف به اقدامات انجام گرفته در راستای سوادآموزی بعد از انقلاب پرداخت و یادآور شد: نهضت سوادآموزی یک اقدام مدبرانه به فرمان امام راحل(ره) بود که با هدف آموزش همگانی و استقلال فرهنگی کشور تاسیس شد.
وی گفت: ما با ایجاد مکانیسم های انگیزشی و تشویقی و اختصاص نیروی کافی برای این امر می توانیم شاهد ریشه کنی بی سوادی در گروه هدف 10 تا 49 سال و به خصوص باسواد کردن اولیای بی سواد دانش آموزان باشیم. وی تاکید کرد: تحقق این مهم نیازمند بسیج عمومی است وتلاش در جهت ریشه کنی بی سوادی از وظایف مهم مسئولین فرهنگی است.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود