16 دی 1393
شماره خبر: 135043

هزینه روش سنتی مقابله با یخ زدگی معابر بیشتر از روش های شیمیایی است

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

هزینه روش سنتی مقابله با یخ زدگی معابر بیشتر از روش های شیمیایی است


معاون خدمات شهری شهرداری کرج بیان داشت: معتقدیم با توجه به کارشناسی های انجام گرفته در خصوص میزان آسیب رسانی به امکانات شهری و محیط زیست با استفاده از ترکیب ماسه و نمک، هزینه ای که از این عرصه به شهر تحمیل می شود بسیار بیشتر از هزینه خرید ترکیبات و محلول های نوین جهانی است.
با ذکر معایب استفاده از ترکیب نامناسب و آسیب رسان شن و ماسه و نمک برای مقابله با برف گرفتگی ها و یخ زدگی های معابر پرداخت و اظهار داشت: اگرچه در عمل، هزینه خرید ترکیب ها و محلول های مناسب برای یخ زدایی بالا به نظر برسد اما در مقایسه میزان آسیب رسانی ترکیب ماسه و نمک بر محیط زیست و امکانات شهری، به صرفه بودن استفاده از محلول ها و ترکیب های کم خطر در این حوزه، روشن خواهد شد. حسن مدیرروستا با اعلام اینکه شیوه متداول و رایج در کشور ما برای برف روبی مبتنی بر استفاده از ماشین آلات راهسازی و به کارگیری روش های سنتی از جمله ماسه و نمک پاشی است، خاطرنشان کرد: در این روش که در بیشتر کشورهای توسعه یافته منسوخ شده است، کارگران شن و ماسه را به همراه نمک جامد از داخل کامیون های اختصاص داده شده به این امر، در معابر پخش می کنند. وی با اعلام اینکه این روش تاثیرات بسیار نامطلوبی بر محیط زیست دارد، تصریح کرد: نمک جامد در دمای زیر 9 درجه سانتیگراد کارایی خود در زمینه یخ زدگی برف را از دست داده و نمی تواند ترکیب مناسبی برای روزهای سرد زمستانی به شمار آید. مدیرروستا از دیگر آسیب های ناشی از استفاده از نمک را وجود "یون کلر" دانست که به دلیل خاصیتِ خوردگی زیاد، تخریب های بسیار زیادی در آسفالت، بتون، سطح روسازها و رنگ های المان های شهری را به جا می گذارد.
نمک گیر شدن خاک، آسیب بزرگ به کارگیری روش های سنتی
این مسئول شور شدن آب های سطحی را به عنوان یک ضرر بزرگ ناشی از به کارگیری ترکیبات سنتی در آب کردن برف و یخ موجود در معابر شهری برشمرد و اذعان داشت: شوری و تخریب بافت خاک در کنار نابودی فضای سبز شهری به دلیل بالا رفتن غلظت نمک در خاک های اطراف گیاهان از عوارضی است که با استفاده از ترکیب ماسه و نمک دامان طبیعت و فضای سبز را می گیرد. به گفته معاون خدمات شهری شهرداری کرج، همچنین مسدود شدن زهکشی ها، ایجاد آلودگی در شانه راه ها و پیاده روها، پراکندگی سریع از سطح روسازی معابر و ایجاد آلودگی هوا بر اثر گرد و غبار موجود در شن و ماسه می تواند به مخدوش شدن خدمات رسانی موثر به شهروندان در روزهای سرد و برفی منجر شود. وی راه حل مقابله با بروز این مشکلات را به کار بستن تدابیر و روش های مدرن و مطلوب جهانی برشمرد و یادآور شد: استفاده از روش یخ زدایی شیمیایی به جای روش های سنتی از پیشنهاداتی است که از سوی معاونت خدمات شهری به مدیریت شهری ارائه شده است. مدیرروستا تاکید کرد: در این روش پیشگیری مقدم بر مقابله است و همزمان با اعلام وضعیت هوای سرد و بالا رفتن احتمال یخ زدگی معابر، عملیات محلول پاشی آغاز می شود. وی از جمله کشورهای استفاده کننده از این محلول را آمریکا، فنلاند، نروژ، سوئد، دانمارک و ژاپن ذکر کرد و ادامه داد: این مواد با کاهش دمای نقطه انجماد آب در سطح معابر، از یخ زدگی های شدید جلوگیری خواهد کرد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود