16 اسفند 1393
شماره خبر: 138919

«روز درختکاری» فرصتی برای بازخوانی ستم های روا شده به طبیعت است

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

«روز درختکاری» فرصتی برای بازخوانی ستم های روا شده به طبیعت است


رئیس شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به ستم های بزرگی که طی سالیان اخیر به پوشش سبز این کلانشهر اعم از باغ سیب، کاخ مروارید، باغ فاتح، باغ جهان نما و... روا شده است،...
«روز درختکاری» را فرصتی مناسب برای بازخوانی این رویکرد ناعادلانه دانست و از مرگ باغات و اراضی کشاورزی در سایه رشد ساخت و سازهای بی رویه به شدت انتقاد کرد.
محمود دادگو فرارسیدن روز درختکاری و هفته منابع طبیعی (15 الی 22 اسفند) را به دوستداران محیط زیست و دست اندرکاران این حوزه تبریک گفت و افزود: آیین روز درختکاری که روز گذشته با حضور استاندار البرز در محل اجرای پروژه جنگلکاری شمال غربی کرج برگزار گردید، به روز وحدت و یکدلی مردم و مسئولان تبدیل شد و طی آن با کاشت نهال و آبیاری درختان، طبیعت ایران کوچک در آستانه فصل بهار جانی تازه گرفت و همچنین شهروندان به تماشای یکی از طرح های جهادی مدیریت شهری در حوزه رشد سرانه های فضای سبز نشستند. وی با بیان اینکه سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری کرج با دست پُر به استقبال هفته منابع طبیعی رفته است و در این ایام برنامه های متنوعی در سطح مناطق و سازمانهای تابعه مدیریت شهری به اجرا در خواهد آمد، این جنب و جوش بهاری را نشانگر اراده مسئولان شهری برای تقویت پوشش سبز شهر و مقابله با تهدیدهای زیست محیطی دانست و از شهروندان بویژه دوستداران محیط زیست برای مشارکت فعال در برنامه های این هفته دعوت به عمل آورد. رئیس پارلمان شهری کرج توجه به حفظ طبیعت و احترام به گل و گیاهان را توصیه موکد دین مبین اسلام و کتاب آسمانی قرآن خواند و بیان کرد: درختان و فضای سبز به عنوان ریه های تنفسی کره زمین، علاوه بر آنکه در چرخه تامین غذا و داروی مورد نیاز انسانها نقش اساسی ایفا می کنند، پیام آور نشاط، زیبایی و شادابی هستند و با ایستادگی در برابر تهدیدهای زیست محیطی و انواع آلاینده ها، چیزی جز سود و منفعت را برای بشریت به همراه نداشته اند.این مسئول با اشاره به رشد شهرنشینی و توجه بیشتر انسانها به بُعد مادی زندگی، آن را عامل تمرکز افراد بر ارزش افزوده بالا باغات و اراضی کشاورزی دانست و ادامه داد: نگاهی مادی گرایانه به طبیعت ارمغانی جز تلاش برای نابودی درختان و تغییر کاربری گسترده اراضی کشاورزی و باغات را به همراه نداشته که اکنون خرمی و سرسبزی شهرمان جای خود را به آهن و آجر و ساختمان های بلندمرتبه داده و کرج را با بحران جدی آلودگی هوا مواجه کرده است. به گفته دادگو، تقصیر برخی نهادها در نابودی درختان و محیط زیست کمتر از شهروندان نیست و با تداوم روند کنونی، در آینده ای نزدیک باید صرفا به چمن های کاشته شده در پارکها و بوستانهای سطح شهر دلخوش کنیم و در نقاشی ها و آلبوم تصاویر به دنبال باغات زیبای کرج باشیم؛ باغاتی که با مرگ آنها شاهد سبز شدن برج های سر به فلک کشیده هستیم و به مثابه جسمی شده ایم که بدون ریه تنفسی در حال گذران روزگار است. نماینده مردم کرج در شورای شهر در ادامه به شدت از آنچه موجب شده باغ سیب مهرشهر در وضعیت کنونی قرار گیرد، انتقاد کرد و خطاب به باورهای غلطی که تصور می کنند تنها شهرداریها متولی توسعه سرانه های فضای سبز هستند، گفت: متاسفانه برخی به بهانه مالکیت بر اراضی کشاورزی و باغات تصور می کنند که قادر به نابودی طبیعت و نعمت های خدادادی هستند حال آنکه در نهایت این تلاش به تهدید سلامتی خود و فرزندان شان منجر می شود و در روزی که چندان دیر نیست، تاوان این رفتارهای زشت را پس خواهند داد. وی در پایان بر جدیت مدیریت شهری کرج برای مقابله با تهدیدهای زیست محیطی و تلاش برای رشد سرانه های فضای سبز و حفظ باغات تاکید کرد و خواستار جدیت بیشتر نهادها برای مقابله با متجاوزین به طبیعت در هر جایگاه حقیقی و حقوقی شد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود