13 اردیبهشت 1394
شماره خبر: 141303

ارتقاء «فرهنگ شهری» یکی از شاخص های اصلی توسعه کلان است

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

ارتقاء «فرهنگ شهری» یکی از شاخص های اصلی توسعه کلان است


شهردار کرج با تاکید بر ضرورت ارتقاء فرهنگ شهری به ویژه در کلانشهر کرج که مهدی از قومیت های مختلف است، ارتقاء فرهنگ شهری را از شاخص های توسعه کلان دانست.
علی ترکاشوند با بیان اینکه توسعه در همه زمینه ها نیازمند نگاه ویژه و جدید است، عنوان کرد: مجموعه مدیریت شهری کرج اعم از شورای اسلامی شهر و شهرداری بر موضوع فرهنگسازی و توسعه همه جانبه آن در این کلانشهر تاکید دارند و برای تحقق آن نیز برنامه ریزی های متعددی را سیاست گذاری کرده اند. وی، حرکت در مسیر فرهنگسازی صحیح، اصولی و کارآمد را زمینه ساز رسیدن به توسعه فرهنگی خواند و افزود: کلانشهر کرج به واسطه حضور قومیت های مختلف و به تبع آن فرهنگ های متعدد ناشی از این میزان حضور نیاز به برنامه ریزهای اثر بخش و منطبق با تنوع فرهنگی دارد.
ترکاشوند اظهارداشت: بهره گیری از منابع فرهنگی اعم از استعدادها و ظرفیتهای فرهنگی نقش بسزایی در ترویج فرهنگ ایفا می کند؛ آنچه در این میان اهمیت دارد، شناخت نیازهای فرهنگی، رصد و ارزیابی موضوعات مختلف و مرتبط با این مقوله مهم و در نهایت نیز پیاده سازی تفکراتی است که موجب جاری و نهادینه شدن سیاستهای فرهنگی در سطوح و لایه های مختلف می شود، است.
وی در ادامه با اشاره به ارتباط تنگاتنگ مجموعه مدیریت شهری با عموم مردم به واسطه مردمی بودن ساختار این نهاد، عنوان کرد: این ارتباط دوسویه خود ازجمله ظرفیت هایی است که مدیریت شهری را در رسیدن به اهداف کلان فرهنگی یاری می کند، بر این اساس ضرورت دارد از این ظرفیت در همه ابعاد استفاده شود. شهردار کلانشهر کرج اهميت زيربنايي مقوله فرهنگ را یادآور شد و افزود: چگونگی به امر توسعه فرهنگي پرداختن از مهمترین مباحثی است که باید مد نظر دستگاه های متولی فرهنگ باشد؛ شهرداریها نیز برغم اینکه به طور مستقیم دستگاه متولی فرهنگ نیستند اما در اجرای برنامه های فرهنگی شهر نقش بسزایی دارد. ترکاشوند، اضافه کرد: تلاش برای ایجاد ساختارهای فرهنگی از جمله کتابخانه ها، فرهنگسراها، مجموعه های فرهنگی، ورزشی حاکی از اهمیت داشتن موضوع فرهنگ برای مجموعه مدیریت شهری است.
فرهنگ؛ عرصه های عمومی جامعه را متحول می کند
شهردار کرج با عنوان این موضوع که فرهنگ، عرصه های مختلف شهری اعم از اقتصادی، اجتماعی، عمرانی و... را متحول می کند، اظهار داشت: پرداختن به مسائل فرهنگی آغاز و استمرار حركت در مسیر توسعه پایدار کشور را تضمین می کند؛ بر این اساس می توان به نقش و اهميت مقوله فرهنگ به عنوان بستر و زيرساخت اصلي دیگر ساز و کار های اجتماعی پی برد. ترکاشوند، استفاده از ظرفیت کارشناسان و صاحبان فکر و ایده را در دستیابی به موفقیت های فرهنگی موثر دانست و با بیان اینکه شهرداری کرج از فکرها و ایده های خلاق در زمینه توسعه فرهنگی استقبال می کند، عنوان کرد: این رویکرد موجب بهبود شرایط و رسیدن به شاخص های جدید و کارآمد بخش فرهنگی که مولفه های توسعه فرهنگ شهروندی از مهمترین آنها است، می شود. وی با اشاره به فعالیت های فرهنگی معاونت فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرج عنوان کرد: اقدامات این معاونت در مسیر فرهنگسازی و توسعه آن قرار دارد. ترکاشوند در پایان گفت: توجه عمیق و اصولی به موضوع فرهنگ و پذیرش ويژگي ها و مؤلفه هاي مؤثر توسعه این مهم بر حيات و پویایی جامعه می تواند زمینه را برای توزیع عادلانه فرهنگ همچنین اتخاذ رويه اي که تقویت بافتهای فرهنگی را موجب می شود، فراهم کند.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود