25 فروردین 1395
شماره خبر: 161130

تعلل در تهیه طرح جامع تونل تاسیسات مشترک انرژی پذیرفتنی نیست

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

تعلل در تهیه طرح جامع تونل تاسیسات مشترک انرژی پذیرفتنی نیست


رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی کلانشهر کرج با انتقاد از تعلل در تهیه طرح جامع تونل تاسیسات مشترک انرژی از سوی متولیان امر، اظهار داشت: این مهم راهکاری علمی و عملیاتی جهت اداره هوشمند و کارآمدتر کلانشهر دو میلیون نفری کرج است اما متاسفانه هنوز اهمیت آن به خوبی درک و نشده است.
سعید فیروزگاه با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی طی سالیان اخیر توجه ویژه به مبحث «اقتصاد مقاومتی» داشته و خواستار استفاده هدفمندتر از بودجه ها و جلوگیری از اسراف بیت المال شده اند، گفت: پیشنهاد احداث تونل تاسیسات مشترک انرژی نیز در همین راستا در کمیسیون عمران و شهرسازی مورد چکش کاری قرار گرفت تا مانع از بسیاری خرج تراشی ها و موازی کاری ها شویم اما مشخص نیست چرا اقدام خاصی برای عملیاتی شدن آن صورت نپذیرفته است! شهردار اسبق چهارباغ بیان داشت: شهرهای کشورمان به تصرف تاسیسات آب، برق، گاز و مخابرات در آمده اند که علاوه بر اغتشاش بصری، هزینه های گزافی را نیز متحمل شهرداریها کرده است؛ برای مثال هزینه ترمیم آسفالت خیابانهایی که ادارات خدمات رسان در آنها نسبت به حفاری اقدام می کنند، معمولا به دوش مدیریت شهری سنگینی می کند و از این رو، احداث تونل تاسیسات مشترک انرژی ضرورتی انکارناپذیر قلمداد می شود. وکیل مردم کرج در شورای اسلامی شهر با بیان اینکه متاسفانه شهرداری کرج در گذشته توجه چندانی به تحقق این مهم نداشته است، گفت: این در حالی است که بسیاری از پروژه های عمرانی به دلیل تداخل با تاسیسات زیر بنایی اعم از آب و گاز و برق با تاخیر زمانی به بهره برداری رسیده اند و همچنین نقشه جامعی از کانال تاسیساتی شهر به منظور استفاده در نقشه راه پدافند غیرعامل در دسترس نیست و این موارد آسیب پذیری در برابر بلایای طبیعی و غیر طبیعی را افزایش می دهد.
به گفته این مسئول ارشد شهری، با توجه به پیش بینی های صورت گرفته برای تبدیل خیابان اصلی رجایی شهر به پیاده راه، می توان از این معبر به عنوان پایلوت راه اندازی تونل تاسیسات مشترک انرژی بهره جست همچنین می توان آن را به یک منبع پایدار درآمدی تبدیل کرد؛ چرا که در صورت فقدان همراهی سایر نهادهای خدمات رسان اعم از آبفا، شرکت گاز، مخابرات و شرکت توزیع نیروی برق برای احداث این تونل، در صورت تقاضا برای استفاده از آن بایستی نسبت به پرداخت هزینه های لازم اقدام نمایند. فیروزگاه با تاکید بر اینکه اداره شهرها با روش های سنتی در عصر کنونی پاسخگوی نیازهای شهر و شهروندان نیست، عنوان کرد: در رابطه با همین موضوع، شهروندان بارها با مراجعه به دفاتر اعضای شورای اسلامی شهر کرج گلایه هایی را در خصوص وضعیت نابسامان آسفالت کوچه ها و خیابانهای سطح شهر مطرح می کنند و زمانی که این دغدغه با مدیران مناطق در میان گذاشته می شود، آنها ضمن یادآوری اعتبارات تخصیص یافته برای توزیع آسفالت در همان معابر، بحث حفاری های صورت گرفته از سوی اداراتی همچون آبفا یا شرکت گاز را مطرح می کنند و به واسطه اختلافات این چنینی، وضعیت تردد عابرین پیاده و وسایط نقلیه با اختلال و مشکلاتی مواجه می شود. رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی کلانشهر کرج در بخش دیگری از سخنانش از موازی کاری، فقدان برنامه ریزی و بی توجهی به دانش های نوین به عنوان چالش های مدیریتی کلانشهرها یاد و اضافه کرد: اگر خواستار مقابله هوشمند با مشکلاتی اعم از ترافیک، ساخت و ساز غیرمجاز، آلودگی هوا، چالش های زیست محیطی و... می باشیم، باید خود را به دانش روز و استانداردهای علمی مجهز و مسلح نماییم و از قافله جهانی عقب نمانیم. فیروزگاه با اذعان بر اینکه ایجاد تونل مشترک انرژی همسو با بسته سیاستی «اقتصاد مقاومتی» است و کاهش هزینه های جاری و پرهیز از اتلاف بیت المال را به دنبال دارد، گفت: در ابعاد دیگر، این فرایند موجب ارتقای سیما و منظر شهری شده و با راهبردی علمی و عملیاتی، به مقابله با نازیبایی ها و زوائد بصری می پردازد. همچنین به حفظ سلامت محیط زیست و بهداشت محیط کمک شایانی می کند. بر اساس اظهارات این مقام مسئول، تونل های تاسیسات نقش موثری در ایجاد شهرهای جدید پایدار و یا به پایداری رساندن شهرهای حاضر دارند. در واقع هدف اصلی توسعه پایدار، بالا بردن سطح کیفی زندگی انسانها و برقراری تعامل میان هر یک از مولفه های خود اعم از اجتماعی، اقتصادی، کالبدی و زیست محیطی می باشد. فیروزگاه در بخش پایانی سخنانش و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دلایل اصلی لزوم استفاده از تونل مشترک تاسیسات خدمات شهری در کلانشهرها کدام است، توضیح داد: امکان حملات تروریستی به تاسیسات اصلی، افزایش تقاضای عمومی برای افزایش کیفیت و مسائل زیست محیطی، ترافیک شهری به دلیل وجود انواع و اقسام تاسیسات زیربنایی در سطح شهر و پراکنده بودن آنها، قابل کنترل نبودن و مدیریت نشدن تاسیسات در شرایط خاص و بحرانی نظیر زلزله، آتش سوزی های گسترده، جنگ و... از جمله مواردی هستند که توجیه علمی، فرهنگی و اقتصادی این پروژه را به اثبات رسانیده و مورد تاکید قرار می دهد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود