11 خرداد 1395
شماره خبر: 164087

پشتیبانی از بستر فناوری اطلاعات شهرداری كرج کاری دشوار اما شیرین است

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

پشتیبانی از بستر فناوری اطلاعات شهرداری كرج کاری دشوار اما شیرین است


مدیر عامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری کرج با اشاره به اینکه کلیه خدمات نرم افزاری و سخت افزاری و پشتیبانی از سیستم های رایانه ای مدیریت شهری توسط فاوا ارائه می شود، گفت: پشتیبانی از بستر فناوری اطلاعات شهرداری كرج وظیفه ای دشوار اما شیرین است.
محمود دهقان با تشریح تلاش ها و خدمات کارکنان سختکوش و ساعی سازمان فاوا برای ایجاد بستر فناوری اطلاعات برای شهرداری کرج گفت: خدمت رسانی به خانواده بزرگ شهرداری کرج، با وجود تنوع در نیازمندی ها، انواع مختلف ابزارها و سیستم های مورد استفاده و طیف گسترده کاربران، وظیفه ای دشوار اما شیرین است. در واقع فاوا به عنوان یکی از جوانترین و کوچکترین اعضاء خانواده بزرگ شهرداری کرج، وظیفه سرویس دهی به حجم بالایی از کاربران را بر عهده دارد. در حالی که از نظر آماری نسبت تعداد افرادی که مشغول خدمت رسانی به سرویس گیرندگان هستند، 10 درصد است. یعنی از نظر آماری، جمعیت سرویس دهندگان تنها 10 درصد سرویس گیرندگان است. وی در ادامه در خصوص فعالیت ها و خدمات این سازمان در حوزه پشتیبانی فنی از سیستم های رایانه ای شهرداری کرج گفت: بر اساس اساسنامه سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات، وظیفه خدمت رسانی به شهرداری کرج در کلیه حوزه های زیرمجموعه فناوری اطلاعات به عهده این سازمان است. بر همین اساس از ابتدای شکل گیری سازمان تا کنون، سرویس دهی به ستادمرکزی شهرداری کرج و مناطق دوازدهگانه توسط این سازمان انجام گرفته است. البته طی تفاهم نامه هایی که طی ماه های اخیر با برخی سازمان ها منعقد شده، سازمان اتوبوسرانی، عمران، پسماند، خدمات موتوری و تاکسیرانی نیز به این فهرست اضافه شده اند. همچنین کلیه خدمات نرم افزاری و سخت افزاری و پشتیبانی از سیستم های رایانه ای مجموعه معاونت خدمات شهری و سامانه 137، شورای اسلامی شهر کرج، معاونت حمل و نقل و ترافیک و کمیسیون ماده 100 توسط فاوا ارایه می شود. مدیر عامل سازمان فناوری اطلاعت و ارتباطات شهرداری کرج، تاکید کرد: این خدمات شامل پشتیبانی از UPS ها، دستگاه حضور و غیاب، شارژ، تعمیر و نگهداری پرینترها، پشتیبانی سخت افزاری و نرم افزاری PC و All in one و سرویس دوره ای سیستم ها است. دهقان افزود: در واقع سرویس دهی به این حجم بالای کاربران، یعنی نزدیک به دو هزار کاربر و سیستم، پشتیبانی از 12 منطقه، شش سازمان، سه معاونت تنها با تعداد 26 نفر نیرو اجرایی می شود. تنها در ستاد مرکزی شهرداری کرج نزدیک به یک هزار دستگاه سیستم رایانه ای وجود دارد. علاوه بر این، تعداد 250 دستگاه اسکنر در کل مناطق، ستاد مرکز و دیگر سازمان ها وجود دارد که نگهداری و تعمیرات آن توسط کارشناسان متخصص سازمان صورت می گیرد. مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: با توجه به اینکه محدوده خدمت رسانی در سازمان فاوا طیف گسترده ای از حوزه ها در شهرداری کرج را شامل می شود، مدیریت نحوه خدمت رسانی به صورتی که رضایت کلیه کاربران جلب شود و در رویه کاری سرویس گیرندگان اختلال ایجاد نشود امری دشوار و پیچیده است. مدیریت سرویس دوره ای دستگاه ها، حل مشکلات ناگهانی و غیرقابل پیش بینی و حتی در برخی مواقع آموزش چهره به چهره کارشناسان به کاربران مساله ای نیست که بتوان از آن ساده گذشت. وی افزود: به همین منظور سازمان فاوا به منظور افزایش کیفیت خدمت رسانی به زیر مجموعه های شهرداری کرج، همواره برنامه های متعددی را برای ارتقاء کیفی خدمات در دست اجرا داشته است. از جمله این موارد می توان به اجرای طرح نظرسنجی کیفیت خدمات در حوزه پشتیبانی فنی اشاره کرد که نتایج آن به زودی در دسترس همکاران قرار خواهد گرفت. این مسئول اضافه کرد: هدف از اجرای این طرح، سنجش میزان رضایتمندی کاربران از سرویس ها و شناسایی نقاط قوت و ضعف و رفع مشکلات احتمالی است. مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات در خصوص دیگر فعالیت های جاری حوزه پشتیبانی سازمان گفت: طی برنامه ریزی هایی که انجام گرفته، برنامه سرویس دوره ای کل سیستم ها، پرنترها و اسکنرها در دستور کار سازمان قرار دارد و بر اساس پیش بینی کارشناسان سازمان، سرویس دوره ای اسکنرها نزدیک به دو ماه به طول خواهد انجامید که طبق برنامه ریزی ها این زمان در اواخر خرداد ماه به پایان می رسد. همچنین سرویس دوره ای سیستم های رایانه ای مناطق نیز به پنج ماه زمان نیاز دارد که بر اساس برنامه ای که برای این اقدام معین شده، کار از اوایل اردیبهشت ماه آغاز و تا نیمه مهرماه به پایان خواهد رسید. وی با اشاره به مساله خطیر آموزش کاربران گفت: تا آنجایی که برای سازمان امکان پذیر باشد، امر خطیر آموزش همزمان با سرویس دهی مدنظر کارشناسان است اما به این دلیل که سیستم های نرم افزاری و سخت افزاری به صورت دائمی در حال به روز رسانی و تغییر هستند، آموزش کاربران به طور مستمر باید در نظر گرفته شود و این مساله خارج از حیطه توانایی ها و وظایف فاوا است و دیگر متولیان این امر باید در آن ورود کنند. دهقان در خصوص مشکلات ناشی از عدم آموزش کاربران گفت: استفاده و نگهداری نامناسب سیستم ها توسط کاربران که به خرابی های مکرر دستگاه ها و سیستم ها منجر می شود یکی از عواقب کمبود اطلاعات و آگاهی در میان کاربران است که باید برای رفع آن تدبیری اندیشیده شود. خرابی های مکرر از عمر سیستم ها می کاهند و این هزینه غیرضروری است که به شهرداری تحمیل می شود و باید از بروز آن جلوگیری کرد. مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات با تاکید بر اهمیت حفظ انضباط اداری و نظارت بر ورود و خروج کارکنان به تشریح اقدامات سازمان در خصوص ارتقاء سیستم حضور و غیاب در مجموعه شهرداری پرداخت و گفت: یکی از اهداف سازمان فاوا طی ماه های اخیر، یکپارچه سازی سیستم حضور و غیاب در کلیه حوزه ها و زیرمجموعه های شهرداری بوده و اقدامات متعددی در این باره اجرایی شده است. ایجاد دیتابیس اثرانگشت پرسنل کل مجموعه شهرداری کرج با هدف کاهش مشکلات عبور و مرور کارکنان یکی از این اقدامات بوده و به زودی اهداف تعریف شده در این حوزه به طور کامل محقق خواهد شد. وی اقدام در جهت الکترونیکی کردن کلیه فرایندها در سازمان و شهرداری را چشم انداز متعالی برنامه راهبردی سازمان ذکر کرد و گفت: این مساله نیازمند ایجاد زیرساخت های ارتباطی و سخت افزاری است و حوزه پشتیبانی فنی سازمان یکی از فعال ترین حوزه ها در جهت تحقق و اجرای زیرساخت ها است. به همین دلیل وظایف متعددی بر عهده این حوزه نهاده شده و اقدامات مختلفی به این منظور اجرایی شده که گزارش گیری از وضعیت UPS های سازمان های مناطق و ارایه برنامه جهت توسعه آنها، تهیه شناسنامه نرم افزاری برای سازمان ها و مناطق (ثبت IP Adress )، برگزاری جلسات هفتگی واحد پشتیبانی با نیروهای مستقر در مناطق و سازمان با هدف ایجاد فرهنگ همکاری و تعامل مثبت، راه اندازی سیستم فرابر در خصوص ثبت عملیات و خدمات مربوط به حوزه شارژ پرینتر ها و اسکنرها با هدف تهیه آمار مستمر، تهیه فرم های نظرسنجی در خصوص عملکرد واحد پشتیبانی سازمان، تهیه برنامه آموزشی کارکنان واحد پشتیبانی، تهیه برنامه سرویس دوره ای و پیگیری در خواست ها از جمله آنها است. دهقان در خاتمه گفت: این حوزه اقدامات دیگری نیز در دست اجرا دارد که شامل تهیه رویه ها و دستورالعمل ها، تهیه مکتوبات آموزشی و مستند سازی اقدامات جهت اطلاع کلیه کارکنان حوزه، تهیه دستورالعمل خدمات مانند نرم افزارهای مورد نیاز شهرسازی و دیگر حوزه ها، آموزش کاربران جهت راه اندازی نرم افزار دبیرخانه و ارزیابی استفاده از برچسب اموال RFID است.

نازنین فرضی زاده

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود