20 بهمن 1395
شماره خبر: 174415

حفظ هویت شهری موجب ایجاد حس تعلق شهروندان به شهر می شود

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

حفظ هویت شهری موجب ایجاد حس تعلق شهروندان به شهر می شود


مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری کرج بر ضرورت توجه به ایجاد نمای بصری مطلوب با رعایت حفظ هویت شهری، عنوان کرد: حفظ هویت شهری موجب ایجاد حس تعلق شهروندان به شهر می شود.
حسین عطایی این مطلب را اعلام کرد و گفت: سازمان زیباسازی در این زمینه اقداماتی را انجام داده که به کارگیری رنگ سبز فیروزه ای در ساختار مبلمان شهری از جمله این اقدامات به شمار می رود.
وی از برگزاری جلسات متعدد سازمان زیباسازی با کارشناسان فعال در زمینه زیبایی های بصری و هویت شناسی از جمله مهراب رجبی، مشاور استاندار و رئیس بنیاد البرز شناسی کرج سخن گفت و افزود: هویت بخشی به شهر کرج و استان البرز اصلی ترین بحث این جلسات است و طی آخرین جلسه مقرر شده سه شنبه اول و سوم هر ماه این موضوع به صورت کارشناسی مطرح شود. این مسئول با بیان اینکه حس تعلق به مکان، نوعی رابطه عاطفی و پر معنا بین شخص و مکان به شمار می رود، اظهار داشت: تنها با یادآوری گذشته شهر و تداعی خاطرات شهروندان می توان این حس تعلق را ایجاد و حفاظت از محیط شهری را فرهنگسازی کرد. وی اضافه کرد: حس تعلق به شهر و حفاظت از آن از ترکیب عوامل محیطی، عاطفی، اجتماعی و فرهنگی نشات می گیرد و محل زندگی هر فرد را نسبت به دیگر مکان ها برای شخص متمایز می کند که این موضوع میزان علاقه افراد به محل زندگی را افزایش می دهد. مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری کرج همچنین به رابطه تنگاتنگ و مستقیم هویت شهری با مفهوم حس مکان اشاره و بیان کرد: در صورتی که اخلاق صحیح شهروندی و مجموعه ای از قوانین و عرف های اجتماعی در کنار این دو امر در نظر گرفته و رعایت شود، شاهد زندگی هماهنگ و بدون تنش مردم با یکدیگر و محیط زیست خواهیم بود که این موضوع نقش بسزایی در توسعه پایدار شهری نیز دارد. عطایی در بخش دیگری از سخنان خود بازخوردهای منفی درهم ریختگی بصری در مکان های مختلف شهر یاد کرد و افزود: یکی از نتایج عدم علاقمندی شهروندان به شهر ناهماهنگی بصری است که رفع این معضل نیز در دستور کار زیباسازی قرار گرفته و به زودی شاهد تحولی در این زمینه خواهیم بود. این مسئول تلفیق اشکال مبلمان شهری با عواملی که برای زیباسازی شهر به صورت آگاهانه و هدفمند و در راستای حفظ هویت شهری طراحی می شوند را از سیاست های زیباسازی کرج در زمینه ترغیب مشارکت شهروندان جهت تحقق این مهم برشمرد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود