25 دی 1390
شماره خبر: 4064

محله، کانون شکل گیری هویت های اجتماعی، فرهنگی

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

 محله، کانون شکل گیری هویت های اجتماعی، فرهنگی

سپیدارآنلاین: عناصر شهر، در شکل دهی و سازماندهی امور شهری از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده است، این در حالی است که بسیاری از کارشناسان امور شهری معتقدند در کرج امروز، محله ها دچار نوعی بی هویتی شده اند و شهروندان خود را جدا از محله و شهر احساس می کنند.
پایگاه خبری مدیریت شهری:عناصر شهر، در شکل دهی و سازماندهی امور شهری از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده است، این در حالی است که بسیاری از کارشناسان امور شهری معتقدند در کرج امروز، محله ها دچار نوعی بی هویتی شده اند و شهروندان خود را جدا از محله و شهر احساس می کنند.حال آنکه محله، رکنی میان خانواده و شهر است. از این رو نقش مهمی در تعاملات اجتماعی ایفا می کند.شاید به همین دلیل است که بسیاری از جامعه شناسان و مدیران شهری به دنبال راهی برای پیوند دوباره شهروندان با محله های شهری هستند.
اصلاح محله
اصلاح محله، دارای معانی و کاربردهای بسیاری است و هر کدام از این تعاریف یک بعد از مفهوم محله را نشان می دهد، به عنوان مثال: محله برای ارجاع به گروه کوچکی از خانه ها در همسایگی یکدیگرند یا برای اطلاق به ناحیه های بزرگ تر با الگوی خانه سازی و قیمت بازاری مشابه به کار برده شده است. محله به عنوان ناحیه یا حوزه سیاسی نیز تعریف می شود. مفهوم محله یا حوزه های همسایگی توامان مولفه های جغرافیایی(مکان محور)و اجتماعی(مردم محور) و فرهنگی(شهروند محور) را در بر می گیرد. محله از تجمع، پیوستگی کم یا زیاد معاشرت نزدیک، روابط محکم همسایگی و اتحادغیر رسمی میان گروهی از مردم به وجود می آید. بنابراین، یک محله دارای سابقه تاریخی است و در آن فضاهای عمومی و باز برای بروز و ظهور خلاقیت های فرهنگی و اجتماعی وجود دارد. محله دارای نهاد و زیرساختهای خاص خود است و از این جهت، امکان اعمال نظر و نظارت عمومی در محله وجود دارد. محله دارای خاصیتی اجتماعی و سیاسی است لذا تعلق اجتماعی و انسجام و پیوستگی در محله وجود دارد؛ از این رو در شکل گیری هویت اجتماعی، فرهنگی و ورزشی، محله کانونی است که می توان شهروند محوری و فرهنگ شهر نشینی را در آن تعریف کرد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود