14 اسفند 1392
شماره خبر: 117889

توسعه فرهنگ نیازمند تجدید قوا است

سپیدار‌آنلاین: گروه سیاسی

توسعه فرهنگ نیازمند تجدید قوا است


فرماندار کرج، توسعه فرهنگ را نیاز کشور دانست و گفت: احیا و توسعه فرهنگ ملی نیازمند تجدید قوا است.
محمد تقی ایرانی در نشست با اعضای شورای اسلامی در توضیح مسائل فرهنگی عنوان کرد: برای آنکه فرهنگ در سطح ملی و منطبق با خاستگاه نظام جمهوری اسلامی توسعه و گسترش یابد نیاز است همه مردم با موضوعات و مسائل فرهنگی مواجه و درگیر آن باشند. وی با اشاره به جایگاه فرهنگ در سطح کلان کشوری با تاکید بر اینکه، نباید نسبت به این موضوع مهم بی تفاوت باشیم، افزود: متاسفانه در این زمینه آنطور که مطلوب نظام و کشور است عمل نکردیم و در راستای توسعه متوازن در امور عمرانی، اقتصادی و فرهنگی به طور همسان گام بر نداشتیم. ایرانی با عنوان کردن اینکه، فرهنگ امری گسترده با شاخص های متنوعی است، اداره امور فرهنگی را کار بسیار دشواری دانست و افزود: فرهنگ در بستر زمان و رشد می کند و یکباره متحول نمی شود بنابراین نیاز است برای اعتلای فرهنگی برنامه های بلند مدت با چشم انداز کلان تدوین و اجرایی شود.
بی بهره بودن حوزه فرهنگ از برنامه های منسجم
فرماندار کرج در بخشی دیگری از سخنان خود با انتقاد از اینکه، حوزه فرهنگ از برنامه های منسجم بی بهره است، عنوان کرد: در حال حاضر برنامه های منسجمی برای حوزه فرهنگ و موضوعات فرهنگی در شهر نداریم و این موضوع شهر را دچار چالش می کند که رفع آن طی زمانی طولانی صورت می گیرد. ایرانی اضافه کرد: بی شک در گذر از این پروسه طولانی برای رفع چالش های فرهنگی لطمات بسیاری بر بدنه فرهنگ وارد می شود. وی اظهارداشت: انقلاب ما انقلاب فرهنگی بود و بر این اساس وظیفه داریم در حوزه فرهنگ گسترده تر و عمیق تر از آنچه هم اکنون وجود دارد، اقدام کنیم و در این مسیر ایجاد تعامل و وحدت رویه ای همه جانبه بین مسئولان شهری و کشوری بسیار کارساز است زیرا پرداختن به فرهنگ كاری جمعي است و تنها در صورت برخورداری از این سطح از تعاملات است که فرهنگ به طور مطلوب و شایسته رشد و توسعه می یابد. وی با تاکید بر ضرورت آسیب شناسی در حوزه فرهنگی، گفت: با شناخت نقاط ضعف و قوت می توان بستر های مناسبی را برای فرهنگ و توسعه این مهم فراهم کرد. ایرانی با اشاره به حضور قومیت های مختلف در کرج، این امر را زمینه و فرصتی مناسب برای فرهنگ سازی عمیق و کارآمد ذکر و عنوان کرد: اقوام ساکن در کرج از ایده ها و عقاید، آداب و سنت های متنوعی برخوردار هستند که هر یک از این ایده ها راهکاری برای توسعه فرهنگی در کرج محسوب می شود.
توسعه فرهنگی کشور را در دستور کار قرار دهیم
فرماندار کرج با تاکید بر اینکه مسئولان فرهنگی باید توسعه فرهنگی کشور را در دستور کار خود قرار دهند، افزود: استفاده ازهم اندیشی نخبگان در این راستا بسیار ضروری و کارآمد است و خوشبختانه کرج نیز از ظرفیت بسیار بالایی در بحث حضور نخبگان بهره مند است. ایرانی در ادامه با عنوان این موضوع که از فرهنگ ملی تا حدودی دور شده ایم، افزود: لازم است آموزه ها دینی را وارد امور فرهنگی کنیم تا این فاصله از بین برود.
توطئه فرهنگی توهم نیست
فرماندار کرج با بیان اینکه انقلاب ما قرار بود به دنیا صادر شود، گفت: قرار بود انقلاب و دستاوردهای آن را به دنیا صادر کنیم نه فقط نفت و گاز را. باید از خودمان بپرسیم که آیاد در این زمینه به وظایمان درست عمل کردیم؟ وی افزود: امروز در بحث فرهنگی مشکلات و نگرانی هایی داریم اما هنوز به بحران نرسیدم ولی لازم است که با دغدغه مندی این موضوع را پیگیری کنیم. ایرانی با بیان اینکه در همه امور نگرانی هایی داشتیم، اظهارداشت: تنها در زمینه فرهنگ بود که از توطئه دشمن تا زمانی که موضوع شبیخون فرهنگی از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد، غافل شدیم و هم اکنون نیز این موضوع را آنطور که باید در دستور کار قرار ندادیم. ایرانی خاطرنشان کرد: همچنین در موضوع انتقال فرهنگ انقلاب و دستاوردهای انقلابی به نسل چهارم انقلاب موفق عمل نکردیم و لازم است دستاوردهای انقلاب را به این نسل به نحو صحیح و مناسبی منتقل کینم.
کار فرهنگی فقط

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود